Developing Dynamic Capabilities through Corporate-Startup Collaboration : Design Science Approach
Jousi, Anna (2023-04-12)
Developing Dynamic Capabilities through Corporate-Startup Collaboration : Design Science Approach
Jousi, Anna
(12.04.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051244044
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051244044
Tiivistelmä
Startups are disrupting whole industries. Digital transformation causes pressure for corporates to find ways to survive in the dynamic environment and develop their dynamic capabilities. Startup collaboration can be a way to do that. Accordingly, instead of trying to compete with startups, corporates aim to collaborate with them. In this study, the development of dynamic capabilities through startup collaboration is explored through the startup collaboration process of the case organization.
Design science approach is utilized to create an artifact for evaluating startup collaboration process from the perspective of developing dynamic capabilities. Research strategy is based on digital transformation, dynamic capabilities, and startup collaboration literature. After creating the artifact, empirical interviews are conducted with the case organization representatives that have been involved in the startup collaborations and the artifact is modified based on that. The artifact created in this study can be used for example as a discussion guide for a strategy workshop.
Based on the interviews, in the case organization they have created an extensive startup ecosystem and are open for trying out new solutions. However, accordingly to the previous research there can be a bottle neck detected between the sensing and the seizing phase of the startup collaboration process. The projects usually start with internally researched customer need and that limits the utilization of external ideas. That means that the whole potential of the startup ecosystem is not utilized. The artifact created in this study aims to identify one factor on each phase of developing dynamic capabilities that impacts the way opportunities transfer in the process.
In the new artifact, it is determined that there are three key factors that would require further exploration. Firstly, it is suggested by this study that regarding to sensing capability, it could be evaluated that how could the knowledge from the startup ecosystem be utilized in the strategic planning. Secondly, it is suggested that regarding to seizing capability, it would be further evaluated that how could the process be designed to support creative space to transfer the opportunities from sensing phase. Lastly, it is suggested regarding to transforming capability that it could be evaluated that what kind of transformative leadership actions should be taken to transform the opportunities to assets for the corporate in the end. Startupit mullistavat kokonaisia toimialoja. Digitaalinen transformaatio aiheuttaa yrityksille painetta löytää tapoja selviytyä dynaamisessa ympäristössä ja kehittää niiden dynaamisia kyvykkyyksiä. Startup -yhteistyö voi olla yrityksille yksi tapa tehdä niin. Sen sijaan, että yritykset yrittäisivät kilpailla startupeja vastaan, he pyrkivätkin nyt tekemään yhteistyötä niiden kanssa. Tässä tutkimuksessa dynaamisten kyvykkyyksien kehittämistä startup -yhteistyön kautta tutkitaan case -yrityksen startup -yhteistyö prosessin kautta.
Design science -metodologiaa on hyödynnetty startup -yhteistyöprosessin kautta kehitettyjen dynaamisten kyvykkyyksien arviointiartefaktin luomiseen. Tutkimusstrategia on luotu digitaaliseen transformaatioon, dynaamisiin kyvykkyyksiin ja startup -yhteistyöhön liittyvän tieteellisen kirjallisuuden perusteella. Empiirisen aineiston keräämiseksi case -yrityksen edustajia, jotka ovat olleet mukana startup -yhteistöissä, on haastateltu ja tämän perusteella artefaktia on muutettu. Luotua artefaktia voidaan hyödyntää esimerkiksi keskustelun opasteena strategiatyöpajassa.
Haastattelujen perusteella, case -yrityksessä on luotu laaja startup -ekosysteemi ja ollaan avoimia uusien ratkaisujen kokeilemiselle. Voitiin kuitenkin huomata, että pullonkaula syntyi ”sensing”- ja ”seizing” -vaiheiden välille startup -yhteistyöprosessissa. Prosessi usein alkaa sisäisesti tutkitusta asiakasongelmista, mikä rajoittaa ulkopuolisten ideoiden käyttämistä. Se tarkoittaa, että innovaatioekosysteemin koko potentiaalia ei pystytä hyödyntämään. Tutkimuksessa luodun artefaktin tarkoituksena onkin identifioida yksi tekijä jokaisesta vaiheesta, joka vaikuttaa tiedon siirtymiseen prosessissa.
Uudessa artefaktissa siis määritellään kolme päätekijää, jotka vaatisivat lisää tutkimusta. Ensimmäiseksi, tutkimuksessa ehdotetaan ”sensing” -vaiheeseen liittyen, että voitaisiin arvioida, miten tietoa startup -ekosysteemistä voitaisiin hyödyntää strategisessa suunnittelussa. Toiseksi, tutkimuksessa ehdotetaan ”seizing” -vaiheeseen liittyen, että voitaisiin arvioida, miten prosessi voitaisiin suunnitella tukemaan luovaa tilaa tiedon siirtämiseksi ”sensing” -vaiheesta. Viimeiseksi, tutkimuksessa ehdotetaan ”transforming” -vaiheeseen liittyen, että voitaisiin arvioida, minkälaisia transformatiivisen johtamisen tekoja lopulta tarvittaisiin, että voitaisiin muovata mahdollisuuksista yrityksen resursseja.
Design science approach is utilized to create an artifact for evaluating startup collaboration process from the perspective of developing dynamic capabilities. Research strategy is based on digital transformation, dynamic capabilities, and startup collaboration literature. After creating the artifact, empirical interviews are conducted with the case organization representatives that have been involved in the startup collaborations and the artifact is modified based on that. The artifact created in this study can be used for example as a discussion guide for a strategy workshop.
Based on the interviews, in the case organization they have created an extensive startup ecosystem and are open for trying out new solutions. However, accordingly to the previous research there can be a bottle neck detected between the sensing and the seizing phase of the startup collaboration process. The projects usually start with internally researched customer need and that limits the utilization of external ideas. That means that the whole potential of the startup ecosystem is not utilized. The artifact created in this study aims to identify one factor on each phase of developing dynamic capabilities that impacts the way opportunities transfer in the process.
In the new artifact, it is determined that there are three key factors that would require further exploration. Firstly, it is suggested by this study that regarding to sensing capability, it could be evaluated that how could the knowledge from the startup ecosystem be utilized in the strategic planning. Secondly, it is suggested that regarding to seizing capability, it would be further evaluated that how could the process be designed to support creative space to transfer the opportunities from sensing phase. Lastly, it is suggested regarding to transforming capability that it could be evaluated that what kind of transformative leadership actions should be taken to transform the opportunities to assets for the corporate in the end.
Design science -metodologiaa on hyödynnetty startup -yhteistyöprosessin kautta kehitettyjen dynaamisten kyvykkyyksien arviointiartefaktin luomiseen. Tutkimusstrategia on luotu digitaaliseen transformaatioon, dynaamisiin kyvykkyyksiin ja startup -yhteistyöhön liittyvän tieteellisen kirjallisuuden perusteella. Empiirisen aineiston keräämiseksi case -yrityksen edustajia, jotka ovat olleet mukana startup -yhteistöissä, on haastateltu ja tämän perusteella artefaktia on muutettu. Luotua artefaktia voidaan hyödyntää esimerkiksi keskustelun opasteena strategiatyöpajassa.
Haastattelujen perusteella, case -yrityksessä on luotu laaja startup -ekosysteemi ja ollaan avoimia uusien ratkaisujen kokeilemiselle. Voitiin kuitenkin huomata, että pullonkaula syntyi ”sensing”- ja ”seizing” -vaiheiden välille startup -yhteistyöprosessissa. Prosessi usein alkaa sisäisesti tutkitusta asiakasongelmista, mikä rajoittaa ulkopuolisten ideoiden käyttämistä. Se tarkoittaa, että innovaatioekosysteemin koko potentiaalia ei pystytä hyödyntämään. Tutkimuksessa luodun artefaktin tarkoituksena onkin identifioida yksi tekijä jokaisesta vaiheesta, joka vaikuttaa tiedon siirtymiseen prosessissa.
Uudessa artefaktissa siis määritellään kolme päätekijää, jotka vaatisivat lisää tutkimusta. Ensimmäiseksi, tutkimuksessa ehdotetaan ”sensing” -vaiheeseen liittyen, että voitaisiin arvioida, miten tietoa startup -ekosysteemistä voitaisiin hyödyntää strategisessa suunnittelussa. Toiseksi, tutkimuksessa ehdotetaan ”seizing” -vaiheeseen liittyen, että voitaisiin arvioida, miten prosessi voitaisiin suunnitella tukemaan luovaa tilaa tiedon siirtämiseksi ”sensing” -vaiheesta. Viimeiseksi, tutkimuksessa ehdotetaan ”transforming” -vaiheeseen liittyen, että voitaisiin arvioida, minkälaisia transformatiivisen johtamisen tekoja lopulta tarvittaisiin, että voitaisiin muovata mahdollisuuksista yrityksen resursseja.