VIRTUAALIJOHTAMISEN HAASTEET JA MAHDOLLISUUDET ESIHENKILÖIDEN JA TYÖNTEKIJÖIDEN KOKEMANA
Räisänen, Elias (2022-01-23)
VIRTUAALIJOHTAMISEN HAASTEET JA MAHDOLLISUUDET ESIHENKILÖIDEN JA TYÖNTEKIJÖIDEN KOKEMANA
Räisänen, Elias
(23.01.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022013111477
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022013111477
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätavoite oli selvittää esihenkilöiden haasteita ja mahdollisuuksia virtu-aalijohtamisessa. Koronaviruksen vuoksi monet organisaatiot joutuivat siirtymään pa-kon sanelemana kokonaan etätöihin ja virtuaaliseen työympäristöön, mikä on aiheutta-nut merkittäviä muutoksia työelämään. Tavoitteena oli myös selvittää hyvin toimivan virtuaaliorganisaation, virtuaalijohtajan ja virtuaalitiimin ominaisuuksia.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen empiirinen kohdeyritys oli kansainvälinen teknologia-alalla toimiva yritys. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimuksessa haastateltavina oli-vat kahdeksan kohdeyrityksessä eri työtehtävissä työskentelevää esihenkilöä sekä li-säksi kahdeksan työntekijää. Kaikilla esihenkilöistä oli haastattelua tehtäessä koke-musta virtuaalijohtamisesta vähintään yhden vuoden ajalta ja myös työntekijöille vir-tuaalinen työympäristö oli tuttu.
Tutkimuksen empiirinen aineisto osoitti, että virtuaalijohtamisessa haasteita nähtiin erityisesti tiedonkulun vaikeutumisessa, ihmisten erilaisissa tarpeissa olla etäjohdetta-vana, virtuaalipalaverien pitämisessä sekä kommunikoinnin puutteessa. Mahdollisuuk-sia nähtiin puolestaan työn tehokkuuden parantumisessa sekä työntekijöiden kasva-neessa työmotivaatiossa joustavien työtapojen vuoksi. Virtuaalijohtamisessa korostui myös luottamuksen merkitys. Hyvin toimivassa virtuaaliorganisaatiossa hyödynnettäi-siin teknologiaa niin, että tapaamisista tulisi mahdollisimman aitoja vuorovaikutusti-lanteita. Hyvän virtuaalijohtajan ominaisuuksista esiin nousi empaattisuus, kyky kom-munikoida selkeästi ja ymmärrettävästi sekä visuaalisen johtamisen taito. Hyvän ja toimivan virtuaalitiimin nähtiin koostuvan jäsenistä, jotka kommunikoivat toisilleen tarpeeksi usein ja pitävät toisensa jatkuvasti ajan tasalla asioista, jotka heille kuuluvat.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen empiirinen kohdeyritys oli kansainvälinen teknologia-alalla toimiva yritys. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimuksessa haastateltavina oli-vat kahdeksan kohdeyrityksessä eri työtehtävissä työskentelevää esihenkilöä sekä li-säksi kahdeksan työntekijää. Kaikilla esihenkilöistä oli haastattelua tehtäessä koke-musta virtuaalijohtamisesta vähintään yhden vuoden ajalta ja myös työntekijöille vir-tuaalinen työympäristö oli tuttu.
Tutkimuksen empiirinen aineisto osoitti, että virtuaalijohtamisessa haasteita nähtiin erityisesti tiedonkulun vaikeutumisessa, ihmisten erilaisissa tarpeissa olla etäjohdetta-vana, virtuaalipalaverien pitämisessä sekä kommunikoinnin puutteessa. Mahdollisuuk-sia nähtiin puolestaan työn tehokkuuden parantumisessa sekä työntekijöiden kasva-neessa työmotivaatiossa joustavien työtapojen vuoksi. Virtuaalijohtamisessa korostui myös luottamuksen merkitys. Hyvin toimivassa virtuaaliorganisaatiossa hyödynnettäi-siin teknologiaa niin, että tapaamisista tulisi mahdollisimman aitoja vuorovaikutusti-lanteita. Hyvän virtuaalijohtajan ominaisuuksista esiin nousi empaattisuus, kyky kom-munikoida selkeästi ja ymmärrettävästi sekä visuaalisen johtamisen taito. Hyvän ja toimivan virtuaalitiimin nähtiin koostuvan jäsenistä, jotka kommunikoivat toisilleen tarpeeksi usein ja pitävät toisensa jatkuvasti ajan tasalla asioista, jotka heille kuuluvat.