”TOSI PIENIÄ, HYVIÄ JUTTUJA PÄIVÄSTÄ - KYLLÄHÄN KAIKKI HALUU SEMMOSII KUULLA TYÖPÄIVÄN JÄLKEEN” : Huoltajien kokemuksia päiväkodin tuonti- ja hakutilanteista yhteistyön paikkoina
Jaakkola, Annika (2022-04-20)
”TOSI PIENIÄ, HYVIÄ JUTTUJA PÄIVÄSTÄ - KYLLÄHÄN KAIKKI HALUU SEMMOSII KUULLA TYÖPÄIVÄN JÄLKEEN” : Huoltajien kokemuksia päiväkodin tuonti- ja hakutilanteista yhteistyön paikkoina
Jaakkola, Annika
(20.04.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050933641
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050933641
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee huoltajien kokemuksia päiväkodin kanssa tehtävästä yhteistyöstä päivittäisissä lapsen tuonti- ja hakutilanteissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia huoltajilla on yhteistyöstä päivittäisissä kohtaamisissa ja millainen merkitys tuonti- ja hakutilanteiden yhteistyöllä on osana päiväkodin erilaisia yhteistyömuotoja. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, esiintyykö tuonti- ja hakutilanteissa jonkinlaisia haasteita.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, johon osallistui yhdeksän huoltajaa kahdeksasta eri perheestä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistuneet huoltajat ovat turkulaisen Mukulax -päiväkotien asiakasperheitä. Päiväkodin nimen käyttämiseen on saatu lupa päiväkodin omistajalta sekä tutkimukseen osallistuneilta huoltajilta. Teemahaastattelujen lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan erilaisia päiväkodissa käytössä olevia yhteistyötä määritteleviä asiakirjoja sekä Mukulax -päiväkotien ryhmäsuunnitelmia 3–6-vuotiaiden lasten ryhmistä. Asiakirjojen tarkastelun tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia yhteistyövälineitä päiväkodilla on huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön. Tämän lisäksi tarkasteltiin, millaista roolia nämä yhteistyömuodot saavat huoltajien kokemuksissa. Haastattelujen pääpaino on kuitenkin tuonti- ja hakutilanteiden kautta saatujen kokemusten käsittelyssä.
Huoltajista selvästi suurin osa koki päivittäisten tuonti- ja hakutilanteiden olevan merkittävin yhteistyömuoto päiväkodin henkilökunnan kanssa. Päivittäisten keskustelujen kautta huoltajat saavat aikuisen version lapsen päivästä varhaiskasvatuksessa. Vastaavasti huoltajat voivat välittää päiväkodille tietoa lapsesta. Huoltajien mukaan kohtaamisen vuorovaikutuksella oli vaikutusta oman kokemusmaailman lisäksi merkittävästi myös tilanteessa mukana olevaan lapseen.
Päivittäisiä kohtaamisia kuvattiin rutiininomaisiksi. Aamun kohtaamiset olivat nopeita ja keskustelut olivat usein huoltajalähtöisiä. Lähes jokainen huoltaja koki iltapäivän parhaana keskusteluajankohtana. Tällöin vastavuoroiseen keskusteluun oli huoltajien mukaan enemmän aikaa. Keskusteluissa käsiteltiin päivän toimintaa ja oman lapsen puuhia. Vähän yli puolet huoltajista sai tietoa lapsen sosiaalisista suhteista. Lapsen henkilökohtaisesta oppimisesta ja kehityksestä päivittäisissä keskusteluissa sai säännöllisesti tietoa vain alle puolet huoltajista. Huoltajat olivat pääasiallisesti tyytyväisiä yhteistyöhön. Huoltajien kokemuksia yhteistyön haasteista yhdisti henkilökunnan vaihtuvuus.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, johon osallistui yhdeksän huoltajaa kahdeksasta eri perheestä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistuneet huoltajat ovat turkulaisen Mukulax -päiväkotien asiakasperheitä. Päiväkodin nimen käyttämiseen on saatu lupa päiväkodin omistajalta sekä tutkimukseen osallistuneilta huoltajilta. Teemahaastattelujen lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan erilaisia päiväkodissa käytössä olevia yhteistyötä määritteleviä asiakirjoja sekä Mukulax -päiväkotien ryhmäsuunnitelmia 3–6-vuotiaiden lasten ryhmistä. Asiakirjojen tarkastelun tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia yhteistyövälineitä päiväkodilla on huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön. Tämän lisäksi tarkasteltiin, millaista roolia nämä yhteistyömuodot saavat huoltajien kokemuksissa. Haastattelujen pääpaino on kuitenkin tuonti- ja hakutilanteiden kautta saatujen kokemusten käsittelyssä.
Huoltajista selvästi suurin osa koki päivittäisten tuonti- ja hakutilanteiden olevan merkittävin yhteistyömuoto päiväkodin henkilökunnan kanssa. Päivittäisten keskustelujen kautta huoltajat saavat aikuisen version lapsen päivästä varhaiskasvatuksessa. Vastaavasti huoltajat voivat välittää päiväkodille tietoa lapsesta. Huoltajien mukaan kohtaamisen vuorovaikutuksella oli vaikutusta oman kokemusmaailman lisäksi merkittävästi myös tilanteessa mukana olevaan lapseen.
Päivittäisiä kohtaamisia kuvattiin rutiininomaisiksi. Aamun kohtaamiset olivat nopeita ja keskustelut olivat usein huoltajalähtöisiä. Lähes jokainen huoltaja koki iltapäivän parhaana keskusteluajankohtana. Tällöin vastavuoroiseen keskusteluun oli huoltajien mukaan enemmän aikaa. Keskusteluissa käsiteltiin päivän toimintaa ja oman lapsen puuhia. Vähän yli puolet huoltajista sai tietoa lapsen sosiaalisista suhteista. Lapsen henkilökohtaisesta oppimisesta ja kehityksestä päivittäisissä keskusteluissa sai säännöllisesti tietoa vain alle puolet huoltajista. Huoltajat olivat pääasiallisesti tyytyväisiä yhteistyöhön. Huoltajien kokemuksia yhteistyön haasteista yhdisti henkilökunnan vaihtuvuus.