Kunnanvaltuutettujen ominaisuudet tarkastelussa
Savonen, Juho (2023-03-28)
Kunnanvaltuutettujen ominaisuudet tarkastelussa
Savonen, Juho
(28.03.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023040635397
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023040635397
Tiivistelmä
Suomessa tuotettiin 3 122 705 tonnia yhdyskuntajätettä vuonna 2019. Valtaosa tästä jätteestä
täytyy kuljettaa kauemmaksi asutusalueilta. Ennen vuoden 2021 jätelain uudistusta kunnalla oli
mahdollisuus päättää kuljetusten kilpailuttamisen tavoista, joita oli käytännössä kaksi; kunnan
jätelaitoksen kilpailuttama tai kiinteistönhaltijan kilpailuttama. Uuden jätelain myötä
jätteenkuljetuksen kaksoisjärjestelmä on poistumassa, mutta aiempi järjestelmä tarjoaa
mahdollisuuden tarkastella kuntien päätöksentekoa, ja sitä kuinka kunnanvaltuutettujen
ominaisuudet ovat vaikuttaneet jätekuljetusten kilpailutusjärjestelmän valintaan.
Tutkielmani perusteella kunnanvaltuutettujen ominaisuuksilla tai kunnanvaltuuston rakenteella ei
näytä olleen yhteyttä eikä vaikutusta kunnan päätökseen jätekuljetusten kilpailutustavasta. Sen
sijaan aiempien tutkimusten perusteella kuntatyöntekijöiden osuus kunnanvaltuustossa vaikuttaa
kunnan menoihin positiivisesti ja tutkielmani perusteella kuntatyöntekijöiden osuus valtuustossa
on positiivisessa korrelaatiossa kunnan muiden palveluiden ostoihin. Nämä tulokset ovat
ristiriidassa tutkielmani nollahypoteesin kanssa. Päättäjien koulutustasolla tai kokemuksella ei
vaikuta olleen merkitystä, kun jätekuljetusten kilpailutustapaa on valittu.
täytyy kuljettaa kauemmaksi asutusalueilta. Ennen vuoden 2021 jätelain uudistusta kunnalla oli
mahdollisuus päättää kuljetusten kilpailuttamisen tavoista, joita oli käytännössä kaksi; kunnan
jätelaitoksen kilpailuttama tai kiinteistönhaltijan kilpailuttama. Uuden jätelain myötä
jätteenkuljetuksen kaksoisjärjestelmä on poistumassa, mutta aiempi järjestelmä tarjoaa
mahdollisuuden tarkastella kuntien päätöksentekoa, ja sitä kuinka kunnanvaltuutettujen
ominaisuudet ovat vaikuttaneet jätekuljetusten kilpailutusjärjestelmän valintaan.
Tutkielmani perusteella kunnanvaltuutettujen ominaisuuksilla tai kunnanvaltuuston rakenteella ei
näytä olleen yhteyttä eikä vaikutusta kunnan päätökseen jätekuljetusten kilpailutustavasta. Sen
sijaan aiempien tutkimusten perusteella kuntatyöntekijöiden osuus kunnanvaltuustossa vaikuttaa
kunnan menoihin positiivisesti ja tutkielmani perusteella kuntatyöntekijöiden osuus valtuustossa
on positiivisessa korrelaatiossa kunnan muiden palveluiden ostoihin. Nämä tulokset ovat
ristiriidassa tutkielmani nollahypoteesin kanssa. Päättäjien koulutustasolla tai kokemuksella ei
vaikuta olleen merkitystä, kun jätekuljetusten kilpailutustapaa on valittu.