Tapaustutkimus opettajien kokemuksista ja näkemyksistä e-portfolioista, ja niiden mahdollisuuksista oppimiskyvyn vahvistamisen välineenä alakoulussa
Tuimala, Minna (2022-10-18)
Tapaustutkimus opettajien kokemuksista ja näkemyksistä e-portfolioista, ja niiden mahdollisuuksista oppimiskyvyn vahvistamisen välineenä alakoulussa
Tuimala, Minna
(18.10.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111165186
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111165186
Tiivistelmä
Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin opettajien kokemuksia ja näkemyksiä e-portfolioiden käytettävyydestä oppimisen ja opetuksen tukena, yhden alakoulussa toteutetun e-portfoliokokeilun avulla. Erityisen tarkastelun kohteena olivat e-portfolioiden käyttöönottoon liittyvä prosessi kouluyhteisössä, sekä opettajien näkemykset e-portfolioiden mahdollisuuksista oppilaiden oppimiskyvyn vahvistamisessa. Lisäksi tutkittiin opettajien näkemyksiä hyvän e-portfoliotyökalun ominaisuuksista.
Osallistujien mukaan e-portfolioiden käytöllä voidaan tukea sekä oppilaiden oppimista että opettajien työtä. E-portfoliot tekevät oppimisesta ja kehittymisestä näkyvämpää, ja pitkäjänteisellä portfolio-työskentelyllä voidaan vahvistaa oppilaiden reflektointitaitoja. Opetustyön näkökulmasta e-portfoliot tukevat sekä suunnittelua että monipuolista arviointia. E-portfolioiden käyttöä kouluyhteisössä voidaan opettajien mielestä edesauttaa suunnitelmallisella yhteistyöllä ja vahvistamalla opettajien omaa osaamista. Hyvän e-portfolion on opettajien mielestä oltava helppokäyttöinen, monipuolinen sekä turvallinen.
Osallistujien mukaan e-portfolioiden käytöllä voidaan tukea sekä oppilaiden oppimista että opettajien työtä. E-portfoliot tekevät oppimisesta ja kehittymisestä näkyvämpää, ja pitkäjänteisellä portfolio-työskentelyllä voidaan vahvistaa oppilaiden reflektointitaitoja. Opetustyön näkökulmasta e-portfoliot tukevat sekä suunnittelua että monipuolista arviointia. E-portfolioiden käyttöä kouluyhteisössä voidaan opettajien mielestä edesauttaa suunnitelmallisella yhteistyöllä ja vahvistamalla opettajien omaa osaamista. Hyvän e-portfolion on opettajien mielestä oltava helppokäyttöinen, monipuolinen sekä turvallinen.