Cultural Intelligence as a Strategic Tool in Internationalization : Focus on the Swiss Finance Sector SMEs
Palosaari, Meri (2022-08-02)
Cultural Intelligence as a Strategic Tool in Internationalization : Focus on the Swiss Finance Sector SMEs
Palosaari, Meri
(02.08.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081255196
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081255196
Tiivistelmä
In the constantly globalizing business world companies are put into cross-cultural settings. How a company navigates and succeeds in these situations, whether it be multinational customer base or expanding fully abroad, can either make or break the whole internationalization process. SMEs especially need to carefully evaluate their resources and their advantages before moving to an international market due to them usually not having the most ideal access to tangible or intangible assets such as finance or skilled work force. This is where cultural intelligence might play a huge role in, making it possible for SMEs to take advantage of the possibilities it opens.
Switzerland being a small country in central Europe has given it easy access to its neighbouring countries and especially with the relationship with the EU has made it even more accessible for companies to do business outside their country borders. As in many other companies SMEs hold an important role in the Swiss economy, they make up the larger part of all companies registered in Switzerland even if they don’t employ the most. With the increased competition in many sectors, it has also driven SMEs to internationalize and especially in the finance sector this is emphasized, possibly due to the history of Switzerland being trusted with individuals’ assets. With handling consumers assets comes a lot of trust, both ways, and that relationship needs to be built on a common ground. This is where cultural intelligence could come in and make it easier for finance SMEs to navigate these delicate relationships.
This study will look closer into experts and company representatives’ perceptions on cultural intelligence as a tool in internationalizing Swiss finance SMEs and dive deeper into how it all comes together. Jatkuvasti globalisoituvassa liiketoimintaympäristössä yritykset yrittävät löytää asemaansa jatkuvasti muuttuvassa monikulttuurisessa kilpailuasetelmassa. Se, miten yritys navigoi ja menestyy näissä tilanteissa, oli kyseessä sitten monikansallinen asiakaskunta kotimaassa tai laajentuminen kokonaan uusille ulkomaisille markkinoille, voi joko haitata tai mahdollistaa koko kansainvälistymisprosessin. Erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten on arvioitava huolellisesti resurssejaan ja etujaan ennen siirtymistä kansainvälisille markkinoille, sillä niillä ei yleensä ole yhtäläisiä mahdollisuuksia saada aineellista tai aineetonta omaisuutta, kuten rahoitusta tai osaavaa työvoimaa. Tässä kulttuuriälykkyydellä voi olla valtava rooli, jolloin pk-yritykset voivat hyötyä sen tuomista mahdollisuuksista.
Pienenä Keski-Euroopan maana, Sveitsi on mahdollistanut helpon pääsyn naapurimaihinsa ja erityisesti EU:n suhteidensa ansiosta yritysten on entistä helpompaa harjoittaa liiketoimintaa maansa rajojen ulkopuolella. Kuten monissa muissakin yrityksissä pk-yrityksillä on tärkeä rooli Sveitsin taloudessa, sillä ne muodostavat suurimman osan kaikista Sveitsiin rekisteröidyistä yrityksistä, vaikka ne eivät työllistäisikään eniten. Monilla sektoreilla kiristynyt kilpailu on ajanut myös pk-yrityksiä kansainvälistymään, ja erityisesti rahoitusalalla tämä korostuu, mahdollisesti johtuen siitä, että historiassa useat yksityishenkilöt ovat luottaneet omaisuuteensa sveitsiläisten finanssiyritysten haltuun. Kuluttajien omaisuuden käsittelyyn liittyy paljon luottamusta molempiin suuntiin, ja tämä suhde on rakennettava molemminpuoliselle pohjalle. Tässä kulttuuriälyä voitaisiin käyttää apuna helpottamaan rahoitusalan pk-yritysten navigointia näissä herkissä suhteissa.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan lähemmin asiantuntijoiden ja yritysten edustajien käsityksiä kulttuuriälystä välineenä sveitsiläisten rahoitusalan pk-yritysten kansainvälistymisessä ja sukeltaa syvemmälle siihen, miten kansainvälistyminen ja kulttuuriälykkyys yhdistyvät.
Switzerland being a small country in central Europe has given it easy access to its neighbouring countries and especially with the relationship with the EU has made it even more accessible for companies to do business outside their country borders. As in many other companies SMEs hold an important role in the Swiss economy, they make up the larger part of all companies registered in Switzerland even if they don’t employ the most. With the increased competition in many sectors, it has also driven SMEs to internationalize and especially in the finance sector this is emphasized, possibly due to the history of Switzerland being trusted with individuals’ assets. With handling consumers assets comes a lot of trust, both ways, and that relationship needs to be built on a common ground. This is where cultural intelligence could come in and make it easier for finance SMEs to navigate these delicate relationships.
This study will look closer into experts and company representatives’ perceptions on cultural intelligence as a tool in internationalizing Swiss finance SMEs and dive deeper into how it all comes together.
Pienenä Keski-Euroopan maana, Sveitsi on mahdollistanut helpon pääsyn naapurimaihinsa ja erityisesti EU:n suhteidensa ansiosta yritysten on entistä helpompaa harjoittaa liiketoimintaa maansa rajojen ulkopuolella. Kuten monissa muissakin yrityksissä pk-yrityksillä on tärkeä rooli Sveitsin taloudessa, sillä ne muodostavat suurimman osan kaikista Sveitsiin rekisteröidyistä yrityksistä, vaikka ne eivät työllistäisikään eniten. Monilla sektoreilla kiristynyt kilpailu on ajanut myös pk-yrityksiä kansainvälistymään, ja erityisesti rahoitusalalla tämä korostuu, mahdollisesti johtuen siitä, että historiassa useat yksityishenkilöt ovat luottaneet omaisuuteensa sveitsiläisten finanssiyritysten haltuun. Kuluttajien omaisuuden käsittelyyn liittyy paljon luottamusta molempiin suuntiin, ja tämä suhde on rakennettava molemminpuoliselle pohjalle. Tässä kulttuuriälyä voitaisiin käyttää apuna helpottamaan rahoitusalan pk-yritysten navigointia näissä herkissä suhteissa.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan lähemmin asiantuntijoiden ja yritysten edustajien käsityksiä kulttuuriälystä välineenä sveitsiläisten rahoitusalan pk-yritysten kansainvälistymisessä ja sukeltaa syvemmälle siihen, miten kansainvälistyminen ja kulttuuriälykkyys yhdistyvät.