dc.contributor.author | Grönroos, Anna-Reeta | |
dc.date.accessioned | 2022-06-10T21:01:58Z | |
dc.date.available | 2022-06-10T21:01:58Z | |
dc.date.issued | 2022-06-07 | |
dc.identifier.uri | https://www.utupub.fi/handle/10024/154312 | |
dc.description.abstract | This study explores leadership during a case-specific post-acquisition integration. As regards
leadership, there are plenty of studies on the context of integrations but, fillable research gaps
can still be found respecting the role of middle management in post-acquisition leadership and,
especially related to the part that target companies’ managers play. Hence, this study aims to
find out, what kind of leadership supports successful post-acquisition integration, while also
detecting the most relevant organizational and individual level contributory factors to such
success. In this research, the group of individuals interviewed consists of middle managers
from both sides of the case integration.
In respect of the purpose of this research, a theoretical framework reflecting the prior
theories and findings was designed. Based on this theoretical synthesis as well as a
corresponding operationalization table, eight middle managers were interviewed in JanuaryFebruary 2020. Four individuals were chosen from both sides of the case integration process,
each of whom leading their own multicultural team or similar. After conducting the interviews,
these were transcribed and outlined based on the methods of a qualitative thematic analysis.
Lastly, a comprehensive model (on the middle managerial share in post-acquisition leadership)
was designed by using the collected research data as a basis.
The conducted research not only supports the existing scientific theories but, also shows
up some new findings that contribute to earlier studies and their results. Based on the findings
of this research, greater upper managerial support to the “double-hatting role” of the middle
management was considered extremely central to successful post-acquisition integration. This
especially applies to the case integration at hand, whose objective was uniting two previously
fully independent companies and their organizational cultures. Besides, the exemplary role of
middle managers as unofficial thought leaders gets even more highlighted when the integration
context entails a substantially emotional cross-border acquisition (like the one studied).
To create theoretical models more precise than the existing ones, it is recommended to
study this subject further. For instance, topics such as middle managers’ individual emotions
or their post-acquisition identity-building process (buyer v. target firm) could be elucidated in
future studies. Furthermore, as this is a cross-sectional study with its interest in one case
integration only, repeating similar research in a longitudinal sense could be interesting. | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus tarkastelee johtajuutta yritysoston jälkeisessä case-integraatiossa. Johtajuuteen
liittyen on tehty paljon tutkimusta myös integraatioiden kontekstissa, mutta tutkimusaukkoja
oli löydettävissä liittyen keskijohdon integraatiojohtajuusasemaan eritoten ostettavan yrityksen
puolella. Tutkimus pyrkii näin ollen ymmärtämään yritysostoa seuraavan integraation
menestyksekästä johtamista sekä keskeisiä siinä onnistumiseen liittyviä osatekijöitä niin koko
organisaation kuin sen yksilöidenkin tasolla. Tätä tutkimusta varten on haastateltu yksittäisiä
keskijohdon edustajia, jotka on valittu case-integraation kummaltakin puolelta.
Tutkimuksen tavoitetta silmällä pitäen muodostettiin teoreettinen viitekehys, joka peilaa
aiempia teorioita sekä aiheeseen liittyviä löydöksiä. Tämän teoriasynteesin ja sen tueksi
laaditun operationalisointitaulukon pohjalta toteutettiin kahdeksan keskijohtoportaan
haastattelua tammi-helmikuussa 2020. Haastatteluihin valittiin case-integraation kummaltakin
puolelta neljä henkilöä, joista kukin johtaa tahollaan monikulttuurista tiimiä tai vastaavaa.
Tämän jälkeen haastattelut litteroitiin ja jäsenneltiin laadullisen temaattisen analyysin
menetelmien mukaisesti. Lopuksi kerättyyn tutkimusaineistoon pohjautuen laadittiin
kokonaisvaltainen malli keskijohtajien osallisuudesta integraation johtamiseen.
Toteutettu tutkimus paitsi tukee olemassa olevaa tieteellistä teoria-ainesta myös tuo esiin
uusia löydöksiä aiempien tutkimusten ja niiden tulosten jatkoksi. Tutkimuksen löydökset mm.
osoittavat, että keskijohdon ”kaksoisroolin” tukeminen heitä ylemmän johdon toimesta on
erittäin keskeinen tekijä yritysoston jälkeisen integraation onnistumista silmällä pitäen. Tämä
pätee eritoten tutkimuksen case-integraatioon, jonka päämääränä oli yhdistää kaksi aiemmin
täysin itsenäistä yritystä ja niiden organisaatiokulttuuria. Keskijohdon asettama esimerkki
epävirallisina mielipidevaikuttajina korostuu lisäksi entisestään, kun integraatiokontekstina on
huomattavan emotionaalinen, kansainväliset rajat ylittävä yritysosto.
Lisäpaneutumista aiheeseen suositellaan, jotta siitä voitaisiin luoda nykyistä tarkempia
teoreettisia malleja. Tulevat tutkimukset voisivat esimerkiksi havainnollistaa aiheita, kuten
keskijohtajien henkilökohtaiset tuntemukset tai heidän yritysoston jälkeisen identiteettinsä
rakentumisprosessi (ostaja vs. kohdeyritys). Lisäksi tämän tutkimuksen ollessa ainoastaan
yhden integraatio-casen kattava poikittaistutkimus, samankaltaisen asetelman voisi
vastaisuudessa toistaa pitkittäistutkimuksen merkeissä. | |
dc.format.extent | 109 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | fi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | |
dc.subject | Post-acquisition integration, leadership, middle management | |
dc.title | Leadership in Post-Acquisition Integration : A Case Study on Middle Managers’ Role | |
dc.type.ontasot | fi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis| | |
dc.rights.accessrights | suljettu | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi-fe2022061045754 | |
dc.contributor.faculty | fi=Turun kauppakorkeakoulu|en=Turku School of Economics| | |
dc.contributor.studysubject | fi=Kansainvälinen liiketoiminta|en=International Business| | |
dc.contributor.department | fi=Markkinoinnin ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos|en=Department of Marketing and International Business| | |