Etäillen vai ei? – Kiistely perusopetuksen etäopetuksesta päivälehtien mielipidekirjoituksissa koronapandemian alkuvaiheessa
Dahlström, Maria (2021-11-22)
Etäillen vai ei? – Kiistely perusopetuksen etäopetuksesta päivälehtien mielipidekirjoituksissa koronapandemian alkuvaiheessa
Dahlström, Maria
(22.11.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021121761449
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021121761449
Tiivistelmä
Tämän pro gradu- tutkielman tavoitteena on tarkastella, ryhmitellä ja analysoida etäopetukseen liittyen
Suomen suurimpien päivälehtien poikkeusajan mielipidekirjoittelussa esiintyneitä keskeisiä argumentteja sekä
niiden esittäjäryhmiä. Tarkastelen mielipidekirjoittajien argumentteja etäopetuksesta, sekä opettajien roolin ja
koulutuksen tulevaisuudesta.
Aineistosta nousi esiin viisi keskeistä teemaa, joihin argumentit olivat ryhmiteltävissä. Teemoista muotoutui
myös tutkimuksen perusjaottelu: tasa-arvo ja lasten oikeudet, oppilaiden sosiaaliset suhteet, opettajan
työnkuva etäopetuksessa, kodin ja koulun yhteistyö ja viestintä, sekä tulevaisuuden suunnitelmat
etäopetuksesta koronan jälkeen.
Etäopetuksen tulevaisuus sekä tasa-arvo ja lasten oikeudet olivat runsaimmin käsitellyt teemat. Koulun ja
kodin yhteistyö ja viestintä oli kolmanneksi käsitellyin; opettajan työn kuvaa ja oppilaiden sosiaalisia
kontakteja käsiteltiin edellä mainittuja vähemmän.
Teemojen ajallinen esiintyminen – käsittelyprofiilit – olivat hyvin samankaltaiset, eli mikään teema ei noussut
määrättynä ajankohtana yksin hallitsevaksi. Profiilierot jäivät hyvin pieniksi.
Yleisimmät kirjoittajaryhmät olivat opettajat ja huoltajat. Muita olivat mm. oppilaat, lääkärit,
hallintohenkilökunta ja poliitikot.
Suomen suurimpien päivälehtien poikkeusajan mielipidekirjoittelussa esiintyneitä keskeisiä argumentteja sekä
niiden esittäjäryhmiä. Tarkastelen mielipidekirjoittajien argumentteja etäopetuksesta, sekä opettajien roolin ja
koulutuksen tulevaisuudesta.
Aineistosta nousi esiin viisi keskeistä teemaa, joihin argumentit olivat ryhmiteltävissä. Teemoista muotoutui
myös tutkimuksen perusjaottelu: tasa-arvo ja lasten oikeudet, oppilaiden sosiaaliset suhteet, opettajan
työnkuva etäopetuksessa, kodin ja koulun yhteistyö ja viestintä, sekä tulevaisuuden suunnitelmat
etäopetuksesta koronan jälkeen.
Etäopetuksen tulevaisuus sekä tasa-arvo ja lasten oikeudet olivat runsaimmin käsitellyt teemat. Koulun ja
kodin yhteistyö ja viestintä oli kolmanneksi käsitellyin; opettajan työn kuvaa ja oppilaiden sosiaalisia
kontakteja käsiteltiin edellä mainittuja vähemmän.
Teemojen ajallinen esiintyminen – käsittelyprofiilit – olivat hyvin samankaltaiset, eli mikään teema ei noussut
määrättynä ajankohtana yksin hallitsevaksi. Profiilierot jäivät hyvin pieniksi.
Yleisimmät kirjoittajaryhmät olivat opettajat ja huoltajat. Muita olivat mm. oppilaat, lääkärit,
hallintohenkilökunta ja poliitikot.