Kuljetusmuotojen kustannusrakenteet Suomessa
Kolehmainen, Eemeli (2022-04-19)
Kuljetusmuotojen kustannusrakenteet Suomessa
Kolehmainen, Eemeli
(19.04.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042129929
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042129929
Tiivistelmä
Suomen sisäisten kuljetusten kuljetusmuotojakaumassa painottuvat vahvasti maantiekuljetukset 85 % osuudella kaikista tavarakuljetuksista rautatiekuljetusten ja vesikuljetusten ollessa seu-raavaksi käytetyimmät kuljetusmuodot. Huomion kiinnittäminen yhä enemmän ympäristönsuojelullisiin lähtökohtiin myös tavarankuljetusten osalta, on omiaan muuttamaan kuljetuksiin liittyvää lainsäädäntöä ja niiden kustannuksia. Tämä tutkielma esittää ajantasaiset kustannuslaskelmat edellä mainittujen kolmen tärkeimmän kuljetusmuodon osalta kotimaan tavarankuljetuksissa. Kuljetusmuotokohtaiset kustannuslaskelmat mahdollistavat kuljetusmuotojen välisen kilpailukykyvertailun sekä tulevaisuuden skenaarioiden arvioimisen.
Kuljetusmuotojen kustannuslaskelmat on laadittu aiempaan tieteelliseen tutkimukseen sekä tilastoaineistoihin perustuen. Tutkielmassa käytetty aineisto on kerätty internetistä ja sitä on analysoitu kvantitatiivisin menetelmin. Kustannuslaskelmat perustuvat maantiekuljetusten osalta Tilastokeskuksen kustannusindeksiin ja rautatieliikenteen sekä vesiliikenteen osalta aiempiin esityksiin kuljetusmuotojen yksikkökustannuksista. Eri kuljetusmuotojen laskelmat ovat yhdenmukaisesti toteutettuja ja siten vertailukelpoisia keskenään.
Tutkielma esittää kaikkien kuljetusmuotojen osalta kilometrikohtaiset kokonaiskustannukset sekä kuljetusetäisyydelle (euroa/kilometri) että kuljetussuoritteelle (senttiä/tonnikilometri). Kustannuslaskelmat erittelevät kustannukset eri kalustotyypeillä operoitaessa ja vesiliikenteen osalta myös alustyyppien eri syväysten osalta. Kokonaiskustannukset kuljetusmuodoittain käytetystä kalustosta riippuen ovat maantiekuljetuksissa 7–63 snt/tkm, rautatiekuljetuksissa 0,8–1,6 snt/tkm ja vesikuljetuksissa 0,4–2,2 snt/tkm. Lisäksi tutkielmassa arvioidaan erilaisten odotettavissa olevien tulevaisuuden muutosten vaikutuksia kuljetusmuotojen kokonaiskustannuksiin.
Kustannusten vertailun perusteella eri kuljetusmuodot poikkeavat merkittävästi toisistaan kustannusrakenteiltaan. Maantiekuljetusten kuljetussuoritteeseen perustuvat kokonaiskustannukset ovat merkittävästi muita kuljetusmuotoja korkeammat. Kahden muun tutkitun kuljetusmuodon osalta kustannukset ovat lähellä toisiaan. Kustannusmallien herkkyystarkastelu osoittaa kokonaiskustannusten olevan alttiita suurellekin vaihtelulle yksittäisten kustannustekijöiden muuttuessa. Ainoastaan yhteen kuljetusmuotoon vaikuttavat muutokset aiheuttavat puolestaan merkittäviä muutoksia kuljetusten välisessä kustannustasapainossa.
Kuljetusmuotojen kustannuslaskelmat on laadittu aiempaan tieteelliseen tutkimukseen sekä tilastoaineistoihin perustuen. Tutkielmassa käytetty aineisto on kerätty internetistä ja sitä on analysoitu kvantitatiivisin menetelmin. Kustannuslaskelmat perustuvat maantiekuljetusten osalta Tilastokeskuksen kustannusindeksiin ja rautatieliikenteen sekä vesiliikenteen osalta aiempiin esityksiin kuljetusmuotojen yksikkökustannuksista. Eri kuljetusmuotojen laskelmat ovat yhdenmukaisesti toteutettuja ja siten vertailukelpoisia keskenään.
Tutkielma esittää kaikkien kuljetusmuotojen osalta kilometrikohtaiset kokonaiskustannukset sekä kuljetusetäisyydelle (euroa/kilometri) että kuljetussuoritteelle (senttiä/tonnikilometri). Kustannuslaskelmat erittelevät kustannukset eri kalustotyypeillä operoitaessa ja vesiliikenteen osalta myös alustyyppien eri syväysten osalta. Kokonaiskustannukset kuljetusmuodoittain käytetystä kalustosta riippuen ovat maantiekuljetuksissa 7–63 snt/tkm, rautatiekuljetuksissa 0,8–1,6 snt/tkm ja vesikuljetuksissa 0,4–2,2 snt/tkm. Lisäksi tutkielmassa arvioidaan erilaisten odotettavissa olevien tulevaisuuden muutosten vaikutuksia kuljetusmuotojen kokonaiskustannuksiin.
Kustannusten vertailun perusteella eri kuljetusmuodot poikkeavat merkittävästi toisistaan kustannusrakenteiltaan. Maantiekuljetusten kuljetussuoritteeseen perustuvat kokonaiskustannukset ovat merkittävästi muita kuljetusmuotoja korkeammat. Kahden muun tutkitun kuljetusmuodon osalta kustannukset ovat lähellä toisiaan. Kustannusmallien herkkyystarkastelu osoittaa kokonaiskustannusten olevan alttiita suurellekin vaihtelulle yksittäisten kustannustekijöiden muuttuessa. Ainoastaan yhteen kuljetusmuotoon vaikuttavat muutokset aiheuttavat puolestaan merkittäviä muutoksia kuljetusten välisessä kustannustasapainossa.