Kestävän tulevaisuuden yhteiskunta : Nuorten käsityksiä yhteiskuntasitoumuksen mahdollisuuksista
Vesikukka, Vappu (2022-05-02)
Kestävän tulevaisuuden yhteiskunta : Nuorten käsityksiä yhteiskuntasitoumuksen mahdollisuuksista
Vesikukka, Vappu
(02.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061446406
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061446406
Tiivistelmä
Tämä on pro gradu - tutkielma, jossa tuodaan esille, millä käsitteillä toisella asteella opiskelevat nuoret ilmaisevat yhteiskuntasitoumuksen tavoitteiden toteutumismahdollisuuksia. Yhteiskuntasitoumuksessa yhteiskunnallinen toimija sitoutuu kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisiin toimiin. Samalla tutkimuksessa tulee esille, mitkä tekijät nuorten mielestä vaikuttavat kestävän tulevaisuuden rakentamiseen. Tutkimuksessa tuodaan esille myös nuorten arvokäsitys, sitä, millaiset arvot heidän mukaansa mahdollistavat kestävän tulevaisuuden rakentamisen. Tutkimuksessa vastataan näihin kolmeen tutkimuskysymykseen. Kestävän kehityksen nelikenttään kuuluu ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen näkökulma. Kestävän tulevaisuuden rakentaminen vaatii monialaista näkökulmaa ja ratkaisuja, joiden perustana on sekä yksilön että yhteiskunnan arvokäsitys. Perheen ja yhteiskunnan vastuulla olevalle arvokasvatukselle haasteita asettaa yhteiskunnallinen murros, mihin lisänsä tuovat globaalit ilmastonmuutokseen liittyvät tekijät.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmällä ja siinä käytettiin fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimus noudatteli yhteiskuntasitoumuksen tavoitteiden mukaisia teemoja. Aineistona oli toisen asteen opiskelijoiden kirjallisena tuottamaa avointa materiaalia, missä he kommentoivat toimijan yhteiskuntasitoumukseen asetettujen tavoitteiden toteutumismahdollisuuksia. Tutkimuksessa tuli esille, että nuoret kuvasivat kestävän kehityksen toimintaa yleisesti aikaa ja toimijoiden roolia ilmaisevilla käsitteillä. Muita aihealueen käsitteitä olivat esimerkiksi ammattialaan, hyötyyn ja tietoon sekä toivon ja hyvekulttuurin luomiseen liittyviä. Hyvekulttuurin ylläpitäminen koettiin tärkeäksi turvallisen toimintailmapiirin luomisessa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuoret luottivat yhteiskuntasitoumuksen tavoitteiden toteutumiseen, mikäli valitaan yhteisesti selkeät suuntaviivat, joita on helppo kaikkien toimijoiden noudattaa.
Tutkimus toi esille nuorten arvokäsityksen, missä korostuivat sekä tasa-arvo että ihmisarvo. Nämä ovat universaaleja arvoja ja kuvastavat länsimaista arvopohjaa. Toisen asteen opiskelijoiden arvokäsitys näiltä osin tukee monikulttuurisen toimijan mahdollisuuksia kansallisella tasolla ja edistää eri kansallisuuksista tulevien tulevaisuuden rakentamista ammatillisen koulutuksen kautta. Yhteiskunnallisen toimijan arvopohja luo yhteisen toimintamallin koko organisaatioon, mikä edelleen luo mahdollisuuden jokaisen opiskelijan turvalliseen opiskeluun yksilöllisen opiskelupolun mukaan. This is a master's thesis which highlights the concepts on which young people studying in secondary education express the possibilities for achieving the objectives of social commitment. At the same time, the study reveals what factors young people believe to influence the construction of a sustainable future. The study also highlights young people's perception of values, what kind of values they say make it possible to build a sustainable future. The study answers these three research questions. The four-field of sustainable development includes an ecological, economic, social, and cultural aspect. Building a sustainable future requires a multidisciplinary perspective and solutions based on the concept of values of both the individual and society. For the valuable education that is the responsibility of the family and society, challenges are posed by social change, and global climate change factors add to this.
The research was carried out using the method of qualitative research and using a phenomenographic research approach. The study followed the themes in line with the objectives of the social commitment. The material was open material produced in writing by vocational school students, in which they commented on the possibilities for achieving the objectives set for the actor's social commitment. The study revealed that young people described the activities of sustainable development in general with concepts expressing time and the role of actors. Other concepts related to the topic included professionalism, profit and knowledge, and the creation of a culture of hope and virtue. Maintaining a culture of virtue was considered important in creating a safe atmosphere of action. The results of the study showed that young people had confidence in achieving the objectives of social commitment if clear guidelines were jointly chosen, which are easy for all actors to follow.
The study highlighted young people's perception of values, highlighting both equality and human dignity. These are universal values and reflect the Western value base. The concept of values among vocational school students in these respects supports the potential of a multicultural actor at national level and contributes to building the future of those from different nationalities through vocational education and training. The value base of a social actor creates a common operating model for the entire organization, which still creates the possibility for each student to study safely according to the individual study path.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmällä ja siinä käytettiin fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimus noudatteli yhteiskuntasitoumuksen tavoitteiden mukaisia teemoja. Aineistona oli toisen asteen opiskelijoiden kirjallisena tuottamaa avointa materiaalia, missä he kommentoivat toimijan yhteiskuntasitoumukseen asetettujen tavoitteiden toteutumismahdollisuuksia. Tutkimuksessa tuli esille, että nuoret kuvasivat kestävän kehityksen toimintaa yleisesti aikaa ja toimijoiden roolia ilmaisevilla käsitteillä. Muita aihealueen käsitteitä olivat esimerkiksi ammattialaan, hyötyyn ja tietoon sekä toivon ja hyvekulttuurin luomiseen liittyviä. Hyvekulttuurin ylläpitäminen koettiin tärkeäksi turvallisen toimintailmapiirin luomisessa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuoret luottivat yhteiskuntasitoumuksen tavoitteiden toteutumiseen, mikäli valitaan yhteisesti selkeät suuntaviivat, joita on helppo kaikkien toimijoiden noudattaa.
Tutkimus toi esille nuorten arvokäsityksen, missä korostuivat sekä tasa-arvo että ihmisarvo. Nämä ovat universaaleja arvoja ja kuvastavat länsimaista arvopohjaa. Toisen asteen opiskelijoiden arvokäsitys näiltä osin tukee monikulttuurisen toimijan mahdollisuuksia kansallisella tasolla ja edistää eri kansallisuuksista tulevien tulevaisuuden rakentamista ammatillisen koulutuksen kautta. Yhteiskunnallisen toimijan arvopohja luo yhteisen toimintamallin koko organisaatioon, mikä edelleen luo mahdollisuuden jokaisen opiskelijan turvalliseen opiskeluun yksilöllisen opiskelupolun mukaan.
The research was carried out using the method of qualitative research and using a phenomenographic research approach. The study followed the themes in line with the objectives of the social commitment. The material was open material produced in writing by vocational school students, in which they commented on the possibilities for achieving the objectives set for the actor's social commitment. The study revealed that young people described the activities of sustainable development in general with concepts expressing time and the role of actors. Other concepts related to the topic included professionalism, profit and knowledge, and the creation of a culture of hope and virtue. Maintaining a culture of virtue was considered important in creating a safe atmosphere of action. The results of the study showed that young people had confidence in achieving the objectives of social commitment if clear guidelines were jointly chosen, which are easy for all actors to follow.
The study highlighted young people's perception of values, highlighting both equality and human dignity. These are universal values and reflect the Western value base. The concept of values among vocational school students in these respects supports the potential of a multicultural actor at national level and contributes to building the future of those from different nationalities through vocational education and training. The value base of a social actor creates a common operating model for the entire organization, which still creates the possibility for each student to study safely according to the individual study path.