E-oppimateriaalit apuna yritysten sisäisen koulutuksen kehittämisessä
Valtanen, Jussi (2023-02-22)
E-oppimateriaalit apuna yritysten sisäisen koulutuksen kehittämisessä
Valtanen, Jussi
(22.02.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022328526
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022328526
Tiivistelmä
Työ ja oppiminen liittyvät toisiinsa yhä suuremmissa määrin. Oppiminen ei rajoitu pelkkään koululaitokseen vaan se tulee nähdä elinikäisenä prosessina, jolloin myös työpaikan rooli ja merkitys koulutuksen tarjoajana korostuu. Jotta yksilön oppiminen olisi optimaalista sekä yrityksen arvojen ja tavoitteiden mukaista, tulee yritysten pystyä rakentamaan organisoituja oppimisympäristöjä, jotka tukevat yksilön oppimista. Yrityksen kannalta koulutuksen järjestäminen työn lomassa voi olla usein hankalaa, jolloin työntekijöiden mahdollisuus itsenäiseen opiskeluun on tärkeää. Oppimateriaalien kehittäminen ja digitalisoiminen mahdollistaa niiden saatavuuden ajasta ja paikasta riippumatta, jolloin koulutuksen järjestäminen työn ohessa helpottuu. Materiaalien digitalisointi myös mahdollistaa motivaatiota ja oppimista edistävien elementtien kuten audiovisuaalisuuden, interaktiivisuuden, opetuksen pelillistämisen, sekä välittömän palautteen lisäämisen osaksi itsenäistä opiskelua.
Tutkielmassa tuotettiin digitaalisia e-oppimateriaaleja lääketeollisuusyrityksen tablettituotannon sisäiseen koulutukseen. Opetettavasta aiheesta luotiin yrityksen sisäiselle koulutusalustalle verkkokurssi, jonne e-oppimateriaalit lisättiin aihealueittain. Materiaalit jaettiin aiheittain sisältömoduuleihin sekä niihin liittyviin lopputesteihin. Ennen varsinaista oppimateriaalien valmistusta, yrityksen työntekijöille teetettiin aikaisempia koulutusmateriaaleja käsittelevä kysely, jonka tuloksia hyödynnettiin uusien e-oppimateriaalien suunnittelussa. Kyselyn perusteella aikaisemmat koulutusmateriaalit käsittelivät asioita liian yleistävällä tasolla, jolloin tietyt yksityiskohdat tuottavat tulkinnanvaraisuutta tai jäävät kokonaan mainitsematta. Vastauksissa korostettiin myös harjoittelun merkitystä ja uusista oppimateriaaleista toivottiin oppijaa aktivoivia. Oppimateriaalit tuotettiin käyttäen apuna kyselyn tuloksia sekä keskeisimpiä motivaatioteorioita.
Projektin loppuvaiheessa oppimateriaalien digitalisoinnin vaikutusta tutkittiin toisella kyselytutkimuksella, jossa kokeneet operaattorit arvioivat uusien e-oppimateriaalien sisältöä sekä vaikutusta motivaatioon. Kyselyn perusteella e-oppimateriaalit vastasivat aikaisempia materiaaleja paremmin käytännön työtä ja antoivat hyvät valmiudet käytännön harjoitteluun. Materiaalien digitalisoinnilla koettiin myös olevan parantava vaikutus opiskelumotivaatioon ja oppimiseen. Erityisesti opetusvideoita pidettiin hyödyllisinä niiden mielenkiintoisuuden ja yksityiskohtaisen sisällön takia. E-oppimateriaalien interaktiiviset elementit ja harjoittelun mahdollisuus testien sisältämien harjoitustehtävien kautta koettiin myös hyödyllisiksi. Kaikki toiseen kyselyyn vastanneista pitivät verkkokurssien suorittamista joko erittäin hyödyllisenä tai melko hyödyllisenä työhön kouluttautumisen kannalta. Tärkein osa työhönoppimisvaiheessa on käytännön harjoittelulla, mutta laadukkaat e-oppimateriaalit antavat paremmat valmiudet siirtyä käytännön harjoitteluun perehtymisvaiheessa.
Tutkielmassa tuotettiin digitaalisia e-oppimateriaaleja lääketeollisuusyrityksen tablettituotannon sisäiseen koulutukseen. Opetettavasta aiheesta luotiin yrityksen sisäiselle koulutusalustalle verkkokurssi, jonne e-oppimateriaalit lisättiin aihealueittain. Materiaalit jaettiin aiheittain sisältömoduuleihin sekä niihin liittyviin lopputesteihin. Ennen varsinaista oppimateriaalien valmistusta, yrityksen työntekijöille teetettiin aikaisempia koulutusmateriaaleja käsittelevä kysely, jonka tuloksia hyödynnettiin uusien e-oppimateriaalien suunnittelussa. Kyselyn perusteella aikaisemmat koulutusmateriaalit käsittelivät asioita liian yleistävällä tasolla, jolloin tietyt yksityiskohdat tuottavat tulkinnanvaraisuutta tai jäävät kokonaan mainitsematta. Vastauksissa korostettiin myös harjoittelun merkitystä ja uusista oppimateriaaleista toivottiin oppijaa aktivoivia. Oppimateriaalit tuotettiin käyttäen apuna kyselyn tuloksia sekä keskeisimpiä motivaatioteorioita.
Projektin loppuvaiheessa oppimateriaalien digitalisoinnin vaikutusta tutkittiin toisella kyselytutkimuksella, jossa kokeneet operaattorit arvioivat uusien e-oppimateriaalien sisältöä sekä vaikutusta motivaatioon. Kyselyn perusteella e-oppimateriaalit vastasivat aikaisempia materiaaleja paremmin käytännön työtä ja antoivat hyvät valmiudet käytännön harjoitteluun. Materiaalien digitalisoinnilla koettiin myös olevan parantava vaikutus opiskelumotivaatioon ja oppimiseen. Erityisesti opetusvideoita pidettiin hyödyllisinä niiden mielenkiintoisuuden ja yksityiskohtaisen sisällön takia. E-oppimateriaalien interaktiiviset elementit ja harjoittelun mahdollisuus testien sisältämien harjoitustehtävien kautta koettiin myös hyödyllisiksi. Kaikki toiseen kyselyyn vastanneista pitivät verkkokurssien suorittamista joko erittäin hyödyllisenä tai melko hyödyllisenä työhön kouluttautumisen kannalta. Tärkein osa työhönoppimisvaiheessa on käytännön harjoittelulla, mutta laadukkaat e-oppimateriaalit antavat paremmat valmiudet siirtyä käytännön harjoitteluun perehtymisvaiheessa.