Tekniset alustayritykset ja markkinoiden muutos : laadullinen tutkimus suomalaisista alustayrityksistä koronapandemian aikana
Pukkila, Oskari (2022-10-20)
Tekniset alustayritykset ja markkinoiden muutos : laadullinen tutkimus suomalaisista alustayrityksistä koronapandemian aikana
Pukkila, Oskari
(20.10.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102462910
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102462910
Tiivistelmä
Alustatalous ja alustayritykset muuttavat maailmaa ja muovaavat markkinoita kaikkialla. Alustayritykset ovat kiinteä osa lähes kaikkien ihmisten nykypäivän elämää. Koronan myötä digitalisaatio kiihtyi, ja alustayrityksille on tullut entistä enemmän käyttäjiä. Alustayritykset ja markkinoiden muutos ovat tärkeitä aiheita tutkia, koska ne vaikuttavat ihmisten ja yritysten jokapäiväiseen elämään.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten suomalaiset alustayritykset toimivat ja millä tavoin ne vaikuttavat markkinoihin. Aihetta tarkastellaan kolmen tutkimuskysymyksen kautta: (1) millaisia alustayrityksiä Suomessa on olemassa ja millaisilla markkinoilla ne toimivat, (2) miten alustayritysten johto Suomessa hahmottaa markkinan toimivuutta oman yrityksensä näkökulmasta ja (3) millaisena alustayritysten markkinatulevaisuus hahmottuu tutkittujen alustayritysten johdon näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastattelututkimuksena osana Business Finlandin vuosina 2020–2022 rahoittamaa Reigniting Growth through Innovation -tutkimushanketta. Teemahaastatteluissa haastateltiin 11 suomalaisen alustayrityksen johtajaa. Haastattelututkimus toteutettiin pahimpana korona-aikana keväällä 2021, mikä vaikutti osiltaan tutkimustuloksiin. Tutkimuksessa ei vastata etukäteen asetettuihin hypoteeseihin, vaan tutkitaan ja analysoidaan eksploratiivisesti sitä, miten alustayrityksinä perustettujen, alustayrityksiksi muuntautuvien ja olemassa olevien alustayritysten johto tarkastelee alustayritysten toimintaa, alustayritysten markkinaa ja tulevaisuuden näkymiä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että alustayritykset valtaavat eri markkinoita kattavasti ja niiden kasvun mahdollisuudet ovat suuria skaalautumisen ja verkostovaikutusten ansiosta. Markkinoiden kypsyys kuitenkin vaihtelee. Esimerkiksi maataloustuotteiden kuljetuksessa käyttäjät eivät vielä ole valmiita käyttämään alustoja, mutta keskustelun luomisessa organisaatioiden välillä alustojen käyttö on viime vuosien aikana tullut relevantiksi. Tutkimuksella voidaan myös osoittaa, että korona vaikutti positiivisesti joidenkin alustayritysten liiketoimintaan ja tulevaisuuden näkymät alustayrityksille ovat hyvät. Alustayritykset ovat myös hyötyneet merkittävästi sekä yksityisistä että valtion rahoitusjärjestelmistä. Lisäksi tutkimuksessa voidaan osoittaa, että innovaatiotoiminta on alustayritysten kivijalka. Tutkimuksen perusteella alustayritykset suhtautuvat sääntelyyn positiivisesti, mikä kuvastaa suomalaisen yrityskulttuurin eroa moniin muihin maihin. The platform economy and platform companies are changing the world and shaping markets everywhere. Platform companies are an integral part of almost everyone's life today. With Covid-19, digitization accelerated, and platform companies have gained even more users. Platform companies and market change are important topics to study because they affect the everyday lives of people and companies.
The purpose of the study is to find how Finnish platform companies operate and how they affect the market. The topic is examined through three research questions: (1) what kind of platform companies exist in Finland and what kind of markets do they operate in, (2) how the management of platform companies in Finland perceive the functioning of the market from the perspective of their own company, and (3) how the market future of platform companies is shaped like from the perspective of the management of the studied platform companies.
The study was carried out as a qualitative thematic interview study as part of the Reigniting Growth through Innovation research project funded by Business Finland in 2020–2022. In the thematic interviews, 11 managers of Finnish platform companies were interviewed. The interview study was carried out during the worst Covid-19 period in the spring of 2021, which partly affected the study results. The research does not respond to pre-set hypotheses but examines and analyses exploratively how the management of platform companies established as platform companies, transforming into platform companies and existing platform companies examine the operation of platform companies, the market of platform companies and future prospects.
Based on the research, it can be concluded that platform companies are taking over different markets comprehensively and their growth potential is great thanks to scaling and network effects. However, the maturity of the market varies. For example, in the transport of agricultural products, users are not yet ready to use platforms, but in creating a conversation between organizations, the use of platforms has become relevant in recent years. The research can also show that Covid-19 had a positive effect on the business of some platform companies and the future prospects for platform companies are good. Platform companies have also benefited significantly from both private and government funding systems in Finland. In addition, the research can show that innovation is the cornerstone of platform companies. Based on the research, the platform companies have a positive attitude towards regulation, which reflects the difference between the Finnish business culture and many other countries.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten suomalaiset alustayritykset toimivat ja millä tavoin ne vaikuttavat markkinoihin. Aihetta tarkastellaan kolmen tutkimuskysymyksen kautta: (1) millaisia alustayrityksiä Suomessa on olemassa ja millaisilla markkinoilla ne toimivat, (2) miten alustayritysten johto Suomessa hahmottaa markkinan toimivuutta oman yrityksensä näkökulmasta ja (3) millaisena alustayritysten markkinatulevaisuus hahmottuu tutkittujen alustayritysten johdon näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastattelututkimuksena osana Business Finlandin vuosina 2020–2022 rahoittamaa Reigniting Growth through Innovation -tutkimushanketta. Teemahaastatteluissa haastateltiin 11 suomalaisen alustayrityksen johtajaa. Haastattelututkimus toteutettiin pahimpana korona-aikana keväällä 2021, mikä vaikutti osiltaan tutkimustuloksiin. Tutkimuksessa ei vastata etukäteen asetettuihin hypoteeseihin, vaan tutkitaan ja analysoidaan eksploratiivisesti sitä, miten alustayrityksinä perustettujen, alustayrityksiksi muuntautuvien ja olemassa olevien alustayritysten johto tarkastelee alustayritysten toimintaa, alustayritysten markkinaa ja tulevaisuuden näkymiä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että alustayritykset valtaavat eri markkinoita kattavasti ja niiden kasvun mahdollisuudet ovat suuria skaalautumisen ja verkostovaikutusten ansiosta. Markkinoiden kypsyys kuitenkin vaihtelee. Esimerkiksi maataloustuotteiden kuljetuksessa käyttäjät eivät vielä ole valmiita käyttämään alustoja, mutta keskustelun luomisessa organisaatioiden välillä alustojen käyttö on viime vuosien aikana tullut relevantiksi. Tutkimuksella voidaan myös osoittaa, että korona vaikutti positiivisesti joidenkin alustayritysten liiketoimintaan ja tulevaisuuden näkymät alustayrityksille ovat hyvät. Alustayritykset ovat myös hyötyneet merkittävästi sekä yksityisistä että valtion rahoitusjärjestelmistä. Lisäksi tutkimuksessa voidaan osoittaa, että innovaatiotoiminta on alustayritysten kivijalka. Tutkimuksen perusteella alustayritykset suhtautuvat sääntelyyn positiivisesti, mikä kuvastaa suomalaisen yrityskulttuurin eroa moniin muihin maihin.
The purpose of the study is to find how Finnish platform companies operate and how they affect the market. The topic is examined through three research questions: (1) what kind of platform companies exist in Finland and what kind of markets do they operate in, (2) how the management of platform companies in Finland perceive the functioning of the market from the perspective of their own company, and (3) how the market future of platform companies is shaped like from the perspective of the management of the studied platform companies.
The study was carried out as a qualitative thematic interview study as part of the Reigniting Growth through Innovation research project funded by Business Finland in 2020–2022. In the thematic interviews, 11 managers of Finnish platform companies were interviewed. The interview study was carried out during the worst Covid-19 period in the spring of 2021, which partly affected the study results. The research does not respond to pre-set hypotheses but examines and analyses exploratively how the management of platform companies established as platform companies, transforming into platform companies and existing platform companies examine the operation of platform companies, the market of platform companies and future prospects.
Based on the research, it can be concluded that platform companies are taking over different markets comprehensively and their growth potential is great thanks to scaling and network effects. However, the maturity of the market varies. For example, in the transport of agricultural products, users are not yet ready to use platforms, but in creating a conversation between organizations, the use of platforms has become relevant in recent years. The research can also show that Covid-19 had a positive effect on the business of some platform companies and the future prospects for platform companies are good. Platform companies have also benefited significantly from both private and government funding systems in Finland. In addition, the research can show that innovation is the cornerstone of platform companies. Based on the research, the platform companies have a positive attitude towards regulation, which reflects the difference between the Finnish business culture and many other countries.