Näytä suppeat kuvailutiedot

Leadership in Post-Acquisition Integration : A Case Study on Middle Managers’ Role

Grönroos, Anna-Reeta (2022-06-07)

dc.contributor.authorGrönroos, Anna-Reeta
dc.date.accessioned2022-06-10T21:01:58Z
dc.date.available2022-06-10T21:01:58Z
dc.date.issued2022-06-07
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/154312
dc.description.abstractThis study explores leadership during a case-specific post-acquisition integration. As regards leadership, there are plenty of studies on the context of integrations but, fillable research gaps can still be found respecting the role of middle management in post-acquisition leadership and, especially related to the part that target companies’ managers play. Hence, this study aims to find out, what kind of leadership supports successful post-acquisition integration, while also detecting the most relevant organizational and individual level contributory factors to such success. In this research, the group of individuals interviewed consists of middle managers from both sides of the case integration. In respect of the purpose of this research, a theoretical framework reflecting the prior theories and findings was designed. Based on this theoretical synthesis as well as a corresponding operationalization table, eight middle managers were interviewed in JanuaryFebruary 2020. Four individuals were chosen from both sides of the case integration process, each of whom leading their own multicultural team or similar. After conducting the interviews, these were transcribed and outlined based on the methods of a qualitative thematic analysis. Lastly, a comprehensive model (on the middle managerial share in post-acquisition leadership) was designed by using the collected research data as a basis. The conducted research not only supports the existing scientific theories but, also shows up some new findings that contribute to earlier studies and their results. Based on the findings of this research, greater upper managerial support to the “double-hatting role” of the middle management was considered extremely central to successful post-acquisition integration. This especially applies to the case integration at hand, whose objective was uniting two previously fully independent companies and their organizational cultures. Besides, the exemplary role of middle managers as unofficial thought leaders gets even more highlighted when the integration context entails a substantially emotional cross-border acquisition (like the one studied). To create theoretical models more precise than the existing ones, it is recommended to study this subject further. For instance, topics such as middle managers’ individual emotions or their post-acquisition identity-building process (buyer v. target firm) could be elucidated in future studies. Furthermore, as this is a cross-sectional study with its interest in one case integration only, repeating similar research in a longitudinal sense could be interesting.
dc.description.abstractTämä tutkimus tarkastelee johtajuutta yritysoston jälkeisessä case-integraatiossa. Johtajuuteen liittyen on tehty paljon tutkimusta myös integraatioiden kontekstissa, mutta tutkimusaukkoja oli löydettävissä liittyen keskijohdon integraatiojohtajuusasemaan eritoten ostettavan yrityksen puolella. Tutkimus pyrkii näin ollen ymmärtämään yritysostoa seuraavan integraation menestyksekästä johtamista sekä keskeisiä siinä onnistumiseen liittyviä osatekijöitä niin koko organisaation kuin sen yksilöidenkin tasolla. Tätä tutkimusta varten on haastateltu yksittäisiä keskijohdon edustajia, jotka on valittu case-integraation kummaltakin puolelta. Tutkimuksen tavoitetta silmällä pitäen muodostettiin teoreettinen viitekehys, joka peilaa aiempia teorioita sekä aiheeseen liittyviä löydöksiä. Tämän teoriasynteesin ja sen tueksi laaditun operationalisointitaulukon pohjalta toteutettiin kahdeksan keskijohtoportaan haastattelua tammi-helmikuussa 2020. Haastatteluihin valittiin case-integraation kummaltakin puolelta neljä henkilöä, joista kukin johtaa tahollaan monikulttuurista tiimiä tai vastaavaa. Tämän jälkeen haastattelut litteroitiin ja jäsenneltiin laadullisen temaattisen analyysin menetelmien mukaisesti. Lopuksi kerättyyn tutkimusaineistoon pohjautuen laadittiin kokonaisvaltainen malli keskijohtajien osallisuudesta integraation johtamiseen. Toteutettu tutkimus paitsi tukee olemassa olevaa tieteellistä teoria-ainesta myös tuo esiin uusia löydöksiä aiempien tutkimusten ja niiden tulosten jatkoksi. Tutkimuksen löydökset mm. osoittavat, että keskijohdon ”kaksoisroolin” tukeminen heitä ylemmän johdon toimesta on erittäin keskeinen tekijä yritysoston jälkeisen integraation onnistumista silmällä pitäen. Tämä pätee eritoten tutkimuksen case-integraatioon, jonka päämääränä oli yhdistää kaksi aiemmin täysin itsenäistä yritystä ja niiden organisaatiokulttuuria. Keskijohdon asettama esimerkki epävirallisina mielipidevaikuttajina korostuu lisäksi entisestään, kun integraatiokontekstina on huomattavan emotionaalinen, kansainväliset rajat ylittävä yritysosto. Lisäpaneutumista aiheeseen suositellaan, jotta siitä voitaisiin luoda nykyistä tarkempia teoreettisia malleja. Tulevat tutkimukset voisivat esimerkiksi havainnollistaa aiheita, kuten keskijohtajien henkilökohtaiset tuntemukset tai heidän yritysoston jälkeisen identiteettinsä rakentumisprosessi (ostaja vs. kohdeyritys). Lisäksi tämän tutkimuksen ollessa ainoastaan yhden integraatio-casen kattava poikittaistutkimus, samankaltaisen asetelman voisi vastaisuudessa toistaa pitkittäistutkimuksen merkeissä.
dc.format.extent109
dc.language.isoeng
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectPost-acquisition integration, leadership, middle management
dc.titleLeadership in Post-Acquisition Integration : A Case Study on Middle Managers’ Role
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.rights.accessrightssuljettu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2022061045754
dc.contributor.facultyfi=Turun kauppakorkeakoulu|en=Turku School of Economics|
dc.contributor.studysubjectfi=Kansainvälinen liiketoiminta|en=International Business|
dc.contributor.departmentfi=Markkinoinnin ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos|en=Department of Marketing and International Business|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot