Big data suoritusmittauksessa
Kivini, Santeri (2022-10-24)
Big data suoritusmittauksessa
Kivini, Santeri
(24.10.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110764794
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110764794
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on tutkia, miten big dataa hyödynnetään strategisessa suoritusmittauksessa, mitä big datan hyödyntäminen edellyttää yritykseltä ja miten se vaikuttaa suoritusmittaus- prosessiin. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisesti ja empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavat henkilöt ovat asiantuntijatehtävissä eri organisaatioissa ja ovat hyödyntäneet big dataa ja data-analytiikka työtehtävissään.
Big dataa ja big data -analytiikkaa hyödynnetään strategisessa suoritusmittauksessa niin, että mittareita voidaan tarkastella tarkemmin ajallisesti ja tuotekohtaisesti. Mittareiden tarkkuus mahdollistaan sen, että niitä voidaan hyödyntää paremmin trendien havaitsemisessa. Data-analytiikan avulla suoritusmittauksen avulla pyritään varautumaan paremmin jo etukäteen tulevaisuuden haasteisiin. Analytiikan avulla pyritään ennustamaan tehokkaammin tulevaisuuden kysyntää ja varautumaan mahdollisesti kasvavaan kysyntään. Lisäksi analytiikan avulla suoritusmittauksella pyritään löytämään optimeita hinnoittelun ja varastonhallinnan kohdalla.
Tutkielman pohjalta voidaan vastata, että big datan hyödyntäminen edellyttää yritykseltä teknologisen arkkitehtuurin, kompetenssin hyödyntämiseen, dataan perustuvan päätöksentekokulttuurin ja datan hallintaan liittyvien prosessien järjestämisen. Lisäksi vastaukseksi saatiin, että big data -analytiikka on vaikuttunut strategiseen suoritusmittausjärjestelmään siten, että suoritusmittausta voidaan toteuttaa alle vuorokauden vanhoilla tiedoilla. Lisäksi mittareiden keräämä tieto on jakautunut useampiin lähteisiin. Data-analytiikka auttaa päätöksen tekijöitä keskittymään niihin asioihin, joissa heidän huomionsa on tärkein.
Big dataa ja big data -analytiikkaa hyödynnetään strategisessa suoritusmittauksessa niin, että mittareita voidaan tarkastella tarkemmin ajallisesti ja tuotekohtaisesti. Mittareiden tarkkuus mahdollistaan sen, että niitä voidaan hyödyntää paremmin trendien havaitsemisessa. Data-analytiikan avulla suoritusmittauksen avulla pyritään varautumaan paremmin jo etukäteen tulevaisuuden haasteisiin. Analytiikan avulla pyritään ennustamaan tehokkaammin tulevaisuuden kysyntää ja varautumaan mahdollisesti kasvavaan kysyntään. Lisäksi analytiikan avulla suoritusmittauksella pyritään löytämään optimeita hinnoittelun ja varastonhallinnan kohdalla.
Tutkielman pohjalta voidaan vastata, että big datan hyödyntäminen edellyttää yritykseltä teknologisen arkkitehtuurin, kompetenssin hyödyntämiseen, dataan perustuvan päätöksentekokulttuurin ja datan hallintaan liittyvien prosessien järjestämisen. Lisäksi vastaukseksi saatiin, että big data -analytiikka on vaikuttunut strategiseen suoritusmittausjärjestelmään siten, että suoritusmittausta voidaan toteuttaa alle vuorokauden vanhoilla tiedoilla. Lisäksi mittareiden keräämä tieto on jakautunut useampiin lähteisiin. Data-analytiikka auttaa päätöksen tekijöitä keskittymään niihin asioihin, joissa heidän huomionsa on tärkein.