Suomalaisten ihonhoitoyritysten bränditarinat sosiaalisessa mediassa
Salonen, Elisa (2023-04-13)
Suomalaisten ihonhoitoyritysten bränditarinat sosiaalisessa mediassa
Salonen, Elisa
(13.04.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050541144
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050541144
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena ovat suomalaisten ihonhoitoalan yritysten bränditarinat sosiaalisessa mediassa. Tutkimusongelmaksi muotoutui miten suomalaiset ihonhoitoalan yritykset käyttävät bränditarinoita erottautuakseen sosiaalisessa mediassa, mitä elementtejä bränditarinassa on sekä miten bränditarinoiden elementtejä käytetään sosiaalisessa mediassa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka pohjautuu subjektiiviseen ontologiaan. Tutkimuksen filosofiset lähtökohdat ovat siis subjektiiviset. Päättelynä toimi kuitenkin teorialähtöinen eli abduktiivinen päättely, joka tarkoittaa sitä, että päätelmissä käytettiin tutkimusaineiston lisäksi teoreettiseen viitekehykseen kerättyjä teoreettisia malleja.
Bränditarina on tehokas tiedonvälittäjä, joka herättää tunteita ja luo pysyviä muistijälkiä kuluttajien mieleen. Siksi se sopiikin hyvin sosiaaliseen mediaan, jossa käyttäjät pyrkivät saavuttamaan kiinnostavaa sisältöä nopeatempoisesti. Bränditarinat voidaan nähdä tärkeänä sosiaalisen median markkinointiviestinnän keinona, koska bränditarinat herättävät kiinnostuksen nopeasti. Yrityksen bränditarinan teon tulisi pohjautua yrityksen arvoihin ja välitettävään viestiin. Itse bränditarinan rakentaminen tapahtuu valittujen tarinan rakenteiden ja kielen keinojen mukaisesti. Bränditarinassa voikin olla tarinallisia elementtejä kuten juoni, henkilöhahmo, käänteentekevä tapahtuma ja viesti. Tarinan muodostumista kuluttajan mieleen vahvistaa brändipersoonallisuuden luominen, joka helpottaa esimerkiksi brändin tunnistamista ja muistijäljen rakentumista. Valmista bränditarinaa viestitään eri keinoin eri kanavissa.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin narratiivisin ja netnografisin keinoin. Narratiivisin keinoin yritysten bränditarinoista hahmotettiin kyseisen bränditarinan elementit, joita netnografisin menetelmin etsittiin yrityksen Instagram tililtä. Näin löydettiin miten yritykset käyttävät bränditarinoitaan erottautuakseen sosiaalisessa mediassa. Yrityksinä tässä tutkimuksessa ovat Hohde, Saaren Taika sekä Flow, jotka ovat kaikki suomalaista luonnonkosmetiikkaa tuottavia yrityksiä. Tutkimusaineiston pohjalta kohdeyritysten bränditarinat ja samoin keinot Instagramin markkinointiviestinnässä poikkeavat toisistaan. Jokaisen yrityksen bränditarinat ovat toisistaan hyvin erilaiset ja bränditarinan elementtejä käytetään eri tavoin. Teoreettiseen viitekehykseen kerättyjä bränditarinan elementtejä on löydettävissä myös tutkittavien yritysten bränditarinoista. Jokainen bränditarina pohjautuu samankaltaiselle arvopohjalle, jonka perustana on luonnonmukaisuus ja vastuullisuus. Tästä syystä myös bränditarinoiden viestit ovat saman kaltaiset yrityksittäin, mutta niitä kerrotaan vain eri keinoin. Erottavia tekijöitä ovatkin pääosin brändipersoonan eroavaisuudet sekä kielen ja tarinan keinojen hyödyntäminen eritavoin.
Suomalaiset ihonhoitoalan yritykset käyttävät bränditarinoita sosiaalisen median markkinointiviestinnässä pääosin bränditarinaan vaikuttavien arvojen ja viestien kautta. Brändipersoonan ja kielen ja tarinan keinojen välittyminen bränditarinasta sosiaaliseen mediaan ei ole kuitenkaan kovin johdonmukaista. Bränditarinoiden viestiminen sosiaalisessa mediassa on tekijänä lisäämässä sisällön kiinnostavuutta ja informaation tehokasta jakamista. Yritysten voisikin olla kannattavaa löytää bränditarinoistaan erottuvat elementit ja hyödyntää niitä enemmän sosiaalisen median markkinointiviestinnässään vahvemman erottautuvuuden ja kiinnostavuuden saavuttamiseksi.
Bränditarina on tehokas tiedonvälittäjä, joka herättää tunteita ja luo pysyviä muistijälkiä kuluttajien mieleen. Siksi se sopiikin hyvin sosiaaliseen mediaan, jossa käyttäjät pyrkivät saavuttamaan kiinnostavaa sisältöä nopeatempoisesti. Bränditarinat voidaan nähdä tärkeänä sosiaalisen median markkinointiviestinnän keinona, koska bränditarinat herättävät kiinnostuksen nopeasti. Yrityksen bränditarinan teon tulisi pohjautua yrityksen arvoihin ja välitettävään viestiin. Itse bränditarinan rakentaminen tapahtuu valittujen tarinan rakenteiden ja kielen keinojen mukaisesti. Bränditarinassa voikin olla tarinallisia elementtejä kuten juoni, henkilöhahmo, käänteentekevä tapahtuma ja viesti. Tarinan muodostumista kuluttajan mieleen vahvistaa brändipersoonallisuuden luominen, joka helpottaa esimerkiksi brändin tunnistamista ja muistijäljen rakentumista. Valmista bränditarinaa viestitään eri keinoin eri kanavissa.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin narratiivisin ja netnografisin keinoin. Narratiivisin keinoin yritysten bränditarinoista hahmotettiin kyseisen bränditarinan elementit, joita netnografisin menetelmin etsittiin yrityksen Instagram tililtä. Näin löydettiin miten yritykset käyttävät bränditarinoitaan erottautuakseen sosiaalisessa mediassa. Yrityksinä tässä tutkimuksessa ovat Hohde, Saaren Taika sekä Flow, jotka ovat kaikki suomalaista luonnonkosmetiikkaa tuottavia yrityksiä. Tutkimusaineiston pohjalta kohdeyritysten bränditarinat ja samoin keinot Instagramin markkinointiviestinnässä poikkeavat toisistaan. Jokaisen yrityksen bränditarinat ovat toisistaan hyvin erilaiset ja bränditarinan elementtejä käytetään eri tavoin. Teoreettiseen viitekehykseen kerättyjä bränditarinan elementtejä on löydettävissä myös tutkittavien yritysten bränditarinoista. Jokainen bränditarina pohjautuu samankaltaiselle arvopohjalle, jonka perustana on luonnonmukaisuus ja vastuullisuus. Tästä syystä myös bränditarinoiden viestit ovat saman kaltaiset yrityksittäin, mutta niitä kerrotaan vain eri keinoin. Erottavia tekijöitä ovatkin pääosin brändipersoonan eroavaisuudet sekä kielen ja tarinan keinojen hyödyntäminen eritavoin.
Suomalaiset ihonhoitoalan yritykset käyttävät bränditarinoita sosiaalisen median markkinointiviestinnässä pääosin bränditarinaan vaikuttavien arvojen ja viestien kautta. Brändipersoonan ja kielen ja tarinan keinojen välittyminen bränditarinasta sosiaaliseen mediaan ei ole kuitenkaan kovin johdonmukaista. Bränditarinoiden viestiminen sosiaalisessa mediassa on tekijänä lisäämässä sisällön kiinnostavuutta ja informaation tehokasta jakamista. Yritysten voisikin olla kannattavaa löytää bränditarinoistaan erottuvat elementit ja hyödyntää niitä enemmän sosiaalisen median markkinointiviestinnässään vahvemman erottautuvuuden ja kiinnostavuuden saavuttamiseksi.