Sektorirajat ylittävä aineistojen suosittelu yleisen kirjaston verkkokirjastossa
Kyllönen, Roosa (2023-05-19)
Sektorirajat ylittävä aineistojen suosittelu yleisen kirjaston verkkokirjastossa
Kyllönen, Roosa
(19.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052949337
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052949337
Tiivistelmä
Internetissä tehtävä tiedonhaku on osa ihmisten arkea sekä töissä että vapaalla. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia Finna-hakupalvelua käyttävien paikallishistorian harrastajien tiedonhankintaa. Erityisesti haluttiin tietää, kokeeko käyttäjäryhmä informaatioähkyä tai muita negatiivisia tunteita tiedonhankinnan aikana. Tavoitteena oli kehittää prototyyppi ja ideoita uuden aineistosuosittelukomponentin kehittämistä varten.
Tutkimuksen teoriapohjana käytettiin informaatiotutkimuksen tieteenalan teorioita, jotka käsittelivät tiedonhankinnan keinoja sekä tunteita tiedonhankinnan aikana. Näitä käytettiin mm. informaatioähkyä ehkäisevän designin suunnittelussa. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin muotoiluajatteluprosessin puitteissa. Prosessi oli lähtökohtaisesti käyttäjälähtöinen, ja sen ensimmäisessä vaiheessa tehtiin tutkimushaastatteluja. Haastattelujen pohjalta järjestettiin työpaja, jonka osallistujat olivat Finnan parissa tavalla tai toisella työskenteleviä asiantuntijoita. Haastatteluista ja työpajasta saadun aineiston perusteella kehitettiin prototyyppi, jota testattiin vielä erillisellä testiryhmällä.
Tutkimuksessa selvisi, että informaatioähkyä ei pääasiassa koettu tiedonhankinnan aikana. Keskeisiä tekijöitä informaatioähkyn ja muiden negatiivisten tunteiden välttämisessä olivat se, että käyttäjillä oli mahdollisuus rajata ja suodattaa löytämäänsä tietoa. Lisäksi tärkeää oli se, että tiedon olennaisuuden pystyi selvittämään helposti. Lisäksi tiedonhakijan itsensä kokemus tiedonhankinnassa ja motivaatio löytää tietoa olivat merkittäviä seikkoja siinä, kuinka vähän negatiivisia tunteita tiedonhankinnan aikana koettiin.
Finna voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia palvelunsa kehittämisessä. Lisäksi sen tulokset ovat yleistettävissä muidenkin internetin hakupalveluiden kehittämisessä.
Tutkimuksen teoriapohjana käytettiin informaatiotutkimuksen tieteenalan teorioita, jotka käsittelivät tiedonhankinnan keinoja sekä tunteita tiedonhankinnan aikana. Näitä käytettiin mm. informaatioähkyä ehkäisevän designin suunnittelussa. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin muotoiluajatteluprosessin puitteissa. Prosessi oli lähtökohtaisesti käyttäjälähtöinen, ja sen ensimmäisessä vaiheessa tehtiin tutkimushaastatteluja. Haastattelujen pohjalta järjestettiin työpaja, jonka osallistujat olivat Finnan parissa tavalla tai toisella työskenteleviä asiantuntijoita. Haastatteluista ja työpajasta saadun aineiston perusteella kehitettiin prototyyppi, jota testattiin vielä erillisellä testiryhmällä.
Tutkimuksessa selvisi, että informaatioähkyä ei pääasiassa koettu tiedonhankinnan aikana. Keskeisiä tekijöitä informaatioähkyn ja muiden negatiivisten tunteiden välttämisessä olivat se, että käyttäjillä oli mahdollisuus rajata ja suodattaa löytämäänsä tietoa. Lisäksi tärkeää oli se, että tiedon olennaisuuden pystyi selvittämään helposti. Lisäksi tiedonhakijan itsensä kokemus tiedonhankinnassa ja motivaatio löytää tietoa olivat merkittäviä seikkoja siinä, kuinka vähän negatiivisia tunteita tiedonhankinnan aikana koettiin.
Finna voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia palvelunsa kehittämisessä. Lisäksi sen tulokset ovat yleistettävissä muidenkin internetin hakupalveluiden kehittämisessä.