Alkoholia koskevan sääntelyn ja alkoholinkulutuksen yhteyden havainnointia Suomessa, Saksassa, Italiassa ja Iso-Britanniassa : Alkoholimarkkinoiden sääntelyn erot sekä sääntelyn mahdollinen vaikutus alkoholinkokonaiskulutukseen neljässä Euroopan maassa
Luoto, Jaakko (2022-08-16)
Alkoholia koskevan sääntelyn ja alkoholinkulutuksen yhteyden havainnointia Suomessa, Saksassa, Italiassa ja Iso-Britanniassa : Alkoholimarkkinoiden sääntelyn erot sekä sääntelyn mahdollinen vaikutus alkoholinkokonaiskulutukseen neljässä Euroopan maassa
Luoto, Jaakko
(16.08.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022090257188
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022090257188
Tiivistelmä
Alkoholiin liittyvää toimintaa on viimeisen sadan vuoden aikana alettu sääntelemään monin eri keinoin sen aiheuttamien sosiaalisten, taloudellisten ja terveydellisten negatiivisten seuraamuksien takia. Tässä tutkielmassa tarkastelen aiempien tutkimusten sekä olemassa olevien lakien sekä tilastojen kautta, miten neljä eri alkoholin markkinoihin kohdistuvaa sääntelyn toimenpidettä vaikuttavat alkoholinkulutukseen. Nämä neljä sääntelyn keinoa ovat saatavuuden rajoittaminen, korkeampi vähimmäisikäraja alkoholin ostamiseen, korkeampi verotus sekä mainostamisen rajoittaminen. Kolme näistä keinoista on listattu World Health Organizationin puolesta kustannustehokkaimmiksi keinoiksi alkoholista aiheutuvien haittojen ja alkoholin kulutuksen laskemiseksi. Lisäksi tarkastelen vähimmäisikärajaa sen merkittävän vaikutuksen kannalta edellä mainittuihin asioihin sekä sen kussakin maassa olevien sosiaalisten tapojen ja normien havainnollistamiseksi.
Alkoholiin kohdistuva sääntely on suuressa mittakaavassa erittäin tuore ilmiö ja erilaisia alkoholipoliittisia sääntelyn keinoja on Suomessakin kokeiltu, karsittu sekä uusittu uuden tiedon valossa. Juuri sen takia vielä kohdennetumpien ja kustannustehokkaampien alkoholihaittoihin vaikuttavien sääntelyn toimenpiteiden tunnistaminen olisi tärkeää, niin kansantalouden, kansanterveyden ja markkinoiden toimimisen kannalta. Yleisessä keskustelussa alkoholi herättää usein voimakkaita näkökantoja ja alkoholin asema hyödykkeenä on varsin moniulotteinen. Tutkielmassa esitetään, että alkoholi vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen ja erilaiset alkoholibrändit edustavat erityyppisiä arvoja sekä elämäntyylejä. Vaikka Suomessa alkoholia nautitaan eurooppalaisessa mittakaavassa merkityksellisen paljon kotioloissa, on alkoholilla hyödykkeenä silti myös Suomessa suuri asema ihmisten sosiaalisissa kanssakäymisissä.
Alkoholiin kohdistuva sääntely on suuressa mittakaavassa erittäin tuore ilmiö ja erilaisia alkoholipoliittisia sääntelyn keinoja on Suomessakin kokeiltu, karsittu sekä uusittu uuden tiedon valossa. Juuri sen takia vielä kohdennetumpien ja kustannustehokkaampien alkoholihaittoihin vaikuttavien sääntelyn toimenpiteiden tunnistaminen olisi tärkeää, niin kansantalouden, kansanterveyden ja markkinoiden toimimisen kannalta. Yleisessä keskustelussa alkoholi herättää usein voimakkaita näkökantoja ja alkoholin asema hyödykkeenä on varsin moniulotteinen. Tutkielmassa esitetään, että alkoholi vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen ja erilaiset alkoholibrändit edustavat erityyppisiä arvoja sekä elämäntyylejä. Vaikka Suomessa alkoholia nautitaan eurooppalaisessa mittakaavassa merkityksellisen paljon kotioloissa, on alkoholilla hyödykkeenä silti myös Suomessa suuri asema ihmisten sosiaalisissa kanssakäymisissä.