Näytä suppeat kuvailutiedot

Luokanopettajakoulutuksen opiskelijavalintakriteerit: köydenvetoa soveltuvasta hakijasta

Mankki Ville; Mäkinen Marita; Räihä Pekka

dc.contributor.authorMankki Ville
dc.contributor.authorMäkinen Marita
dc.contributor.authorRäihä Pekka
dc.date.accessioned2022-10-28T14:13:09Z
dc.date.available2022-10-28T14:13:09Z
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/170066
dc.description.abstract<p>Luokanopettajakoulutuksen opiskelijavalintakriteereitä tarkastelevan artikkelimme huomio<br>kohdistuu erityisesti opettajankouluttajien käsityksiin koulutukseen ja opettajan ammattiin<br>soveltuvista hakijoista. Tutkimuksemme menetelmäksi valitsimme kehittävän<br>fenomenografian, joka antoi mahdollisuuden kartoittaa kompleksisia valintakriteereitä<br>ja tavoittaa soveltuvuuskokeiden kehittämistarpeita. Teemahaastatteluihin osallistui kahdeksan<br>pitkään arvioitsijana toiminutta opettajankouluttajaa. Neljävaiheisen fenomenografisen<br>analyysin tuloksena tiivistyi kolme kuvauskategoriaa, jotka kuvasivat soveltuvuuden<br>arviointikriteerejä opettajan ammatillisten vaatimusten, koulutettavuuden ja motivaation<br>näkökulmista. Tutkimus toi esiin valitsijoiden välisiä käsityseroja soveltuvien<br>hakijoiden valmiuksista ja ominaisuuksista. Esimerkiksi koulutettavuuden kohdalla toinen<br>arvioitsija korosti nöyryyttä ja vastaanottavaisuutta opettajankoulutuksessa tarjottavalle<br>opetukselle, toinen puolestaan arvosti kriittistä orientaatiota vallitsevien käytänteiden<br>kyseenalaistamiseksi. Nämä paradoksit antoivat viitteitä siitä, että valintojen taustalla<br>on pääosin ideaalipohjaisia, subjektiivisia ja vaihtelevia käsityksiä tieteellisesti perustellun<br>tavoitepohjaisen arvioinnin sijaan. Tämä vaikeuttaa sekä valintojen kehittymistä<br>asiantuntijatoiminnaksi että hakijoiden yhdenvertaisen kohtelun varmistamista. Tutkimustuloksia<br>voidaan hyödyntää soveltuvuuskoepohjaisen opiskelijavalinnan tutkimuksessa<br>ja kehittämisessä.<br></p>
dc.titleLuokanopettajakoulutuksen opiskelijavalintakriteerit: köydenvetoa soveltuvasta hakijasta
dc.identifier.urlhttp://elektra.helsinki.fi/se/k/0022-927-x/49/1/luokanop.pdf
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2022012710984
dc.relation.volume49
dc.contributor.organizationfi=opettajankoulutuslaitos Rauma|en=Dep. of Teacher Education Rauma|
dc.contributor.organization-code2604202
dc.converis.publication-id68643808
dc.converis.urlhttps://research.utu.fi/converis/portal/Publication/68643808
dc.format.pagerange33
dc.format.pagerange46
dc.identifier.jour-issn0022-927X
dc.okm.affiliatedauthorMankki, Ville
dc.okm.discipline516 Educational sciencesen_GB
dc.okm.discipline516 Kasvatustieteetfi_FI
dc.okm.internationalcopublicationnot an international co-publication
dc.okm.internationalityDomestic publication
dc.okm.typeJournal article
dc.relation.ispartofjournalKasvatus-lehti - Koulutuksen tutkimuslaitos
dc.relation.issue1
dc.year.issued2018


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot