Katsomusopetuksen tulevaisuuden vaihtoehtoja : Katsomustiedon kannattajien ja vapaa-ajattelijoiden näkemysten retorinen analyysi
Baiyere, Heli (2022-05-02)
Katsomusopetuksen tulevaisuuden vaihtoehtoja : Katsomustiedon kannattajien ja vapaa-ajattelijoiden näkemysten retorinen analyysi
Baiyere, Heli
(02.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242515
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242515
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan katsomustiedon kannattajien ja vapaa-ajattelijoiden näkemyksiä siitä, miten heidän mielestään suomalaisessa peruskoulussa tulisi järjestää katsomusopetus tulevaisuudessa. Katsomustiedon kannattajien tavoitteena on, että oppilaat opiskelisivat kaikille oppilaille yhteisissä ryhmissä. Vapaa-ajattelijat sen sijaan haluaisivat, että uskonnon ja elämänkatsomustiedon oppiaineet poistettaisiin koulujen opetussuunnitelmista erillisinä oppiaineina ja erilaisiin katsomuksiin tutustuttaisiin osana muiden oppiaineiden opetusta. Välitavoitteena heillä on elämänkatsomustiedon opiskelun salliminen kaikille halukkaille oppilaille katsomuksellisesta taustasta riippumatta.
Tutkielman aineistona on käytetty Kaikille yhteinen katsomusaine peruskouluihin -kansalaisaloitekampanjan aikana kirjoitettuja kommentteja, joissa perustellaan, miksi kaikille yhteinen katsomusaine olisi toimivin tapa järjestää katsomusopetus. Vapaa-ajattelijoiden näkemyksiin on perehdytty tarkastelemalla Vapaa Ajattelija -lehdessä julkaistuja artikkeleita, joissa käsitellään vapaa-ajattelijoiden näkemyksiä katsomusopetuksen tulevaisuudesta. Aineistoon perehdytään retorisen analyysin avulla. Tavoitteena on selvittää, miksi katsomustiedon kannattajien ja vapaa-ajattelijoiden mielestä nykyistä oman uskonnon opetus -mallia pitäisi muuttaa. Lisäksi perehdytään siihen, miksi he kokevat juuri kaikille yhteisen katsomusaineen tai elämänkatsomustiedon olevan paras vaihtoehto oppiaineeksi tulevaisuuden suomalaisessa koulussa sekä millaisia argumentteja he käyttävät kantojensa perusteluun. Katsomustiedon kannattajat ja vapaa-ajattelijat perustelivat kumpikin omaa kantaansa viiden eri teeman kautta.
Tutkielman aineistona on käytetty Kaikille yhteinen katsomusaine peruskouluihin -kansalaisaloitekampanjan aikana kirjoitettuja kommentteja, joissa perustellaan, miksi kaikille yhteinen katsomusaine olisi toimivin tapa järjestää katsomusopetus. Vapaa-ajattelijoiden näkemyksiin on perehdytty tarkastelemalla Vapaa Ajattelija -lehdessä julkaistuja artikkeleita, joissa käsitellään vapaa-ajattelijoiden näkemyksiä katsomusopetuksen tulevaisuudesta. Aineistoon perehdytään retorisen analyysin avulla. Tavoitteena on selvittää, miksi katsomustiedon kannattajien ja vapaa-ajattelijoiden mielestä nykyistä oman uskonnon opetus -mallia pitäisi muuttaa. Lisäksi perehdytään siihen, miksi he kokevat juuri kaikille yhteisen katsomusaineen tai elämänkatsomustiedon olevan paras vaihtoehto oppiaineeksi tulevaisuuden suomalaisessa koulussa sekä millaisia argumentteja he käyttävät kantojensa perusteluun. Katsomustiedon kannattajat ja vapaa-ajattelijat perustelivat kumpikin omaa kantaansa viiden eri teeman kautta.