Varhaiskasvatuksen opettajan ja päiväkodin johtajan yhteistyö ammatin induktiovaiheessa
Ristimäki, Terhi (2023-02-08)
Varhaiskasvatuksen opettajan ja päiväkodin johtajan yhteistyö ammatin induktiovaiheessa
Ristimäki, Terhi
(08.02.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030730261
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030730261
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena on ollut selvittää induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien ja heidän johtajiensa yhteistyötä ja yhteistyön vaikutuksia varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksiin uran alkuvaiheessa. Ammatin induktiovaiheeksi käsitetään uran ensimmäiset viisi vuotta. Induktiovaiheessa opettajat saavat kokemuksia työstään ja heidän oma ammatillinen identiteettinsä ja pätevyyden kokemukset lisääntyvät.
Varhaiskasvatuksen organisaatio koostu moniammatillisista tiimeistä, joiden tavoitteena on tuottaa lapsille laadukas pedagoginen oppimisympäristö. Varhaiskasvatuksen opettaja on vastuussa oman lapsiryhmänsä pedagogisesta toiminnasta. Päiväkodin johtaja vastaa pedagogiikasta päiväkodin tasolla. Johtaja luo mahdollisuudet ja puitteet toiminnan toteuttamiseen. Induktiovaiheessa oleva varhaiskasvatuksen opettaja aloittaa uransa valmiissa työyhteisössä ja toimii hänelle osoitettujen resurssien mukaan.
Tutkimus on laadullinen ja toteutettu yksilöllisin teemahaastatteluin. Haastatteluihin on valittu viisi uran induktiovaiheessa olevaa varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastatteluaineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat toivoivat mahdollisuutta luottamuksellisen ja henkilökohtaisen suhteen luomiseen johtajan kanssa. Keskustelut johtajan kanssa koettiin tukevan ammatillista kehitystä ja antavan rohkeutta toiminnan toteuttamiseen uran alussa.
Tutkimustuloksiksi muodostui kolme pääkategoriaa kuvaamaan yhteistyötä - nämä ovat pedagogisen tiimijohtajuuden tuki, pedagogisen toiminnan tuki ja rakenteelliset tekijät. Opettajat toivoivat yhteistyöltä tukea pedagogiseen tiimijohtajuuteen ja toiminnan toteuttamisen arvoihin koko työyhteisössä. Tukea saatiin niin henkilökohtaisesti kuin koko työyhteisön kautta. Parhaiten opettajat kokivat johtajan tukevan induktiovaiheen työntekemistä koko organisaation linjausten kautta. Yhteiset säännöt ja toimintatavat antoivat varhaiskasvatuksen opettajille pohjaa ammatin ensimmäisien vuosien toteuttamiseen.
Varhaiskasvatuksen organisaatio koostu moniammatillisista tiimeistä, joiden tavoitteena on tuottaa lapsille laadukas pedagoginen oppimisympäristö. Varhaiskasvatuksen opettaja on vastuussa oman lapsiryhmänsä pedagogisesta toiminnasta. Päiväkodin johtaja vastaa pedagogiikasta päiväkodin tasolla. Johtaja luo mahdollisuudet ja puitteet toiminnan toteuttamiseen. Induktiovaiheessa oleva varhaiskasvatuksen opettaja aloittaa uransa valmiissa työyhteisössä ja toimii hänelle osoitettujen resurssien mukaan.
Tutkimus on laadullinen ja toteutettu yksilöllisin teemahaastatteluin. Haastatteluihin on valittu viisi uran induktiovaiheessa olevaa varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastatteluaineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat toivoivat mahdollisuutta luottamuksellisen ja henkilökohtaisen suhteen luomiseen johtajan kanssa. Keskustelut johtajan kanssa koettiin tukevan ammatillista kehitystä ja antavan rohkeutta toiminnan toteuttamiseen uran alussa.
Tutkimustuloksiksi muodostui kolme pääkategoriaa kuvaamaan yhteistyötä - nämä ovat pedagogisen tiimijohtajuuden tuki, pedagogisen toiminnan tuki ja rakenteelliset tekijät. Opettajat toivoivat yhteistyöltä tukea pedagogiseen tiimijohtajuuteen ja toiminnan toteuttamisen arvoihin koko työyhteisössä. Tukea saatiin niin henkilökohtaisesti kuin koko työyhteisön kautta. Parhaiten opettajat kokivat johtajan tukevan induktiovaiheen työntekemistä koko organisaation linjausten kautta. Yhteiset säännöt ja toimintatavat antoivat varhaiskasvatuksen opettajille pohjaa ammatin ensimmäisien vuosien toteuttamiseen.