TikTokissa tapahtuva vaikuttajamarkkinointi osana Z-sukupolven ostoaikomusta
Nurmi, Karoliina (2023-01-10)
TikTokissa tapahtuva vaikuttajamarkkinointi osana Z-sukupolven ostoaikomusta
Nurmi, Karoliina
(10.01.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301173263
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301173263
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on perehtyä Z-sukupolven ostoaikomuksiin sekä vaikuttajamarkkinointiin TikTokissa. Aiempi tutkimus on keskittynyt enemmän muihin sosiaalisen median alustoihin kuten esimerkiksi Instagramissa tapahtuvaan vaikuttajamarkkinointiin. Z-sukupolvi on kuluttajaryhmänä markkinoijia kiinnostava sukupolvi ja vaikuttajamarkkinoinnissa markkinointi keskittyy suurelta osin Z-sukupolvelle TikTokissa.
Tutkielman teorialuvuissa käydään läpi vaikuttajamarkkinointia sosiaalisen median alustoilla. Sosiaalisen median alustoista erityisesti TikTokia tutkitaan tarkemmin. Lisäksi tarkastellaan Z- sukupolven ominaispiirteitä sekä miten Z-sukupolven ostoaikomuksiin pystytään vaikuttamaan TikTokissa.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisella tutkimuksella eli haastatteluiden avulla. Haastattelut tehtiin kahdelle eri ryhmälle, vaikuttajille sekä Z-sukupolven edustajille. Haastatteluissa Z-sukupolven edustajat olivat 18–24-vuotiaita. Vaikuttajien haastatteluiden pohjalta muovautui Z-sukupolven edustajille haastattelukysymykset.
Tutkimustuloksista käy ilmi, kuinka tärkeätä Z-sukupolvelle markkinoinnissa on viihteellinen sekä pelillinen sisältö. Z-sukupolven edustajat seuraavat vaikuttajia Tiktokissa, ja hauskan sisällön ansiosta viihtyvät alustalla. Tutkimuksessa selvisi, että vaikuttajille kaupallisissa yhteistöissä omat arvot sekä yrityksen arvot ovat keskiössä. Vaikuttajat ovat aitoja ja rehellisiä jakamassaan sisällössään TikTokissa. TikTok on mahdollistanut vaikuttajille viihteellisen ja innovatiivisen sisällön tekemisen kanavan.
Tutkielman teorialuvuissa käydään läpi vaikuttajamarkkinointia sosiaalisen median alustoilla. Sosiaalisen median alustoista erityisesti TikTokia tutkitaan tarkemmin. Lisäksi tarkastellaan Z- sukupolven ominaispiirteitä sekä miten Z-sukupolven ostoaikomuksiin pystytään vaikuttamaan TikTokissa.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisella tutkimuksella eli haastatteluiden avulla. Haastattelut tehtiin kahdelle eri ryhmälle, vaikuttajille sekä Z-sukupolven edustajille. Haastatteluissa Z-sukupolven edustajat olivat 18–24-vuotiaita. Vaikuttajien haastatteluiden pohjalta muovautui Z-sukupolven edustajille haastattelukysymykset.
Tutkimustuloksista käy ilmi, kuinka tärkeätä Z-sukupolvelle markkinoinnissa on viihteellinen sekä pelillinen sisältö. Z-sukupolven edustajat seuraavat vaikuttajia Tiktokissa, ja hauskan sisällön ansiosta viihtyvät alustalla. Tutkimuksessa selvisi, että vaikuttajille kaupallisissa yhteistöissä omat arvot sekä yrityksen arvot ovat keskiössä. Vaikuttajat ovat aitoja ja rehellisiä jakamassaan sisällössään TikTokissa. TikTok on mahdollistanut vaikuttajille viihteellisen ja innovatiivisen sisällön tekemisen kanavan.