Jakelukeskuksen sijainnin määrittäminen käyttäen gravitaatiomallia. Tapaustutkimus Pk-yrityksen toimitusketjun suunnittelusta.
Kujanpää, Joonas (2023-05-23)
Jakelukeskuksen sijainnin määrittäminen käyttäen gravitaatiomallia. Tapaustutkimus Pk-yrityksen toimitusketjun suunnittelusta.
Kujanpää, Joonas
(23.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052346885
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052346885
Tiivistelmä
Nykypäivän globaaleilla markkinoilla on kova kilpailu ja tuotteet halutaan saada asiakkaalle mahdollisimman nopeasti, edullisesti ja kustannustehokkaasti. Tämän seurauksena yhä useampi yritys haluaa panostaa toimitusketjuun, jossa jakelukeskuksen sijainnilla on merkittävä vaikutus, niin toimituskustannuksiin kuin -nopeuteen. Tähän tarpeeseen myös tämän tutkimuksen toimeksiantajayritys on halunnut saada tutkimuksellista apua.
Toimeksiantajayritys on kasvava yritys, joka haluaa selvittää uudelle jakelukeskukselle mahdollisimman optimaalisen sijainnin. Menetelmäksi valittiin gravitaatiomalli. Tutkimuskysymyksiksi muodostui: Miten jakelukeskuksen likimain optimaalinen sijainti voidaan määrittää gravitaatiomallin avulla? Mitkä muut tekijät voivat vaikuttaa jakelukeskukseen sijaintiin?
Tutkimuksen teoriataustana on käytetty toimitusketjuihin liittyvää tutkimusta, joka kattaa toimitusketjustrategian sekä siihen vaikuttavat tekijät, jakelukeskuksen piirteet sekä tehtävän, jakelukeskuksen sijaintiin vaikuttavat tekijät ja toimitusketjun suorituskykyä mittaavaa tutkimusta. Lisäksi teoria keskittyi gravitaatiomalliin ja siihen, miten gravitaatiomallia voi käyttää jakelukeskuksen sijainnin määrittämisessä.
Tutkimuksen tutkimusaineisto koostuu numeerisesta tiedosta, joka on kerätty toimeksiantajayrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä. Tiedoiksi valikoituivat, asiakkaiden koordinaatit, tuotteet, tuotteiden kysyntä ja tuotteiden yksikköhinta. Tutkimus on määrällinen tutkimus, jossa käytetään konstruktiivista tutkimusfilosofiaa. Sen tutkimusstrategia on tapaustutkimus.
Jakelukeskuksen optimaalinen sijainti voidaan määrittää gravitaatiomallin avulla laskemalla asiakkaan tai toimittajan sijainnit, etäisyydet ja kappaleiden lukumäärät. Gravitaatiomallissa pyritään laskemaan asiakkaiden ja jakelukeskuksen optimaalinen etäisyys, niin että kuljetuskustannukset ja kuljetusreitit olisivat mahdollisimman optimaaliset. Tässä tutkimuksessa gravitaatio-malli toteutetaan anyLogistix ohjelmalla. AnyLogistix ohjelman käytöstä jakelukeskuksen sijainnin määrittämisessä ei ole paljoa tutkimusta, joten tutkimuksessa käydään läpi, mitä etuja ja haittoja anyLogistix ohjelman käyttämisessä on jakelukeskuksen sijainnin määrittämisessä. Muita mahdollisia kriteerejä, joita yrityksellä voi olla jakelukeskuksen sijainnille voidaan jaotella kuuteen kategoriaan, jotka ovat kustannukset, makroympäristö, työntekijöiden osaaminen, infrastruktuuri, ympäristö ja markkinat. Näiden alle tulee varsinaiset kriteerit, joita ovat esimerkiksi työvoiman saatavuus, jakelukeskuksen paikkakustannukset, yritysalueet ja rakennussuunnitelmat, naapurit, ruuhkat, sataman ja lentokentän läheisyys, toimitusajat, kuljetuskustannukset, henkilöstön kustannukset ja mahdollisuus nopeaan reagointiin.
Jakelukeskuksen sijaintiin vaikuttavia tekijöitä on paljon ja ne ovat yksilöllisiä jokaisella yrityksellä. Siksi myös laadullista tutkimusta näiden tekijöiden selvittämiseksi kannattaa tehdä, että jakelukeskuksen sijainti on todella optimaalinen. Gravitaatiomalli ja muiden kriteerien huomioiminen ovat toimiva yhdistelmä jakelukeskuksen paikan optimoimisessa. Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että jokainen yritys on erilainen ja jokaisella on omat kriteerit ja prioriteettitoiveet, jotka tulee ennen kaikkea huomioida jakelukeskuksen lopullisessa valinnassa.
Toimeksiantajayritys on kasvava yritys, joka haluaa selvittää uudelle jakelukeskukselle mahdollisimman optimaalisen sijainnin. Menetelmäksi valittiin gravitaatiomalli. Tutkimuskysymyksiksi muodostui: Miten jakelukeskuksen likimain optimaalinen sijainti voidaan määrittää gravitaatiomallin avulla? Mitkä muut tekijät voivat vaikuttaa jakelukeskukseen sijaintiin?
Tutkimuksen teoriataustana on käytetty toimitusketjuihin liittyvää tutkimusta, joka kattaa toimitusketjustrategian sekä siihen vaikuttavat tekijät, jakelukeskuksen piirteet sekä tehtävän, jakelukeskuksen sijaintiin vaikuttavat tekijät ja toimitusketjun suorituskykyä mittaavaa tutkimusta. Lisäksi teoria keskittyi gravitaatiomalliin ja siihen, miten gravitaatiomallia voi käyttää jakelukeskuksen sijainnin määrittämisessä.
Tutkimuksen tutkimusaineisto koostuu numeerisesta tiedosta, joka on kerätty toimeksiantajayrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä. Tiedoiksi valikoituivat, asiakkaiden koordinaatit, tuotteet, tuotteiden kysyntä ja tuotteiden yksikköhinta. Tutkimus on määrällinen tutkimus, jossa käytetään konstruktiivista tutkimusfilosofiaa. Sen tutkimusstrategia on tapaustutkimus.
Jakelukeskuksen optimaalinen sijainti voidaan määrittää gravitaatiomallin avulla laskemalla asiakkaan tai toimittajan sijainnit, etäisyydet ja kappaleiden lukumäärät. Gravitaatiomallissa pyritään laskemaan asiakkaiden ja jakelukeskuksen optimaalinen etäisyys, niin että kuljetuskustannukset ja kuljetusreitit olisivat mahdollisimman optimaaliset. Tässä tutkimuksessa gravitaatio-malli toteutetaan anyLogistix ohjelmalla. AnyLogistix ohjelman käytöstä jakelukeskuksen sijainnin määrittämisessä ei ole paljoa tutkimusta, joten tutkimuksessa käydään läpi, mitä etuja ja haittoja anyLogistix ohjelman käyttämisessä on jakelukeskuksen sijainnin määrittämisessä. Muita mahdollisia kriteerejä, joita yrityksellä voi olla jakelukeskuksen sijainnille voidaan jaotella kuuteen kategoriaan, jotka ovat kustannukset, makroympäristö, työntekijöiden osaaminen, infrastruktuuri, ympäristö ja markkinat. Näiden alle tulee varsinaiset kriteerit, joita ovat esimerkiksi työvoiman saatavuus, jakelukeskuksen paikkakustannukset, yritysalueet ja rakennussuunnitelmat, naapurit, ruuhkat, sataman ja lentokentän läheisyys, toimitusajat, kuljetuskustannukset, henkilöstön kustannukset ja mahdollisuus nopeaan reagointiin.
Jakelukeskuksen sijaintiin vaikuttavia tekijöitä on paljon ja ne ovat yksilöllisiä jokaisella yrityksellä. Siksi myös laadullista tutkimusta näiden tekijöiden selvittämiseksi kannattaa tehdä, että jakelukeskuksen sijainti on todella optimaalinen. Gravitaatiomalli ja muiden kriteerien huomioiminen ovat toimiva yhdistelmä jakelukeskuksen paikan optimoimisessa. Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että jokainen yritys on erilainen ja jokaisella on omat kriteerit ja prioriteettitoiveet, jotka tulee ennen kaikkea huomioida jakelukeskuksen lopullisessa valinnassa.