dc.contributor.author | Mankki Ville | |
dc.contributor.author | Mäkinen Marita | |
dc.contributor.author | Räihä Pekka | |
dc.date.accessioned | 2022-10-28T14:13:09Z | |
dc.date.available | 2022-10-28T14:13:09Z | |
dc.identifier.uri | https://www.utupub.fi/handle/10024/170066 | |
dc.description.abstract | <p>Luokanopettajakoulutuksen opiskelijavalintakriteereitä tarkastelevan artikkelimme huomio<br>kohdistuu erityisesti opettajankouluttajien käsityksiin koulutukseen ja opettajan ammattiin<br>soveltuvista hakijoista. Tutkimuksemme menetelmäksi valitsimme kehittävän<br>fenomenografian, joka antoi mahdollisuuden kartoittaa kompleksisia valintakriteereitä<br>ja tavoittaa soveltuvuuskokeiden kehittämistarpeita. Teemahaastatteluihin osallistui kahdeksan<br>pitkään arvioitsijana toiminutta opettajankouluttajaa. Neljävaiheisen fenomenografisen<br>analyysin tuloksena tiivistyi kolme kuvauskategoriaa, jotka kuvasivat soveltuvuuden<br>arviointikriteerejä opettajan ammatillisten vaatimusten, koulutettavuuden ja motivaation<br>näkökulmista. Tutkimus toi esiin valitsijoiden välisiä käsityseroja soveltuvien<br>hakijoiden valmiuksista ja ominaisuuksista. Esimerkiksi koulutettavuuden kohdalla toinen<br>arvioitsija korosti nöyryyttä ja vastaanottavaisuutta opettajankoulutuksessa tarjottavalle<br>opetukselle, toinen puolestaan arvosti kriittistä orientaatiota vallitsevien käytänteiden<br>kyseenalaistamiseksi. Nämä paradoksit antoivat viitteitä siitä, että valintojen taustalla<br>on pääosin ideaalipohjaisia, subjektiivisia ja vaihtelevia käsityksiä tieteellisesti perustellun<br>tavoitepohjaisen arvioinnin sijaan. Tämä vaikeuttaa sekä valintojen kehittymistä<br>asiantuntijatoiminnaksi että hakijoiden yhdenvertaisen kohtelun varmistamista. Tutkimustuloksia<br>voidaan hyödyntää soveltuvuuskoepohjaisen opiskelijavalinnan tutkimuksessa<br>ja kehittämisessä.<br></p> | |
dc.title | Luokanopettajakoulutuksen opiskelijavalintakriteerit: köydenvetoa soveltuvasta hakijasta | |
dc.identifier.url | http://elektra.helsinki.fi/se/k/0022-927-x/49/1/luokanop.pdf | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi-fe2022012710984 | |
dc.relation.volume | 49 | |
dc.contributor.organization | fi=opettajankoulutuslaitos Rauma|en=Dep. of Teacher Education Rauma| | |
dc.contributor.organization-code | 2604202 | |
dc.converis.publication-id | 68643808 | |
dc.converis.url | https://research.utu.fi/converis/portal/Publication/68643808 | |
dc.format.pagerange | 33 | |
dc.format.pagerange | 46 | |
dc.identifier.jour-issn | 0022-927X | |
dc.okm.affiliatedauthor | Mankki, Ville | |
dc.okm.discipline | 516 Educational sciences | en_GB |
dc.okm.discipline | 516 Kasvatustieteet | fi_FI |
dc.okm.internationalcopublication | not an international co-publication | |
dc.okm.internationality | Domestic publication | |
dc.okm.type | Journal article | |
dc.relation.ispartofjournal | Kasvatus-lehti - Koulutuksen tutkimuslaitos | |
dc.relation.issue | 1 | |
dc.year.issued | 2018 | |