Tunnekasvatus alkuopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan oppaissa
Isotahdon, Netta (2023-05-04)
Tunnekasvatus alkuopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan oppaissa
Isotahdon, Netta
(04.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052648766
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052648766
Tiivistelmä
Viimeaikaisessa yhteiskunnallisessa keskustelussa on noussut esiin huoli lasten ja nuorten
lisääntyneestä psyykkisestä pahoinvoinnista ja väkivaltaisuudesta, joiden on nähty heijastuvan
tunteiden käsittelyn ongelmista. Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että systemaattisella
tunnekasvatuksella on pystytty ennaltaehkäisemään ja vähentämään näitä tunnetaitojen puutteiden
negatiivisia vaikutuksia. Lisäksi etenkin koulujärjestelmään integroidun tunnekasvatuksen on nähty
tukevan lasten sosioemotionaalisia taitoja sekä edistävän kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tämän
vuoksi onkin alettu peräänkuuluttaa yhä enemmän tunnekasvatuksen suunnitelmallisuutta ja
korostamaan opettajan roolia tunnetietoisena kasvattajana. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää,
mitä tunnekasvatuksen sisältöjä alkuopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen opettajan
oppaissa ilmenee. Lisäksi kartoitettiin, millaisilla tehtävämuodoilla ja harjoituksilla sekä opettajalle
suunnatuilla pedagogisilla ohjeilla tunnetaitoja ohjataan harjoittelemaan.
Tutkimus on laadullinen oppikirjatutkimus ja se toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen aineistona hyödynnettiin kolmen eri oppikirjasarjan ensimmäisen ja toisen luokan
äidinkielen ja kirjallisuuden syys- ja kevätlukukauden opettajan oppaita. Opettajan oppaista erotellusta
tunnekasvatusaineistosta pyrittiin löytämään samankaltaisuuksia tunnekasvatuksen sisällöistä
teemoittelulla. Tehtävämuodoista, harjoituksista ja opettajille suunnatuista pedagogisista ohjeista
muodostettiin puolestaan omat pää- ja alaluokat luokittelun avulla.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että opettajan oppaat tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia
tunnekasvatuksen eheyttämiselle äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa. Aineistossa esiintyi
monipuolisesti eri tunnekasvatussisältöjä, joita harjoiteltiin ja sovellettiin tunnekasvatukselle
tyypillisillä menetelmillä ja useammilla eri tehtävämuodoilla. Suurin osa tunnekasvatussisällöistä
ilmeni tarinaan ja kuviin liittyvissä tehtävissä, joissa aapisen ja lukukirjan tarinoiden hahmojen kautta
on mahdollista harjoitella tunnistamaan ja nimeämään tunteita sekä pohtia tunteiden taustalla olevia
syitä. Opettajan oppaat ohjaavat käsittelemään tunnetaitoja myös toiminnallisesti esimerkiksi
draamatehtävien muodossa, joiden kautta oppilaat voivat harjoitella tunteiden ilmaisua ja säätelyä.
Opettajille suunnatut ohjeet painottuivat valmiisiin keskustelukysymyksiin ja vastauksiin sekä
tehtävänantojen lisäohjeisiin. Kokonaisuudessaan opettajan oppaiden voidaan nähdä ohjaavan
opettajaa tunnekasvatuksen eheyttämisessä, suunnittelussa ja toteuttamisessa tunnekasvatussisältöjen
ja niitä tukevien tehtävämuotojen moninaisuuden vuoksi.
lisääntyneestä psyykkisestä pahoinvoinnista ja väkivaltaisuudesta, joiden on nähty heijastuvan
tunteiden käsittelyn ongelmista. Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että systemaattisella
tunnekasvatuksella on pystytty ennaltaehkäisemään ja vähentämään näitä tunnetaitojen puutteiden
negatiivisia vaikutuksia. Lisäksi etenkin koulujärjestelmään integroidun tunnekasvatuksen on nähty
tukevan lasten sosioemotionaalisia taitoja sekä edistävän kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tämän
vuoksi onkin alettu peräänkuuluttaa yhä enemmän tunnekasvatuksen suunnitelmallisuutta ja
korostamaan opettajan roolia tunnetietoisena kasvattajana. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää,
mitä tunnekasvatuksen sisältöjä alkuopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen opettajan
oppaissa ilmenee. Lisäksi kartoitettiin, millaisilla tehtävämuodoilla ja harjoituksilla sekä opettajalle
suunnatuilla pedagogisilla ohjeilla tunnetaitoja ohjataan harjoittelemaan.
Tutkimus on laadullinen oppikirjatutkimus ja se toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen aineistona hyödynnettiin kolmen eri oppikirjasarjan ensimmäisen ja toisen luokan
äidinkielen ja kirjallisuuden syys- ja kevätlukukauden opettajan oppaita. Opettajan oppaista erotellusta
tunnekasvatusaineistosta pyrittiin löytämään samankaltaisuuksia tunnekasvatuksen sisällöistä
teemoittelulla. Tehtävämuodoista, harjoituksista ja opettajille suunnatuista pedagogisista ohjeista
muodostettiin puolestaan omat pää- ja alaluokat luokittelun avulla.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että opettajan oppaat tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia
tunnekasvatuksen eheyttämiselle äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa. Aineistossa esiintyi
monipuolisesti eri tunnekasvatussisältöjä, joita harjoiteltiin ja sovellettiin tunnekasvatukselle
tyypillisillä menetelmillä ja useammilla eri tehtävämuodoilla. Suurin osa tunnekasvatussisällöistä
ilmeni tarinaan ja kuviin liittyvissä tehtävissä, joissa aapisen ja lukukirjan tarinoiden hahmojen kautta
on mahdollista harjoitella tunnistamaan ja nimeämään tunteita sekä pohtia tunteiden taustalla olevia
syitä. Opettajan oppaat ohjaavat käsittelemään tunnetaitoja myös toiminnallisesti esimerkiksi
draamatehtävien muodossa, joiden kautta oppilaat voivat harjoitella tunteiden ilmaisua ja säätelyä.
Opettajille suunnatut ohjeet painottuivat valmiisiin keskustelukysymyksiin ja vastauksiin sekä
tehtävänantojen lisäohjeisiin. Kokonaisuudessaan opettajan oppaiden voidaan nähdä ohjaavan
opettajaa tunnekasvatuksen eheyttämisessä, suunnittelussa ja toteuttamisessa tunnekasvatussisältöjen
ja niitä tukevien tehtävämuotojen moninaisuuden vuoksi.