Alkuopetuksen käsityö asiantuntijoiden silmin : Opetussuunnitelmasta käytännön toteutukseen
Jokitulppo, Toni; Mäkipää, Heidi (2023-04-10)
Alkuopetuksen käsityö asiantuntijoiden silmin : Opetussuunnitelmasta käytännön toteutukseen
Jokitulppo, Toni
Mäkipää, Heidi
(10.04.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041336486
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041336486
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoite oli kerätä asiantuntijoiden näkemyksiä alkuopetuksen käsityöstä rakentaen kuvaa siitä, mikä on käsityön asema ja merkitys alkuopetuksessa. Tämän lisäksi kerättiin tietoa siitä, miten alkuopetuksen käsityötä kentällä toteutetaan ja millä tavalla voimassa oleva opetussuunnitelma käsityön opetusta ohjaa. Lisäksi selvitettiin mitä opetussuunnitelmalta mahdollisesti toivotaan lisää.
Alkuopetus tarkoittaa 1. ja 2. vuosiluokkaa suomalaisessa peruskoulussa. Sen ja koko peruskoulun opetusta ohjaa lakiin pohjautuva dokumentti, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Sen tarkoituksena on varmistaa valtakunnallisesti tasa-arvoinen opetuksen toteutus ja suunnittelu. Käsityö tarkoittaa sekä käsillä tekemistä, että peruskoulun oppiainetta. Käsityön opetuksen toteutus on vaihdellut ajan kuluessa huomattavasti. Tytöille opetettavasta tekstiilityöstä ja pojille opetettavasta teknisestä työstä on siirrytty molemmille yhteisesti opetettavaan käsityöhön. Käsityön opetuksessa on tärkeää päästä kokeilemaan monipuolisesti erilaisia materiaaleja ja tekniikoita. Asiantuntija on henkilö, kenellä on laaja kokemus ja tietämys tutkittavasta aiheesta. Asiantuntijoita haastatellaan, kun tutkitaan monimutkaisia aiheita tai yritetään saada uusia näkökulmia tutkittavasta aiheesta.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla helmi-maaliskuussa 2023. Mahdollisia osallistujia lähestyttiin sähköpostiviesteillä. Tutkimuksen aineisto koostuu yhteensä kuudesta haastattelusta. Haastattelut äänitettiin ja muunnettiin analysointia varten tekstimuotoon eli litteroitiin. Litteroinnin yhteydessä aineistosta poistettiin kaikki yksityiskohdat, joista haastateltavan voisi tunnistaa. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin tiivistämällä tutkimuksen kannalta merkityksellisten ilmauksien tiivistämisellä ylä- ja alaluokkiin mahdollisimman tiiviiseen muotoon.
Käsityön opetuksella on tärkeä asema suomalaisessa peruskoulussa. Käsityö mahdollistaa monipuolisesti jokapäiväisessä elämässä tarvittavien taitojen oppimisen niin käytännön kuin asenteidenkin kohdalla. Kouluissa käsityönopetusta toteutetaan eritavoin koulusta riippuen. Erilaiset opetustavat johtuvat opettajan vahvuuksista ja mieltymyksistä. Koulujen resursseilla on myös vaikutusta siihen, miten käsityönopetusta on mahdollista toteuttaa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on paljon tulkinnanvaraisuutta, joka koetaan asiantuntijoiden keskuudessa positiivisena. He toivoivat opetuksen tueksi tukimateriaalia, jota voisi käyttää opetuksen ideoinnissa.
Tutkimustuloksista nousi esiin selkeästi se, että asiantuntijat pitävät käsityön opetusta suuressa arvossa, sekä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin ollaan tyytyväisiä. Tutkimustuloksien perusteella voidaan päätellä, että opetussuunnitelman nykyinen muoto melko vapaana on positiivinen asia ja sen tulisi tällaisena pysyä myös jatkossa. Voidaan myös todeta, että alkuopetuksen käsityön opetus on monipuolista tekstiilityön sisältöihin painottumisesta huolimatta.
Alkuopetus tarkoittaa 1. ja 2. vuosiluokkaa suomalaisessa peruskoulussa. Sen ja koko peruskoulun opetusta ohjaa lakiin pohjautuva dokumentti, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Sen tarkoituksena on varmistaa valtakunnallisesti tasa-arvoinen opetuksen toteutus ja suunnittelu. Käsityö tarkoittaa sekä käsillä tekemistä, että peruskoulun oppiainetta. Käsityön opetuksen toteutus on vaihdellut ajan kuluessa huomattavasti. Tytöille opetettavasta tekstiilityöstä ja pojille opetettavasta teknisestä työstä on siirrytty molemmille yhteisesti opetettavaan käsityöhön. Käsityön opetuksessa on tärkeää päästä kokeilemaan monipuolisesti erilaisia materiaaleja ja tekniikoita. Asiantuntija on henkilö, kenellä on laaja kokemus ja tietämys tutkittavasta aiheesta. Asiantuntijoita haastatellaan, kun tutkitaan monimutkaisia aiheita tai yritetään saada uusia näkökulmia tutkittavasta aiheesta.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla helmi-maaliskuussa 2023. Mahdollisia osallistujia lähestyttiin sähköpostiviesteillä. Tutkimuksen aineisto koostuu yhteensä kuudesta haastattelusta. Haastattelut äänitettiin ja muunnettiin analysointia varten tekstimuotoon eli litteroitiin. Litteroinnin yhteydessä aineistosta poistettiin kaikki yksityiskohdat, joista haastateltavan voisi tunnistaa. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin tiivistämällä tutkimuksen kannalta merkityksellisten ilmauksien tiivistämisellä ylä- ja alaluokkiin mahdollisimman tiiviiseen muotoon.
Käsityön opetuksella on tärkeä asema suomalaisessa peruskoulussa. Käsityö mahdollistaa monipuolisesti jokapäiväisessä elämässä tarvittavien taitojen oppimisen niin käytännön kuin asenteidenkin kohdalla. Kouluissa käsityönopetusta toteutetaan eritavoin koulusta riippuen. Erilaiset opetustavat johtuvat opettajan vahvuuksista ja mieltymyksistä. Koulujen resursseilla on myös vaikutusta siihen, miten käsityönopetusta on mahdollista toteuttaa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on paljon tulkinnanvaraisuutta, joka koetaan asiantuntijoiden keskuudessa positiivisena. He toivoivat opetuksen tueksi tukimateriaalia, jota voisi käyttää opetuksen ideoinnissa.
Tutkimustuloksista nousi esiin selkeästi se, että asiantuntijat pitävät käsityön opetusta suuressa arvossa, sekä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin ollaan tyytyväisiä. Tutkimustuloksien perusteella voidaan päätellä, että opetussuunnitelman nykyinen muoto melko vapaana on positiivinen asia ja sen tulisi tällaisena pysyä myös jatkossa. Voidaan myös todeta, että alkuopetuksen käsityön opetus on monipuolista tekstiilityön sisältöihin painottumisesta huolimatta.