Opettajien käsityksiä kielitaidon arvioinnista sekä käytänteitä kielitaidon arvioinnin toteuttamiseen alakoulun englannin opetuksessa
Hovi, Lotta; Laine, Saaga (2023-05-04)
Opettajien käsityksiä kielitaidon arvioinnista sekä käytänteitä kielitaidon arvioinnin toteuttamiseen alakoulun englannin opetuksessa
Hovi, Lotta
Laine, Saaga
(04.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052648778
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052648778
Tiivistelmä
Suomessa opettajille annetaan paljon vapautta arvioinnin toteuttamiseen ja opettajat toteuttavat arviointia monin eri tavoin. Vieraan kielen arvioinnin kehittämiseksi olisi keskeistä saada tietoa siitä, mitä opettajat tietävät kielen arvioimisesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien käsityksiä kielitaidon arvioinnista, sekä miten opettajat toteuttavat kielitaidon arviointia alakoulun englannin opetuksessa. Lisäksi selvitettiin opettajien käsityksiä kielitaidosta ja kielitaidon arvioinnin haasteista. Tutkimukseen osallistui 10 opettajaa, jotka opettivat tai olivat jossain vaiheessa työuraansa opettaneet englantia alakoulussa. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin etäyhteyksin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Opettajien käsitykset kielitaidon arvioinnista olivat hyvin yhteneväiset ja linjassa heidän toteuttamiensa käytäntöjen kanssa. Opettajien kielitaidon arvioinnin käsityksistä nousi erityisesti esiin monipuolisen arvioinnin tärkeys. Monipuolisuus näkyi myös opettajien arviointikäytänteissä, sillä he nostivat esiin monia eri arviointitapoja, joilla he arvioivat kielitaitoa. Opettajat painottivat myös arvioinnin tarkoituksenmukaisuutta. Opettajat kokivat arvioinnin olevan iso osa kielenopettajan työtä ja kertoivat, ettei heidän aikaisempi koulutuksensa ole valmistanut heitä riittävästi kielitaidon arviointiin. Opettajat nostivat esiin useita haasteita kielitaidon arvioinnille, kuten arvioinnin vertailukelpoisuuden, ajan ja resurssien puutteen sekä erilaisten oppijoiden huomioinnin. Opettajilla oli hyvin yhtenevät käsitykset kielitaidon määrittelystä ja heidän käsityksensä kielitaidosta vastasivat kommunikatiivista kielikäsitystä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää sekä opettajankoulutuksen että täydennyskoulutuksen kehittämiseen.
Opettajien käsitykset kielitaidon arvioinnista olivat hyvin yhteneväiset ja linjassa heidän toteuttamiensa käytäntöjen kanssa. Opettajien kielitaidon arvioinnin käsityksistä nousi erityisesti esiin monipuolisen arvioinnin tärkeys. Monipuolisuus näkyi myös opettajien arviointikäytänteissä, sillä he nostivat esiin monia eri arviointitapoja, joilla he arvioivat kielitaitoa. Opettajat painottivat myös arvioinnin tarkoituksenmukaisuutta. Opettajat kokivat arvioinnin olevan iso osa kielenopettajan työtä ja kertoivat, ettei heidän aikaisempi koulutuksensa ole valmistanut heitä riittävästi kielitaidon arviointiin. Opettajat nostivat esiin useita haasteita kielitaidon arvioinnille, kuten arvioinnin vertailukelpoisuuden, ajan ja resurssien puutteen sekä erilaisten oppijoiden huomioinnin. Opettajilla oli hyvin yhtenevät käsitykset kielitaidon määrittelystä ja heidän käsityksensä kielitaidosta vastasivat kommunikatiivista kielikäsitystä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää sekä opettajankoulutuksen että täydennyskoulutuksen kehittämiseen.
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Suullisen kielitaidon ja ääntämisen tutkimuksesta soveltavan kielentutkimuksen alalla Suomessa
Pekka Lintunen; Mikko Kuronen; Tommi Nieminen
AFinLA-e: soveltavan kielitieteen tutkimuksia<p>AFinLA’s research network for Speech and Spoken Language Research was established in 2014. This is the first thematic publication from the network. This introductory article introduces and classifies the other ... -
Kielitaidon tasojen sanalliset kuvaukset kotoutumiskoulutuksen kielitaitoarvioinnin apuvälineenä
Laakso, Ida (12.04.2022)Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen kielitaitoarvioinnissa käytettäviä kielitaidon tasojen sanallisia kuvauksia, joiden käyttöön aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen ...avoin -
Suomen kielen aloitusiän ja altistuksen pituuden vaikutus sanavaraston kokoon ja kielitaidon itsearvioon aikuisilla maahanmuuttajilla
Seppälä, Siiri (02.04.2020)Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten suomen kielen aloitusikä ja altistuksen pituus vaikuttavat sanavaraston kokoon ja kielitaidon itsearvioon aikuisena Suomeen muuttaneilla. Aloitusiän ja altistuksen pituuden ...avoin