"Tuntui, että koko maailma oli romahtamassa, koska olin antanut tähän kaikkeni" : Kasvatusalan pääsykokeissa reputtaneiden kokemuksia
Pöyry, Eerika (2022-06-06)
"Tuntui, että koko maailma oli romahtamassa, koska olin antanut tähän kaikkeni" : Kasvatusalan pääsykokeissa reputtaneiden kokemuksia
Pöyry, Eerika
(06.06.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081255271
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081255271
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu kasvatusalan pääsykokeissa reputtaneiden kokemuksia. Suomessa opiskelijavalinta on yksi maailman valikoivimpia, minkä seurauksena joka vuosi hakijoita jää ilman opiskelupaikkaa. Kaikista aloista kasvatustiede lukeutuu yksiin vaikeapääsyisimmistä, ja hyviäkin hakijoita jää vuosittain opiskelupaikkojen ulkopuolelle. Opiskelijoiden hidas siirtyminen lukiosta jatko-opintoihin on ollut poliittisen keskustelun keskiössä jo vuosikymmenten ajan. Tuorein pyrkimys nopeuttaa siirtymää jatko-opintoihin on meneillään oleva laaja opiskelijavalintauudistus. Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää millaisia tunteita pääsykokeissa epäonnistuminen on herättänyt, minkä asioiden hakija katsoo johtaneen epäonnistumiseen ja miten hakija on päässyt pettymyksestä eteenpäin.Tutkimuksella on haluttu antaa ääni niille, jotka pyrkivät vastaamaan yhteiskunnan paineisiin, mutta ovat yrityksestä huolimatta jääneet ilman opiskelupaikkaa.
Tutkimus on tutkimusotteeltaan laadullinen. Aineisto on kerätty vuosina 2019 ja 2021–2022 pyytämällä vapaamuotoisia kirjoitelmia erään valmennuskurssin sosiaalisen median ryhmästä sekä erään avoimen yliopiston opiskelijoilta. Aineisto koostuu 15:ta kirjoitelmasta, ja se on analysoitu teemoitellen.
Tutkimustulosten mukaan reputtaminen herättää hakijassa pettymystä. Pettymys on saatettu kokea lievempänä ensimmäisenä hakukertana, mutta se on kasvanut hakukertojen myötä. Lukuisat pettymykset ovat myös alkaneet alentaa motivaatiota ja samalla lisänneet hakijan paineita päästä opiskelemaan. Reputtamiseen johtaneita syitä analysoitiin attribuutioteoriaa apuna käyttäen. Reputtamista selitettiin pääosin ulkoisilla syillä, kuten aineiston hankaluudella sekä pääsykokeeseen liittyvillä syillä, millä saattaa olla merkitystä siihen, että hakijat ovat jaksaneet hakea sinnikkäästi opiskelemaan useammankin pettymyksen jälkeen. Tärkeimpänä tekijänä pettymyksestä ylipääsemisessä mainittiin muiden ihmisten tuki, erityisesti läheisten ihmisten tuki ja vertaistuki. Myös sisukas asenne on auttanut hakijoita eteenpäin.
Aihetta ei ole tutkittu ennestään kovin laajasti, mutta saadut tulokset tukevat aiempia tutkimustuloksia.
Tutkimus on tutkimusotteeltaan laadullinen. Aineisto on kerätty vuosina 2019 ja 2021–2022 pyytämällä vapaamuotoisia kirjoitelmia erään valmennuskurssin sosiaalisen median ryhmästä sekä erään avoimen yliopiston opiskelijoilta. Aineisto koostuu 15:ta kirjoitelmasta, ja se on analysoitu teemoitellen.
Tutkimustulosten mukaan reputtaminen herättää hakijassa pettymystä. Pettymys on saatettu kokea lievempänä ensimmäisenä hakukertana, mutta se on kasvanut hakukertojen myötä. Lukuisat pettymykset ovat myös alkaneet alentaa motivaatiota ja samalla lisänneet hakijan paineita päästä opiskelemaan. Reputtamiseen johtaneita syitä analysoitiin attribuutioteoriaa apuna käyttäen. Reputtamista selitettiin pääosin ulkoisilla syillä, kuten aineiston hankaluudella sekä pääsykokeeseen liittyvillä syillä, millä saattaa olla merkitystä siihen, että hakijat ovat jaksaneet hakea sinnikkäästi opiskelemaan useammankin pettymyksen jälkeen. Tärkeimpänä tekijänä pettymyksestä ylipääsemisessä mainittiin muiden ihmisten tuki, erityisesti läheisten ihmisten tuki ja vertaistuki. Myös sisukas asenne on auttanut hakijoita eteenpäin.
Aihetta ei ole tutkittu ennestään kovin laajasti, mutta saadut tulokset tukevat aiempia tutkimustuloksia.