Opettajan auktoriteetti : Yläkoululaisten näkemyksiä opettajan auktoriteetista ja siihen vaikuttavista tekijöistä
Lehkamo, Amelie (2023-04-27)
Opettajan auktoriteetti : Yläkoululaisten näkemyksiä opettajan auktoriteetista ja siihen vaikuttavista tekijöistä
Lehkamo, Amelie
(27.04.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050240143
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050240143
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää yläkouluikäisten oppilaiden käsityksiä
opettajan auktoriteetista ja sen muodostumisesta. Tutkimuksessa analysoitiin, mitkä
tekijät vaikuttavat oppilaiden näkökulmasta opettajan auktoriteettiin ja sen
muodostumiseen. Lisäksi pyrittiin selvittämään, onko opettajan käyttämällä
opetustyylillä vaikutusta opettajan auktoriteettiin.
Tämän tutkielman teoriatausta pohjautuu Harjusen, Puolimatkan ja Haavion
kirjallisuuteen. Tutkimuksessa käytetään pedagogisen- ja didaktisen auktoriteetin
käsitteitä sekä traditionaalisen, tiedollisen, ohjaavan ja karismaattisen auktoriteetin
käsitteitä.
Tutkimusaineiston analyysi on luonteeltaan laadullinen. Toisin sanoen tutkija pyrkii
ymmärtämään syvemmin tutkittavaa ilmiötä, sekä saavuttamaan syvemmän ja
kokonaisvaltaisemman ymmärryksen opettajan auktoriteetista oppilaiden näkökulmia
hyödyntäen.
Avoimien teemahaastattelukysymysten tulkinnan viitekehyksenä toimi auktoriteettia
tutkineen Haavion (1948) Opettajapersoonallisuus sekä Ojalan, Välisaaren ja
Lundellin (2019) tutkimus opettajan auktoriteetista sekä Pöysän ym. tekemä VOPA toimintamalli.
Tutkimuksen aineisto koostui viiden kahdeksasluokkalaisen oppilaan avoimista
teemahaastatteluista. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin fenomenografisesti.
Oppilaiden haastatteluista tunnistettiin kuusi teemaa: opettajan puhetapa, työrauha,
opettajan luonne, kurinpito, luokan hallinta sekä toiminnan organisointi. Nämä
teemat kytkeytyivät opettajan auktoriteettiin ja sen muodostumiseen.
Tutkimus osoitti, että oppilaat näkivät opettajan auktoriteetin muodostuvan
puhetavasta, luokan hallinnasta, toiminnan organisoinnista, sekä opettajan luonteesta.
Myös työrauhan ylläpitäminen nähtiin tärkeänä osana opettajan auktoriteettia.
Tärkeitä opettajan auktoriteettia lisääviä ominaisuuksia oli hyvä aineenhallinta, taito
pitää kuria, voimakas ääni sekä jämäkkä ja määrätietoinen luonne. Lisäksi oppilaiden
vastausten perusteella opettajan auktoriteetti ei muotoudu automaattisesti, vaan sitä
tulee kehittää aktiivisesti.
opettajan auktoriteetista ja sen muodostumisesta. Tutkimuksessa analysoitiin, mitkä
tekijät vaikuttavat oppilaiden näkökulmasta opettajan auktoriteettiin ja sen
muodostumiseen. Lisäksi pyrittiin selvittämään, onko opettajan käyttämällä
opetustyylillä vaikutusta opettajan auktoriteettiin.
Tämän tutkielman teoriatausta pohjautuu Harjusen, Puolimatkan ja Haavion
kirjallisuuteen. Tutkimuksessa käytetään pedagogisen- ja didaktisen auktoriteetin
käsitteitä sekä traditionaalisen, tiedollisen, ohjaavan ja karismaattisen auktoriteetin
käsitteitä.
Tutkimusaineiston analyysi on luonteeltaan laadullinen. Toisin sanoen tutkija pyrkii
ymmärtämään syvemmin tutkittavaa ilmiötä, sekä saavuttamaan syvemmän ja
kokonaisvaltaisemman ymmärryksen opettajan auktoriteetista oppilaiden näkökulmia
hyödyntäen.
Avoimien teemahaastattelukysymysten tulkinnan viitekehyksenä toimi auktoriteettia
tutkineen Haavion (1948) Opettajapersoonallisuus sekä Ojalan, Välisaaren ja
Lundellin (2019) tutkimus opettajan auktoriteetista sekä Pöysän ym. tekemä VOPA toimintamalli.
Tutkimuksen aineisto koostui viiden kahdeksasluokkalaisen oppilaan avoimista
teemahaastatteluista. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin fenomenografisesti.
Oppilaiden haastatteluista tunnistettiin kuusi teemaa: opettajan puhetapa, työrauha,
opettajan luonne, kurinpito, luokan hallinta sekä toiminnan organisointi. Nämä
teemat kytkeytyivät opettajan auktoriteettiin ja sen muodostumiseen.
Tutkimus osoitti, että oppilaat näkivät opettajan auktoriteetin muodostuvan
puhetavasta, luokan hallinnasta, toiminnan organisoinnista, sekä opettajan luonteesta.
Myös työrauhan ylläpitäminen nähtiin tärkeänä osana opettajan auktoriteettia.
Tärkeitä opettajan auktoriteettia lisääviä ominaisuuksia oli hyvä aineenhallinta, taito
pitää kuria, voimakas ääni sekä jämäkkä ja määrätietoinen luonne. Lisäksi oppilaiden
vastausten perusteella opettajan auktoriteetti ei muotoudu automaattisesti, vaan sitä
tulee kehittää aktiivisesti.