Käyttöpääoman hallinta projektiliiketoimintaa harjoittavassa yrityksessä
Löfstedt, Jenni (2023-05-22)
Käyttöpääoman hallinta projektiliiketoimintaa harjoittavassa yrityksessä
Löfstedt, Jenni
(22.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151689
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151689
Tiivistelmä
Käyttöpääoman hallinta on yksi merkittävimmistä yrityksen liiketoimintaan vaikuttavista meka-
nismeista, sillä tehokkaalla käyttöpääoman hallinnalla yritykset pystyvät varmistamaan toimin-
nan jatkuvuuden. Taloudellisissa kriisiolosuhteissa käyttöpääoma on yleensä ensimmäisiä asioita,
joihin kriisit vaikuttavat, minkä takia on tärkeää, että yritykset ylläpitävät käyttöpääoman hallin-
taprosesseja sekä normaaleissa että kriisiolosuhteissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia
käyttöpääoman hallintaa projektiliiketoimintaa harjoittavassa yrityksessä. Projektiliiketoimintaa
harjoittavilla yrityksillä projektit saattavat kestää useita vuosia, minkä takia yritykseen tulevat ja
yrityksestä lähtevä rahavirrat saattavat olla hyvin epätasaisia. Tämä aiheuttaa erilaisia haasteita
käyttöpääoman hallittavuuteen liittyen. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, millaisia haasteita
projektiliiketoimintaa harjoittava yritys joutuu kohtaamaan käyttöpääoman hallinnassaan ja mitä
lisähaasteita viimeaikaiset taloudelliset kriisit ovat tuoneet tähän. Haasteiden lisäksi tutkimuk-
sessa pyritään löytämään keinoja, joiden avulla projektiliiketoimintaa harjoittava yritys pystyisi
tehostamaan käyttöpääoman hallintaansa sekä varautumaan taloudellisten kriisien aiheuttamiin
epävarmuuksiin.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena projektiliiketoimintaa harjoittavalle yritykselle, jota
kutsutaan tutkimuksessa Solution Oy:ksi. Suurin osa tutkimuksen aineistosta kerättiin teemahaas-
tattelujen avulla. Teemahaastatteluihin valikoitui yhteensä 10 Solutionin työntekijää sellaisilta
osastoilta, jotka ovat relevantteja käyttöpääoman hallinnan kannalta. Haastattelujen tueksi aineis-
toa kerättiin myös havainnoimalla yrityksen toimintaa sekä tutkimalla erilaisia yrityksen toimin-
taan liittyviä dokumentteja.
Tutkimustulokset osoittavat, että projektien keston takia sekä pitkien toimitusmatkojen takia pro-
jektiliiketoimintaa harjoittava yritys joutuu kohtaamaan erilaisia hallinnollisia ja operatiivisia
haasteita, jotka vaikuttavat käyttöpääoman hallintaan. Eri projektimaissa asiakkailla saattaa olla
erilaisia maksukulttuureja, jotka vaikuttavat käyttöpääoman ennustettavuuteen. Projektit voivat
myös viivästyä esimerkiksi pitkien toimitusmatkojen, osien huonon saatavuuden ja aiemmissa
projektivaiheissa tapahtuneiden viivästysten takia. Etenkin koronapandemia ja Venäjän aloittama
sota ovat aiheuttaneet erilaisia viivästyksiä projekteihin, minkä takia saatavia on ollut vaikeaa
kotiuttaa ennustettuun tahtiin. Toisaalta hintojen nousun takia asiakkaiden epävarmuus on kasva-
nut, minkä takia uusia projekteja ei ole saatu kerrytettyä odotetulla tasolla.
Projektiliiketoimintaa harjoittava yritys voi kehittää käyttöpääoman hallintaansa aloittamalla
käyttöpääoman systemaattisen seuraamisen sekä luomalla käyttöpääoman hallinnalle ylätason
prosessin. Asettamalla käyttöpääomalle erilaisia mittareita, kuten esimerkiksi käyttöpääomasyk-
lin, ja määrittämällä näille mittareille tavoitteet, yrityksessä voidaan paremmin ymmärtää käyttö-
pääoman merkitys toiminnan kannalta. Henkilöstön sitoutumista käyttöpääoman hallintaan voi-
daan tukea myös koulutusten ja palkkioiden avulla. Kun yrityksen työntekijät ovat sitoutuneet
käyttöpääoman hallintaan ja sitä seurataan johdonmukaisesti, voidaan huomata käyttöpääoman
elementtien hallinnassa tarvittavia kehitystarpeita ja eri elementtejä pystytään hallitsemaan koko-
naisvaltaisella tavalla. Riskienhallintaprosessien havaittiin olevan myös merkittävässä osassa
käyttöpääoman tehokkuuden kannalta, sillä niiden avulla voidaan varautua taloudellisten kriisien
aiheuttamiin epävarmuuksiin kassavirroissa.
nismeista, sillä tehokkaalla käyttöpääoman hallinnalla yritykset pystyvät varmistamaan toimin-
nan jatkuvuuden. Taloudellisissa kriisiolosuhteissa käyttöpääoma on yleensä ensimmäisiä asioita,
joihin kriisit vaikuttavat, minkä takia on tärkeää, että yritykset ylläpitävät käyttöpääoman hallin-
taprosesseja sekä normaaleissa että kriisiolosuhteissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia
käyttöpääoman hallintaa projektiliiketoimintaa harjoittavassa yrityksessä. Projektiliiketoimintaa
harjoittavilla yrityksillä projektit saattavat kestää useita vuosia, minkä takia yritykseen tulevat ja
yrityksestä lähtevä rahavirrat saattavat olla hyvin epätasaisia. Tämä aiheuttaa erilaisia haasteita
käyttöpääoman hallittavuuteen liittyen. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, millaisia haasteita
projektiliiketoimintaa harjoittava yritys joutuu kohtaamaan käyttöpääoman hallinnassaan ja mitä
lisähaasteita viimeaikaiset taloudelliset kriisit ovat tuoneet tähän. Haasteiden lisäksi tutkimuk-
sessa pyritään löytämään keinoja, joiden avulla projektiliiketoimintaa harjoittava yritys pystyisi
tehostamaan käyttöpääoman hallintaansa sekä varautumaan taloudellisten kriisien aiheuttamiin
epävarmuuksiin.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena projektiliiketoimintaa harjoittavalle yritykselle, jota
kutsutaan tutkimuksessa Solution Oy:ksi. Suurin osa tutkimuksen aineistosta kerättiin teemahaas-
tattelujen avulla. Teemahaastatteluihin valikoitui yhteensä 10 Solutionin työntekijää sellaisilta
osastoilta, jotka ovat relevantteja käyttöpääoman hallinnan kannalta. Haastattelujen tueksi aineis-
toa kerättiin myös havainnoimalla yrityksen toimintaa sekä tutkimalla erilaisia yrityksen toimin-
taan liittyviä dokumentteja.
Tutkimustulokset osoittavat, että projektien keston takia sekä pitkien toimitusmatkojen takia pro-
jektiliiketoimintaa harjoittava yritys joutuu kohtaamaan erilaisia hallinnollisia ja operatiivisia
haasteita, jotka vaikuttavat käyttöpääoman hallintaan. Eri projektimaissa asiakkailla saattaa olla
erilaisia maksukulttuureja, jotka vaikuttavat käyttöpääoman ennustettavuuteen. Projektit voivat
myös viivästyä esimerkiksi pitkien toimitusmatkojen, osien huonon saatavuuden ja aiemmissa
projektivaiheissa tapahtuneiden viivästysten takia. Etenkin koronapandemia ja Venäjän aloittama
sota ovat aiheuttaneet erilaisia viivästyksiä projekteihin, minkä takia saatavia on ollut vaikeaa
kotiuttaa ennustettuun tahtiin. Toisaalta hintojen nousun takia asiakkaiden epävarmuus on kasva-
nut, minkä takia uusia projekteja ei ole saatu kerrytettyä odotetulla tasolla.
Projektiliiketoimintaa harjoittava yritys voi kehittää käyttöpääoman hallintaansa aloittamalla
käyttöpääoman systemaattisen seuraamisen sekä luomalla käyttöpääoman hallinnalle ylätason
prosessin. Asettamalla käyttöpääomalle erilaisia mittareita, kuten esimerkiksi käyttöpääomasyk-
lin, ja määrittämällä näille mittareille tavoitteet, yrityksessä voidaan paremmin ymmärtää käyttö-
pääoman merkitys toiminnan kannalta. Henkilöstön sitoutumista käyttöpääoman hallintaan voi-
daan tukea myös koulutusten ja palkkioiden avulla. Kun yrityksen työntekijät ovat sitoutuneet
käyttöpääoman hallintaan ja sitä seurataan johdonmukaisesti, voidaan huomata käyttöpääoman
elementtien hallinnassa tarvittavia kehitystarpeita ja eri elementtejä pystytään hallitsemaan koko-
naisvaltaisella tavalla. Riskienhallintaprosessien havaittiin olevan myös merkittävässä osassa
käyttöpääoman tehokkuuden kannalta, sillä niiden avulla voidaan varautua taloudellisten kriisien
aiheuttamiin epävarmuuksiin kassavirroissa.