Eettisesti kestävää vaikuttamista : Normatiivinen lähestymistapa eettiseen vaikuttajamarkkinointiin
Honkanen, Mathilda (2023-04-12)
Eettisesti kestävää vaikuttamista : Normatiivinen lähestymistapa eettiseen vaikuttajamarkkinointiin
Honkanen, Mathilda
(12.04.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041737107
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041737107
Tiivistelmä
Teknologian kehitys on tuonut mukanaan yrityksille ja markkinoijille runsaasti mahdollisuuksia,
mutta myös uhkia. Vaikuttajamarkkinointi on nähty vastauksena sosiaaliseen mediaan siirtymisen
mukanaan tuomiin ongelmiin ja mahdollisuuksiin, sillä se mahdollistaa kohdeyleisön
tavoittamisen orgaaniselta tuntuvalla tavalla. Alalla kuitenkin rehottaa eettisiä ongelmia, jotka
ovat uhka yrityksille. Vaikuttajamarkkinoinnin eettisyyttä on tutkittu hyvin vähän, eikä sille ole
luotu vielä eettistä normistoa.
Tämä pro gradu -tutkielma paikkaa tätä aukkoa ymmärryksessä ja sen tarkoituksena on tutkia,
miten vaikuttajamarkkinointia voidaan toteuttaa eettisesti. Lopullisena tavoitteena on luoda
vaikuttajamarkkinoinnille eettinen normisto. Tähän tarkoitukseen vastataan seuraavien
osaongelmien avulla:
1) Miten markkinointia voidaan toteuttaa eettisesti?
2) Mitä vaikuttajamarkkinointi on ja mitä eettisiä ongelmia siihen liittyy?
3) Millaisia eettisiä periaatteita vaikuttajamarkkinoinnille tulisi asettaa?
Tutkielmassa keskitytään eettisessä tarkastelussa markkinointitoimenpiteisiin sekä niihin eettisiin
seurauksiin, jotka koskettavat vaikuttajien seuraajia. Vaikuttajien henkilökohtaisen elämän
eettiset väärinkäytökset rajataan siis tarkastelun ulkopuolelle. Tutkimusosuudessa
tarkasteltavaksi sosiaalisen median alustaksi on valittu YouTube.
Tutkielman keskeisimpiä löydöksiä on kaksi. Ensinnäkin, vaikuttajamarkkinoinnin eettiset
ongelmat syntyvät aitouden, yleisön, luotettavuuden tai läpinäkyvyyden laiminlyömisestä.
Lisäksi näiden elementtien huolellinen tutkiminen monesta näkökulmasta on tarpeen, mikäli
halutaan välttyä eettisiltä ongelmilta. Toiseksi tutkimus tarjoaa konkreettisen eettisen normiston
vaikuttajamarkkinoinnille, joka koostuu yhdestätoista säännöstä. Sääntöjen keskeisin sisältö on
se, että alalla tulisi keskittyä aitouteen, yleisön kunnioittamiseen ja huomioimiseen, rehellisyyteen
ja läpinäkyvyyteen, aikomusten vilpittömyyteen, vastuun ottamiseen sekä laajemman yleisön
pitkän aikavälin hyvinvoinnin edistämiseen.
mutta myös uhkia. Vaikuttajamarkkinointi on nähty vastauksena sosiaaliseen mediaan siirtymisen
mukanaan tuomiin ongelmiin ja mahdollisuuksiin, sillä se mahdollistaa kohdeyleisön
tavoittamisen orgaaniselta tuntuvalla tavalla. Alalla kuitenkin rehottaa eettisiä ongelmia, jotka
ovat uhka yrityksille. Vaikuttajamarkkinoinnin eettisyyttä on tutkittu hyvin vähän, eikä sille ole
luotu vielä eettistä normistoa.
Tämä pro gradu -tutkielma paikkaa tätä aukkoa ymmärryksessä ja sen tarkoituksena on tutkia,
miten vaikuttajamarkkinointia voidaan toteuttaa eettisesti. Lopullisena tavoitteena on luoda
vaikuttajamarkkinoinnille eettinen normisto. Tähän tarkoitukseen vastataan seuraavien
osaongelmien avulla:
1) Miten markkinointia voidaan toteuttaa eettisesti?
2) Mitä vaikuttajamarkkinointi on ja mitä eettisiä ongelmia siihen liittyy?
3) Millaisia eettisiä periaatteita vaikuttajamarkkinoinnille tulisi asettaa?
Tutkielmassa keskitytään eettisessä tarkastelussa markkinointitoimenpiteisiin sekä niihin eettisiin
seurauksiin, jotka koskettavat vaikuttajien seuraajia. Vaikuttajien henkilökohtaisen elämän
eettiset väärinkäytökset rajataan siis tarkastelun ulkopuolelle. Tutkimusosuudessa
tarkasteltavaksi sosiaalisen median alustaksi on valittu YouTube.
Tutkielman keskeisimpiä löydöksiä on kaksi. Ensinnäkin, vaikuttajamarkkinoinnin eettiset
ongelmat syntyvät aitouden, yleisön, luotettavuuden tai läpinäkyvyyden laiminlyömisestä.
Lisäksi näiden elementtien huolellinen tutkiminen monesta näkökulmasta on tarpeen, mikäli
halutaan välttyä eettisiltä ongelmilta. Toiseksi tutkimus tarjoaa konkreettisen eettisen normiston
vaikuttajamarkkinoinnille, joka koostuu yhdestätoista säännöstä. Sääntöjen keskeisin sisältö on
se, että alalla tulisi keskittyä aitouteen, yleisön kunnioittamiseen ja huomioimiseen, rehellisyyteen
ja läpinäkyvyyteen, aikomusten vilpittömyyteen, vastuun ottamiseen sekä laajemman yleisön
pitkän aikavälin hyvinvoinnin edistämiseen.