Nuorisoprosessi rikoskierteen katkaisemisen tavoitteen näkökulmasta
Pelkonen, Jonna (2023-05-12)
Nuorisoprosessi rikoskierteen katkaisemisen tavoitteen näkökulmasta
Pelkonen, Jonna
(12.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052447532
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052447532
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on nuorisorikosoikeus, ja tarkemmin nuorten rikosten käsittely ja seuraamukset rikoskierteen katkaisemisen tavoitteen näkökulmasta. Tutkielma selvittää, mitä keinoja lainsäädäntö antaa alle 21-vuotiaan rikoskierteen katkaisemisen tueksi. Tutkielma on teoreettinen tutkimus, ja tutkielman kannalta merkityksellisimmät lähdeteokset ovat Matti Marttusen väitöskirja ’’Nuorisorikosoikeus. Alaikäisten rikosten seuraamukset kriminaalipoliittisesta ja vertailevasta näkökulmasta’’ vuodelta 2008 sekä Inkeri Anttilan teos ’’Nuori lainrikkoja’’ vuodelta 1952.
Tutkielman aiheeseen liittyy kolme tärkeää ikärajaa, alle 15-vuotiaat, alle 18-vuotiaat ja alle 21-vuotiaat. Koska kohderyhmänä on myös alle 15-vuotiaat, joita ei voida pidättää tai vangita, ja joihin ei voida kohdistaa rikosoikeudellisia seuraamuksia, on yksi tutkielman tärkeistä osa-alueista lastensuojelun erityinen huolenpito. Tämä on erityisesti rikoskierteen katkaisemiseen pyrkivä toimenpide, joten sen avulla voidaan puuttua alle 15-vuotiaiden vakavaan rikollisuuteen. Erityistä huolenpitoa voidaan järjestää myös 15-17-vuotiaille.
15 vuotta täyttäneiden osalta rikosprosessuaalisista pakkokeinoista tutkintavankeudella voidaan katkaista akuutti rikoskierre, mutta pysyvien tulosten saamiseksi tarvitaan muitakin keinoja. Pelkällä rangaistuksella ei todennäköisesti päästä toivottuun tulokseen. Rikoskierteen katkaisemista rangaistuksen sisältämän tuen ja kontrollin avulla vahvasti tavoitteleva nuorisorangaistus voidaan tuomita rikoksesta, joka on tehty alle 18-vuotiaana. Nuorisorangaistus on tarkoitettu käytettäväksi nuorisorikollisten ongelmaryhmään, johon ehdollinen vankeusrangaistus valvonnallakaan ei ole vaikuttanut toivotulla tavalla. Ikäryhmään 15-17-vuotiaat voidaan siis kohdistaa sekä rikosoikeudellisia että lastensuojelullisia toimenpiteitä rikollisen käyttäytymisen seurauksena. Ehdoton vankeusrangaistus on viimesijainen keino katkaista rikoskierre, mutta alle 18-vuotiaiden osalta siihen voidaan tuomita vain painavista syistä.
Alle 21-vuotiaana rikokseen syyllistyneestä voidaan tehdä seuraamusselvitys, jossa arvioidaan, miten seuraamusvalinnalla voidaan tukea nuorta kohti rikoksetonta elämää ja edistää sosiaalista selviytymistä. Alle 21-vuotiaan osalta ehdollisen vankeusrangaistuksen valvontaan, yhdyskuntapalveluun tai vankeudesta vapautumisen jälkeiseen valvontaan voidaan sisällyttää uusintarikollisuuden torjumiseen ja sosiaalisen selviytymisen edistämiseen liittyviä tukitoimia.
Tutkielman aiheeseen liittyy kolme tärkeää ikärajaa, alle 15-vuotiaat, alle 18-vuotiaat ja alle 21-vuotiaat. Koska kohderyhmänä on myös alle 15-vuotiaat, joita ei voida pidättää tai vangita, ja joihin ei voida kohdistaa rikosoikeudellisia seuraamuksia, on yksi tutkielman tärkeistä osa-alueista lastensuojelun erityinen huolenpito. Tämä on erityisesti rikoskierteen katkaisemiseen pyrkivä toimenpide, joten sen avulla voidaan puuttua alle 15-vuotiaiden vakavaan rikollisuuteen. Erityistä huolenpitoa voidaan järjestää myös 15-17-vuotiaille.
15 vuotta täyttäneiden osalta rikosprosessuaalisista pakkokeinoista tutkintavankeudella voidaan katkaista akuutti rikoskierre, mutta pysyvien tulosten saamiseksi tarvitaan muitakin keinoja. Pelkällä rangaistuksella ei todennäköisesti päästä toivottuun tulokseen. Rikoskierteen katkaisemista rangaistuksen sisältämän tuen ja kontrollin avulla vahvasti tavoitteleva nuorisorangaistus voidaan tuomita rikoksesta, joka on tehty alle 18-vuotiaana. Nuorisorangaistus on tarkoitettu käytettäväksi nuorisorikollisten ongelmaryhmään, johon ehdollinen vankeusrangaistus valvonnallakaan ei ole vaikuttanut toivotulla tavalla. Ikäryhmään 15-17-vuotiaat voidaan siis kohdistaa sekä rikosoikeudellisia että lastensuojelullisia toimenpiteitä rikollisen käyttäytymisen seurauksena. Ehdoton vankeusrangaistus on viimesijainen keino katkaista rikoskierre, mutta alle 18-vuotiaiden osalta siihen voidaan tuomita vain painavista syistä.
Alle 21-vuotiaana rikokseen syyllistyneestä voidaan tehdä seuraamusselvitys, jossa arvioidaan, miten seuraamusvalinnalla voidaan tukea nuorta kohti rikoksetonta elämää ja edistää sosiaalista selviytymistä. Alle 21-vuotiaan osalta ehdollisen vankeusrangaistuksen valvontaan, yhdyskuntapalveluun tai vankeudesta vapautumisen jälkeiseen valvontaan voidaan sisällyttää uusintarikollisuuden torjumiseen ja sosiaalisen selviytymisen edistämiseen liittyviä tukitoimia.