Turun seudun kauppakeskusten välinen kilpailu ja strategiat
Nissinen, Jenna (2022-04-04)
Turun seudun kauppakeskusten välinen kilpailu ja strategiat
Nissinen, Jenna
(04.04.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042630654
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042630654
Tiivistelmä
Kauppakeskukset ovat merkittävä osa yhteiskuntaamme ja arkeamme, ja niillä on suuri rooli kau¬pan toiminnassa nykyaikana. Kauppakeskusten merkitys on kasvanut viime aikoina huomatta¬vasti, kun niistä on ostospaikkojen lisäksi tullut ihmisille kohtaamispaikkoja ja ajanviettomahdol¬lisuuksia tarjoavia toimijoita. Kauppakeskukset pyrkivätkin kehittämään toimintaansa kohti laajempia palveluvalikoimia ja vastaamaan muuttuvien kuluttajien alati kehittyviin tarpeisiin.
Kauppakeskusten välisessä kilpailussa on huomattavissa omia erityispiirteitään, joita ei vielä ole laajasti tutkittu. Kuluttajien silmissä kauppakeskuksista tekee viehättäviä niiden vuokralaiskoostumus, myymälä- ja ravintolavalikoima sekä erilaiset viihtymismahdollisuudet. Nämä ovat esimerkkejä kauppakeskusten kilpailukykytekijöistä. Muita kauppakeskusten tunnistettuja kilpailukykytekijöitä ovat muun muassa pysäköintimahdollisuudet, turvallisuuden tunne, asioimisen helppous sekä asiakaspalvelun laatu.
Kauppakeskuksen strategian tulee olla hyvin suunniteltu, jotta se onnistuu seuraamaan toimintaympäristön nopeitakin muutoksia. SWOT-analyysin (vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhkat) avulla kauppakeskus pystyy tunnistamaan nykyisen tilansa suhteessa toimintaympäristöönsä ja sitä kautta kehittämään strategiaansa ja kilpailemaan muiden kauppakeskusten kanssa. Yleisiä haasteita kauppakeskuksen johtamisessa ovat muun muassa toimiva vuokralaissuhteiden johtaminen ja yhteistoiminta, turvallisuuden johtaminen, vastuullisuus sekä tänä päivänä myös keväällä 2020 alkaneen koronapandemian mukanaan tuomat lisähaasteet. Lisäksi kauppakeskusten väliseen kilpailuun vaikuttavat sijainti, myymälä- ja palveluvalikoima sekä se, kuinka hyvin kauppakeskus pystyy vastaamaan toimintaympäristönsä yksilöllisiin haasteisiin.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kolmea Turun seudulla toimivaa kauppakeskusta: Myllyä, Skanssia ja Hansakorttelia, sekä tutkitaan edellä mainittujen välistä kilpailua. Tutkimuksessa hahmotellaan vertailevaan tyyliin SWOT-analyysin avulla kauppakeskusten vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhkat. Näiden lisäksi kerätyn aineiston perusteella luodaan jokaiselle kolmelle kauppakeskukselle oma strategiakaavio ja analysoidaan, kuinka kukin kauppakeskus on strategioidensa avulla pyrkinyt vastaamaan erilaisiin SWOT-tilanteisiinsa.
Tutkimuksessa havaitaan selkeitä eroja kilpailukykytekijöissä eri osa-alueilla kauppakeskusten välillä. Esimerkiksi kauppakeskusten viihtyvyydessä on havaittavissa selkeitä eroja Myllyn, Skanssin ja Hansakorttelin välillä. Myös kauppakeskusten vastuullisuus ja siitä raportointi on kauppakeskuksissa eri tasolla.
Kauppakeskusten välisessä kilpailussa on huomattavissa omia erityispiirteitään, joita ei vielä ole laajasti tutkittu. Kuluttajien silmissä kauppakeskuksista tekee viehättäviä niiden vuokralaiskoostumus, myymälä- ja ravintolavalikoima sekä erilaiset viihtymismahdollisuudet. Nämä ovat esimerkkejä kauppakeskusten kilpailukykytekijöistä. Muita kauppakeskusten tunnistettuja kilpailukykytekijöitä ovat muun muassa pysäköintimahdollisuudet, turvallisuuden tunne, asioimisen helppous sekä asiakaspalvelun laatu.
Kauppakeskuksen strategian tulee olla hyvin suunniteltu, jotta se onnistuu seuraamaan toimintaympäristön nopeitakin muutoksia. SWOT-analyysin (vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhkat) avulla kauppakeskus pystyy tunnistamaan nykyisen tilansa suhteessa toimintaympäristöönsä ja sitä kautta kehittämään strategiaansa ja kilpailemaan muiden kauppakeskusten kanssa. Yleisiä haasteita kauppakeskuksen johtamisessa ovat muun muassa toimiva vuokralaissuhteiden johtaminen ja yhteistoiminta, turvallisuuden johtaminen, vastuullisuus sekä tänä päivänä myös keväällä 2020 alkaneen koronapandemian mukanaan tuomat lisähaasteet. Lisäksi kauppakeskusten väliseen kilpailuun vaikuttavat sijainti, myymälä- ja palveluvalikoima sekä se, kuinka hyvin kauppakeskus pystyy vastaamaan toimintaympäristönsä yksilöllisiin haasteisiin.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kolmea Turun seudulla toimivaa kauppakeskusta: Myllyä, Skanssia ja Hansakorttelia, sekä tutkitaan edellä mainittujen välistä kilpailua. Tutkimuksessa hahmotellaan vertailevaan tyyliin SWOT-analyysin avulla kauppakeskusten vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhkat. Näiden lisäksi kerätyn aineiston perusteella luodaan jokaiselle kolmelle kauppakeskukselle oma strategiakaavio ja analysoidaan, kuinka kukin kauppakeskus on strategioidensa avulla pyrkinyt vastaamaan erilaisiin SWOT-tilanteisiinsa.
Tutkimuksessa havaitaan selkeitä eroja kilpailukykytekijöissä eri osa-alueilla kauppakeskusten välillä. Esimerkiksi kauppakeskusten viihtyvyydessä on havaittavissa selkeitä eroja Myllyn, Skanssin ja Hansakorttelin välillä. Myös kauppakeskusten vastuullisuus ja siitä raportointi on kauppakeskuksissa eri tasolla.