Psykologinen valtaistuminen julkishallinnon organisaatiossa : kehityskeskustelut psykologisen valtaistumisen työvälineenä
Helenius, Nina (2022-11-18)
Psykologinen valtaistuminen julkishallinnon organisaatiossa : kehityskeskustelut psykologisen valtaistumisen työvälineenä
Helenius, Nina
(18.11.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112967937
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112967937
Tiivistelmä
Henkilöstön merkitys organisaation toimintaan ja tavoitteiden saavuttamiseen on huomattava. Rekrytointi on aikaa vievää ja kallista ja organisaation tarkoituksena onkin löytää henkilöt, jotka sopivat parhaiten kulloinkin avoimena olevaan tehtävään. Henkilön sopivuus varmistaa sitoutumista ja laadukkaan työsuorituksen sekä korkealla tasolla olevan työhyvinvoinnin. Julkishallinnon organisaatio kilpailee työntekijöistä 2020-luvun työmarkkinoilla, joissa työvoiman saatavuusongelma on vakiintunut ilmiö. Tämä vaikuttaa paitsi työntekijöiden saatavuuteen, myös resursseihin, kun työpaikkoja jää syntymättä. Työvoimapula estää kasvua ja vaikuttaa myös esimerkiksi julkisiin palveluihin.
Psykologisen valtaistumisen kokemus muodostuu neljästä ulottuvuudesta: työn merkityksellisyys ja vaikuttavuus sekä yksilön kyvykkyydet ja itseohjautuvuus. Työelämän kontekstissa organisaation tehtävänä on mahdollistaa psykologinen valtaistuminen muun muassa rakenteilla ja toimintamallilla. Myös esimerkiksi johtamisen ja palkitsemisen avulla organisaatio luontevasti tukee työntekijän psykologisen valtaistumisen kokemusta.
Tässä tutkimuksessa tarkastelen psykologisen valtaistumisen kokemusta julkishallinnon organisaatiossa ja miten organisaatio sen mahdollistaa. Lisäksi tarkastelen, miten organisaatio voi käyttää kehityskeskusteluita kokemuksen tukemisessa. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, miten psykologinen valtaistuminen vaikuttaa organisaation toimintaan, eli työntekijän sitoutumiseen ja työsuoritukseen. Tavoitteena on myös ymmärtää, miten psykologinen valtaistuminen vaikuttaa työntekijän työhyvinvointiin ja mikä merkitys tällä on sekä työntekijälle että organisaatiolle.
Tutkimustulosten perusteella psykologisen valtaistumisen merkitys organisaatiolle on huomattava: sitoutuminen lisääntyy ja työsuoritus kehittyy. Työntekijälle se on työhyvinvoinnin edellytys. Organisaation toimintavarmuus paranee, kun henkilöstön vaihtuvuus on pientä. Psykologisen valtaistumisen merkitys on myös työntekijöille huomattava: tutkimuksen mukaan se on jopa välttämättömyys, jotta asiantuntijatyötä tekevät henkilöt haluavat olla julkishallinnon organisaatiossa töissä.
Psykologisen valtaistumisen kokemus muodostuu neljästä ulottuvuudesta: työn merkityksellisyys ja vaikuttavuus sekä yksilön kyvykkyydet ja itseohjautuvuus. Työelämän kontekstissa organisaation tehtävänä on mahdollistaa psykologinen valtaistuminen muun muassa rakenteilla ja toimintamallilla. Myös esimerkiksi johtamisen ja palkitsemisen avulla organisaatio luontevasti tukee työntekijän psykologisen valtaistumisen kokemusta.
Tässä tutkimuksessa tarkastelen psykologisen valtaistumisen kokemusta julkishallinnon organisaatiossa ja miten organisaatio sen mahdollistaa. Lisäksi tarkastelen, miten organisaatio voi käyttää kehityskeskusteluita kokemuksen tukemisessa. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, miten psykologinen valtaistuminen vaikuttaa organisaation toimintaan, eli työntekijän sitoutumiseen ja työsuoritukseen. Tavoitteena on myös ymmärtää, miten psykologinen valtaistuminen vaikuttaa työntekijän työhyvinvointiin ja mikä merkitys tällä on sekä työntekijälle että organisaatiolle.
Tutkimustulosten perusteella psykologisen valtaistumisen merkitys organisaatiolle on huomattava: sitoutuminen lisääntyy ja työsuoritus kehittyy. Työntekijälle se on työhyvinvoinnin edellytys. Organisaation toimintavarmuus paranee, kun henkilöstön vaihtuvuus on pientä. Psykologisen valtaistumisen merkitys on myös työntekijöille huomattava: tutkimuksen mukaan se on jopa välttämättömyys, jotta asiantuntijatyötä tekevät henkilöt haluavat olla julkishallinnon organisaatiossa töissä.