Deep Talk -kertomukset osallisuuden ja sosiaalisen kasvun tukena pienten lasten pedagogiikassa
Laaksonen, Piia (2022-05-20)
Deep Talk -kertomukset osallisuuden ja sosiaalisen kasvun tukena pienten lasten pedagogiikassa
Laaksonen, Piia
(20.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061747689
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061747689
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten osallisuus näyttäytyy varhaiskasvatus- ja esiopetusikäisten eli pienten lasten Deep Talk -menetelmän kertomushetkillä niitä ohjaavien ja niistä kertovien aikuisten kuvaamina. Tutkimuskysymykset olivat: minkälaisia merkityksellisiä hetkiä aikuiset kuvailevat Deep Talk -menetelmän kuvauksissaan ja mikä näissä hetkissä heidän mielestään tukee lasten osallisuutta.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja aineisto koostui sähköisen kyselylomakeaineiston avoimista vastauksista. Tutkimusaineisto kerättiin lähettämällä kyselylomake 49:lle Deep Talk -menetelmään kouluttautuneelle kasvatusalan ammattilaiselle keväällä 2020. Vastauksia saatiin 32. Avoimista kysymyksistä muodostettu aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus osoitti, että Deep Talk -menetelmän kertomushetkillä luotiin kokonaisvaltaisen kohtaamisen ja kokemisen tila, jolle oli tunnusomaista osallistujien rauhoittuminen ja keskittyminen. Tämä mahdollisti lasten kuulemisen, sekä osallistujien keskinäisen dialogisen vuorovaikutuksen. Tutkimuksen mukaan merkityksellistä oli aikuisen ja lapsen suhteen rakentuminen ja vahvistuminen. Deep Talk -menetelmän hetkillä osallisuutta lisäsi konkreettinen hetkeen osallistuminen ja tunteet kuulluksi ja hyväksytyksi tulemisesta. Nämä puolestaan lisäsivät lasten rohkeutta ottaa osaa keskusteluun, kertoa tunteistaan ja ilmaista empatiaa. Tutkimuksen mukaan Deep Talk -menetelmän avainlauseet siirtyivät lasten ja aikuisten vuorovaikutukseen ja erilaisiin arjen tilanteisiin.
Tulosten perusteella Deep Talk -menetelmän hetki tarjosi osallistujille kuulemisen ja kertomisen avoimen tilan, jossa jokainen osallistuja saattoi itse päättää osallistumisensa tason. Deep Talk -menetelmän hetki tarjosi osallistujille tilaisuuden ajatteluun ja arvokeskusteluun. Deep Talk -menetelmää voi käyttää pienten lasten pedagogiikassa osallisuutta lisäävänä menetelmänä.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja aineisto koostui sähköisen kyselylomakeaineiston avoimista vastauksista. Tutkimusaineisto kerättiin lähettämällä kyselylomake 49:lle Deep Talk -menetelmään kouluttautuneelle kasvatusalan ammattilaiselle keväällä 2020. Vastauksia saatiin 32. Avoimista kysymyksistä muodostettu aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus osoitti, että Deep Talk -menetelmän kertomushetkillä luotiin kokonaisvaltaisen kohtaamisen ja kokemisen tila, jolle oli tunnusomaista osallistujien rauhoittuminen ja keskittyminen. Tämä mahdollisti lasten kuulemisen, sekä osallistujien keskinäisen dialogisen vuorovaikutuksen. Tutkimuksen mukaan merkityksellistä oli aikuisen ja lapsen suhteen rakentuminen ja vahvistuminen. Deep Talk -menetelmän hetkillä osallisuutta lisäsi konkreettinen hetkeen osallistuminen ja tunteet kuulluksi ja hyväksytyksi tulemisesta. Nämä puolestaan lisäsivät lasten rohkeutta ottaa osaa keskusteluun, kertoa tunteistaan ja ilmaista empatiaa. Tutkimuksen mukaan Deep Talk -menetelmän avainlauseet siirtyivät lasten ja aikuisten vuorovaikutukseen ja erilaisiin arjen tilanteisiin.
Tulosten perusteella Deep Talk -menetelmän hetki tarjosi osallistujille kuulemisen ja kertomisen avoimen tilan, jossa jokainen osallistuja saattoi itse päättää osallistumisensa tason. Deep Talk -menetelmän hetki tarjosi osallistujille tilaisuuden ajatteluun ja arvokeskusteluun. Deep Talk -menetelmää voi käyttää pienten lasten pedagogiikassa osallisuutta lisäävänä menetelmänä.