dc.contributor.author | Hyöty, Hilla | |
dc.date.accessioned | 2023-01-27T22:02:11Z | |
dc.date.available | 2023-01-27T22:02:11Z | |
dc.date.issued | 2023-01-25 | |
dc.identifier.uri | https://www.utupub.fi/handle/10024/174229 | |
dc.description.abstract | Turun Yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan opetussuunnitelmaan sisältyy toisena opiskeluvuotena käytävä farmakologian opintojakso. Opintojakso koostuu pääosin luento-opetuksesta sekä kolmesta pienryhmäopetuksesta. Farmakologian opiskelu on opiskelijoiden keskuudessa sekä kansainvälisesti tunnettu sen laajuudesta ja vaativuudesta. Työmme perustana oli konstruktivistisen oppimisen mallin mukaisesti nähdä opiskelija aktiivisena toimijana oppimisprosessissa. Tätä tukeaksemme halusimme kehittää kurssille vapaaehtoista itseopiskelumateriaalia, jonka muodoksi valitsimme harjoitustyövihon. Projekti toteutettiin yhteistyönä kahden lääketieteen opiskelijan kesken. Työvihon lisäksi laadimme vastausmonisteen, johon kokosimme oikeat vastaukset vihon tehtäviin. Näiden lisäksi teetätimme kurssin opiskelijoilla Google Forms -kyselyt ennen ja jälkeen farmakologian kurssin. Kyselyillä pyrimme selvittämään mielipiteitä ja asenteita farmakologian opiskeluun liittyen sekä opiskelijoiden suosimia opiskelumenetelmiä.
Työ- ja vastausvihon pohjana toimi Word- / pdf-dokumentti, joka jaettiin opiskelijoille kurssin omalla Moodle-alueella. 80-sivuinen harjoitustyövihko jaettiin neljään osa-alueeseen kurssin luentojen ja harjoitustöiden mukaisessa järjestyksessä. 60-sivuinen vastausmoniste jaettiin harjoitustyövihon tapaan neljään osaan. Vastausmonisteen osioita julkaistiin kurssin Moodle-alueella kurssin etenemisen myötä tarkoituksena tukea tasaista opiskelua koko kurssin läpi. Tavoitteenamme työvihon laadinnassa oli tuottaa mahdollisimman monipuolisia ja opettavaisia tehtäviä kurssin tärkeimmistä sisällöistä. Tehtävien pohjana hyödynsimme kurssin luentomateriaaleja sekä oppikirjoja. Hyödynsimme myös aiempaa opiskelijoiden toimesta vuonna 2011 laadittua farmakologian tehtävävihkoa lääkehoidon perusteista.
Opiskelijoilla teettämämme kyselyt vahvistivat ennakko-oletustamme kurssin haastavuudesta opiskelijoiden keskuudessa. Kurssin jälkeen noin 64 % vastanneista kertoi joutuneensa muuttamaan opiskelutapojaan aiempiin kursseihin verrattuna, mikä vahvistaa ajatustamme uusien vapaaehtoisten opiskelumenetelmien tarpeellisuudesta farmakologian opetuksessa. Kurssin loputtua kyselyyn vastanneista noin puolet kertoi käyttäneensä harjoitustyövihkoa apuna opiskelussa. Haasteen vihon käytölle opiskelun tukena tuo mahdollisesti kurssin laajuus ja tiukka aikataulu, jonka vuoksi opiskelijoilla ei välttämättä jää aikaa perehtyä harjoitustyövihkoon. Jatkossa haasteena on harjoitustyövihon päivittäminen ajantasaiseksi. Työviholle ei ole automaattisesti ohjelmoitu säännöllistä päivitystä. Noin 93 % vastanneista koki kurssista olleen hyötyä tulevaisuuden ammattia ajatellen, minkä vuoksi onkin tärkeä panostaa kurssin opetukseen esimerkiksi tarjoamalla vaihtoehtoisia opiskelumenetelmiä. | |
dc.format.extent | 35 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | fi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | |
dc.subject | farmakologia, opetus, oppimateriaali | |
dc.title | Tehtävävihon käyttö farmakologian opiskelun tukena | |
dc.type.ontasot | fi=Syventävien opintojen kirjallinen työ|en=Second Cycle degree thesis| | |
dc.rights.accessrights | suljettu | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi-fe202301276159 | |
dc.contributor.faculty | fi=Lääketieteellinen tiedekunta|en=Faculty of Medicine| | |
dc.contributor.studysubject | fi=LL-tutkinto, syventävät opinnot|en=Advanced Studies in Medicine| | |
dc.contributor.department | fi=Lääketieteellisen tiedekunnan yhteiset|en=Common / Faculty of Medicine| | |