”Voiko kauhalla ottaa, jos on lusikalla annettu?” : Perusopetuksen aineenopettajien kokemuksia oppilaan sosioekonomisen taustan yhteydestä koulumenestykseen ja opiskelumotivaatioon
Tuuna, Anniina (2022-04-28)
”Voiko kauhalla ottaa, jos on lusikalla annettu?” : Perusopetuksen aineenopettajien kokemuksia oppilaan sosioekonomisen taustan yhteydestä koulumenestykseen ja opiskelumotivaatioon
Tuuna, Anniina
(28.04.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051335234
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051335234
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkielmassa tutkittiin ja analysoitiin perusopetuksessa työskentelevien aineenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä siitä, kuinka oppilaan sosioekonominen tausta on yhteydessä oppilaan koulumenestykseen ja opiskelumotivaatioon. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi muodollisesti pätevää aineenopettajaa, jotka työskentelivät aineiston keräämisen aikaan perusopetuksessa yläasteella. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelut toteutettiin etänä videoyhteydellä syksyn 2021 ja talven 2022 aikana. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen teoriaosassa oppilaan sosioekonominen tausta määritellään vanhempien sosioekonomisen taustan mukaan, jolloin oppilaan sosioekonominen tausta muodostuu vanhempien ammattiaseman, koulutustason, asumisolojen ja varallisuuden määrän perusteella. Tutkimukseen osallistuneet opettajat määrittelivät käsitteen oppilaan sosioekonominen tausta hyvin samankaltaisesti tutkimuksen teorian kanssa. Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan, opettajat kokivat oppilaiden vanhempien ammattien, varallisuuden, asuinolojen ja perheen asuinalueen sekä asenteiden olevan yhteydessä oppilaan koulumenestykseen ja opiskelumotivaatioon.
Tutkimuksen teoriaosassa oppilaan sosioekonominen tausta määritellään vanhempien sosioekonomisen taustan mukaan, jolloin oppilaan sosioekonominen tausta muodostuu vanhempien ammattiaseman, koulutustason, asumisolojen ja varallisuuden määrän perusteella. Tutkimukseen osallistuneet opettajat määrittelivät käsitteen oppilaan sosioekonominen tausta hyvin samankaltaisesti tutkimuksen teorian kanssa. Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan, opettajat kokivat oppilaiden vanhempien ammattien, varallisuuden, asuinolojen ja perheen asuinalueen sekä asenteiden olevan yhteydessä oppilaan koulumenestykseen ja opiskelumotivaatioon.