5G PALVELUJEN MAINONTA KULUTTAJAMARKKINOILLA : Case Elisa & DNA
Haddad, Shukri (2023-05-05)
5G PALVELUJEN MAINONTA KULUTTAJAMARKKINOILLA : Case Elisa & DNA
Haddad, Shukri
(05.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051945122
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051945122
Tiivistelmä
5G-teknologia on rantautumassa kuluttajamarkkinoille ja siitä saatavat hyödyt ulottuvat jokaiseen yhteiskunnan osa-alueeseen. 5G tuo kuluttajille monenlaisia hyötyjä, ja sen vaikutukset tulevat näkymään laajasti koko yhteiskunnassa. 5G:n erityispiirteiden vuoksi se määritellään korkean teknologian tuotteeksi. Teleoperaattoreilla on tärkeä rooli tämän uuden korkean teknologian valjastamisessa niiden ollessa tärkein silta 5G:n ja asiakkaiden välillä. Se, minkälaista mainontaa uudesta vaikeaselkoisesta teknologiasta tehdään vaikuttaa siihen , miten se vastaanotetaan. Tutkimusta 5G:stä on tehty vähän ja mainontaan liittyvää tutkimusta ei ollenkaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida, miten 5G teknologian mainontaa toteutetaan kuluttajamarkkinoilla. Tutkielmassa toteutettiin kvalitatiivinen sisällönanalyysi, jossa analysoitiin kahden Suomessa toimivan teleoperaattorin Elisa Oyj:n ja DNA Oyj:n mainosvideoita. Tutkimuksen aineisto analysoitiin käyttämällä kirjallisuuskatsauksen perusteella tehtyä teoreettista viitekehystä. Viitekehys rakentui mainonnan tavoitteista ja keinoista sekä korkean teknologian mainonnan erityispiirteistä. Tutkielman tuloksista kävi ilmi että operaattorit toteuttavat 5G:n mainontaa erilaisin keinoin. Monilta osin mainonta keskittyy vahvasti brändiin ja ostamisen suostutteluun kuin asiakkaiden tuotetietoisuuden lisäämiseen. Mainonta pyrkii vetoamaan tunteisiin enemmän kuin järkeen, johon vetoaminen olisi ollut sopivampaa korkean teknologian tuotteille. Korkean teknologian uutuustuotteiden mainonnassa painotus tulisi olla kuluttajien ostopäätösprosessin alkupäässä eikä niinkään sen loppupäässä. Operaattoreiden tapaan mainostaa vaikuttaa markkinassa tapahtuva kiivas kilpailu ja tarve herättää huomiota tunnepohjaisilla vaikutuskeinoilla.