Opettajankouluttajien kokemuksia hyvinvoinnista ja opetusprosesseista etäopetusaikana
Lehtiö, Eetu; Salo, Lauri (2023-04-21)
Opettajankouluttajien kokemuksia hyvinvoinnista ja opetusprosesseista etäopetusaikana
Lehtiö, Eetu
Salo, Lauri
(21.04.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052346965
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052346965
Tiivistelmä
Koronapandemian vuoksi kaikki koulut siirtyivät etäopetukseen nopealla aikataululla ja etäopetuksella on todettu tuovan uusia haasteita opettajien sekä opiskelijoiden hyvinvoinnille. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajankouluttajien kokemuksia hyvinvoinnista ja opetusprosesseista etäopetusaikana. Tutkimukseen osallistui 17 opettajankouluttajaa, jotka olivat opettaneet pääasiallisesti etäopetuksena Covid-19-pandemian poikkeusolojen aikana. Osallistujat olivat kolmesta eri korkeakoulusta ja heidät jaettiin fokusryhmiin korkeakoulujen sisäisesti. Kustakin korkeakoulusta luotiin kaksi fokusryhmää niin, että yhdessä ryhmässä oli 2–3 opettajankouluttajaa. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen fokusryhmähaastatteluiden avulla vuonna 2022 huhti-toukokuun aikana. Saatu aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että opettajankouluttajat kokivat vaikeaksi oppimislähtöisen lähestymistavan toteuttamisen etäopetusaikana. Opettajankouluttajien kokemat haasteet liittyen opetusprosesseihin ja hyvinvointiin liittyivät suurimmaksi osaksi vuorovaikutuksen puutteeseen, sekä sen mukana tuomiin haasteisiin. Vuorovaikutusyhteyden puuttuminen vaikeutti muun muassa. opiskelijoiden aktivointia, sekä rajoitti oppimislähtöisten lähestymistapojen käyttöä. Havaittiin myös, että etäopetus siirsi käytettyjä lähestymistapoja oppimislähtöisestä lähestymistavasta kohti sisältölähtöistä lähestymistapaa, sekä ohjasi opettajankouluttajia oman opetuksensa tarkempaan reflektointiin.
Saaduista tuloksista voidaan tunnistaa selkeitä ongelmakohtia liittyen etäopetuksen opetusprosesseihin ja niiden yhteydestä opettajankouluttajien kokemaan hyvinvointiin. Vuorovaikutuksen puute ja sen huono laatu nousi esille jokaisessa fokusryhmähaastattelussa. Tulosten avulla voidaan pohtia opetuksen järjestämistä koskevia linjauksia. Tulokset osoittavat, että opettajankouluttajan näkökulmasta etäopetuksen laatu voi parantua kameroiden ollessa auki, koska vuorovaikuttaminen helpottuu opiskelijoiden kanssa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että opettajankouluttajat kokivat vaikeaksi oppimislähtöisen lähestymistavan toteuttamisen etäopetusaikana. Opettajankouluttajien kokemat haasteet liittyen opetusprosesseihin ja hyvinvointiin liittyivät suurimmaksi osaksi vuorovaikutuksen puutteeseen, sekä sen mukana tuomiin haasteisiin. Vuorovaikutusyhteyden puuttuminen vaikeutti muun muassa. opiskelijoiden aktivointia, sekä rajoitti oppimislähtöisten lähestymistapojen käyttöä. Havaittiin myös, että etäopetus siirsi käytettyjä lähestymistapoja oppimislähtöisestä lähestymistavasta kohti sisältölähtöistä lähestymistapaa, sekä ohjasi opettajankouluttajia oman opetuksensa tarkempaan reflektointiin.
Saaduista tuloksista voidaan tunnistaa selkeitä ongelmakohtia liittyen etäopetuksen opetusprosesseihin ja niiden yhteydestä opettajankouluttajien kokemaan hyvinvointiin. Vuorovaikutuksen puute ja sen huono laatu nousi esille jokaisessa fokusryhmähaastattelussa. Tulosten avulla voidaan pohtia opetuksen järjestämistä koskevia linjauksia. Tulokset osoittavat, että opettajankouluttajan näkökulmasta etäopetuksen laatu voi parantua kameroiden ollessa auki, koska vuorovaikuttaminen helpottuu opiskelijoiden kanssa.