Pelillistäminen matematiikan opetuksen tukena
Virta, Juulia (2022-06-13)
Pelillistäminen matematiikan opetuksen tukena
Virta, Juulia
(13.06.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061747665
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061747665
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani on matematiikan alan ainedidaktiikan kirjallisuuskatsaus, jossa käsitellään pelillistämisen käyttämistä matematiikan opetuksen tukena. Tutkielma keskittyy selvittämään mitä on pelillistäminen ja minkälaisia erilaisia matematiikan opetuksen pelillistämisen sovelluksia on olemassa. Tutkielmassa käsitellään myös sitä, miten pelillistämistä voidaan käyttää matematiikan opetuksen eriyttämisen tukena ja eriyttämisen tarpeen huomaamiseksi. Lisäksi esitellään tutkimustuloksia siitä, miten pelillistämistä voi käyttää matematiikan oppimismotivaation tukena. Sähköisten oppimisympäristöjen lisääntyessä opettajan tulisi tunnistaa niiden käyttöön liittyviä hyötyjä ja haittoja. Suurin osa näistä oppimisympäristöistä sisältää pelillistämistä, jonka avulla koitetaan vaikuttaa oppilaiden motivaatioon ja kiinnostukseen. Pelillistämisessä pelin suunnittelun elementtejä käytetään ei-pelillisessä kontekstissa. Tällaisia elementtejä ovat esimerkiksi pisteet, tulostaulut ja ansiomerkit. Pelillistämisen avulla pystytään eriyttämään opetusta oppijan tarpeiden mukaan. Tämän lisäksi oppimisympäristön antama palaute ja siitä saatava oppimisdata auttavat opettajaa tunnistamaan erilaisten oppijoiden eriyttämistarpeet. Pelillistämisen avulla voidaan myös vaikuttaa positiivisesti oppimismotivaatioon. Tutkimusten mukaan oppilaat kokevat pelillistetyt oppimisympäristöt kiinnostaviksi ja niiden koettiin parantavan heidän oppimistuloksiansa. Esimerkiksi reaaliaikainen palaute sai oppilaat tietoisemmiksi omista taidoistaan ja näin he tekivät jatkossa vähemmän virheitä. Jotta pelillistämistä voidaan hyödyntää järkevästi, tulee opettajalla olla hyvät tiedot pelien suunnittelun elementeistä ja niiden hyödyntämisen mahdollisuuksista, sekä oppilasryhmästä. Optimaalisesti toimivan pelillistetyn opetuskokonaisuuden tai oppimisympäristön suunnittelussa ja testaamisessa voi mennä useitakin vuosia ja näin pelillistetty opetus vaatii usein enemmän resursseja.