Sähköinen opetusmateriaali röntgenhoitajille kliinisessä PET-kuvantamisessa käytettävistä merkkiaineista : Opetusmateriaalin kehittäminen ja arviointi isotooppialan asiantuntijoiden ryhmähaastatteluilla
Hälli, Silja (2021-11-29)
Sähköinen opetusmateriaali röntgenhoitajille kliinisessä PET-kuvantamisessa käytettävistä merkkiaineista : Opetusmateriaalin kehittäminen ja arviointi isotooppialan asiantuntijoiden ryhmähaastatteluilla
Hälli, Silja
(29.11.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122162761
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122162761
Tiivistelmä
Röntgenhoitajat ovat vastuussa kliinisen PET-kuvantamisen korkeatasoisesta ja turvallisesta toteutuksesta, joka sisältää muun muassa merkkiaineiden käsittelyä ja annostelua potilaille. Röntgenhoitajien koulutustausta PET-kuvantamisesta kuitenkin vaihtelee sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla, minkä seurauksena osaaminen voi jäädä puutteelliseksi. Sähköinen opetusmateriaali on todettu hyväksyttäväksi ja vaikuttavaksi menetelmäksi valmistuneiden röntgenhoitajien ammatillisen osaamisen tukemisessa. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli kehittää ja arvioida sähköinen opetusmateriaali röntgenhoitajille kliinisessä PET-kuvantamisessa käytössä olevista merkkiaineista. Tutkimuksen tavoite oli edistää röntgenhoitajien osaamista kliinisessä PET-kuvantamisessa. Sähköinen opetusmateriaali kehitettiin tutkitun tiedon perusteella 18F-FDG, 18F-PSMA-1007, 68Ga-DOTANOC ja 11C-PIB -merkkiaineista. Opetusmateriaali arvioitiin yhdessä Suomen yliopistollisessa keskussairaalassa työskentelevien isotooppialan asiantuntijoiden temaattisilla ryhmähaastatteluilla. Asiantuntijat (n=14) haastateltiin kolmessa ryhmässä, jotka koostuivat isotooppitutkimuksia tekevistä röntgen- ja laboratoriohoitajista (n=5), PET-tutkimuksia tekevistä röntgen- ja laboratoriohoitajista (n=4) ja radiokemian laboratorion työntekijöistä (n=5). Asiantuntijoita pyydettiin arvioimaan opetusmateriaalin sisältöä, ulkoasua, kieltä ja rakennetta sekä opetuksellisuutta. Lisäksi asiantuntijat arvioivat opetusmateriaalin tarpeellisuutta ja merkitystä kliiniselle PET-kuvantamiselle. Haastatteluaineisto analysoitiin deduktiivisella temaattisella analyysillä. Asiantuntijoiden arvioiden mukaan opetusmateriaali sisälsi keskeistä tietoa kliinisessä PET-kuvantamisessa käytettävistä merkkiaineista. Tieto oli esitetty selkeästi ja johdonmukaisesti, mikä tuki opetusmateriaalin opetuksellisuutta. Opetusmateriaaliin tehtiin useita korjauksia asiantuntijoiden tunnistamien kehittämiskohteiden perusteella. Keskeisin tulevaisuuden kehittämiskohde oli opetusmateriaalin päivittämisen varmistaminen. Asiantuntijoiden arvioiden mukaan opetusmateriaali lisäsi röntgenhoitajien tietoja merkkiaineista. Lisäksi opetusmateriaalin arvioitiin edistävän röntgenhoitajien ammatillista kasvua ja osaamista sekä potilaan ohjauksessa että PET-kuvien arvioinnissa. Tutkimustulokset osoittivat tarpeen sähköiselle opetusmateriaalille ja sen jatkokehittämiselle. Radiographers have a key role in carrying out high quality and safe clinical PET-imaging procedures including radiopharmaceutical handling and administration. However, radiographers’ educational backgrounds regarding PET-imaging vary both nationally and internationally which can lead to shortcomings in expertise. E-learning has proven to be an acceptable and effective means to support the professional abilities of post-graduate radiographers. The purpose of this study was to develop and evaluate e-learning material for radiographers about radiopharmaceuticals in clinical PET-imaging. The aim was to enhance radiographers’ expertise in clinical PET-imaging. The e-learning material was developed based on scientific evidence and it included 18F-FDG, 18F-PSMA-1007, 68Ga-DOTANOC and 11C-PIB radiopharmaceuticals. It was evaluated using thematic group interviews of nuclear medicine specialists working in one central university hospital in Finland. The specialists (n=14) were interviewed in three groups: radiographers and medical laboratory technologists (MLT) working in conventional nuclear medicine imaging (n=5), radiographers and MLTs working in PET-imaging (n=4) and professionals working in the radiochemistry department (n=5). The specialists were asked to evaluate the material regarding its’ content, appearance, language, structure and educational aspects. The specialists also evaluated the material’s necessity and relevance for clinical PET-imaging. The interview data were analyzed with deductive thematic analysis. The specialists evaluated that the e-learning material contained central information about the radiopharmaceuticals used in clinical PET-imaging. The information was presented in a consistent and explicit manner which also contributed to the educational aspects of the material. The material was revised according to multiple improvements suggested by the specialists. It was considered most crucial for the future development of the material to ensure that it will be updated regularly. The specialists evaluated that the e-learning material improved radiographers’ knowledge of the radiopharmaceuticals. They also evaluated that it enhanced radiographers’ professional growth and expertise in patient education and the assessment of PET-images. The results of this study highlighted the need for e-learning material and its’ continuing development.