Lähtölogistiikan epävarmuustekijät ja riskienhallinta engineer-to-order -toimintamallissa : Case: Teknologiateollisuus
Paukku, Johanna (2023-06-07)
Lähtölogistiikan epävarmuustekijät ja riskienhallinta engineer-to-order -toimintamallissa : Case: Teknologiateollisuus
Paukku, Johanna
(07.06.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060953542
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060953542
Tiivistelmä
Lähtölogistiikalla on merkittävä osuus yrityksen toimitusketjussa ja sillä on myös suora vaikutus asiakastyytyväisyyteen. Varsinkin projektiluonteisessa engineer to order -tuotannossa, jossa tuotteet räätälöidään asiakkaiden toiveiden mukaan, on lähtölogistiikan onnistuminen tärkeää. Tilaustyönä tehtävien tuotteiden kysyntä on kasvussa eri toimialoilla. Ottaen huomioon epävarman ja muutoksille alttiin toimintaympäristön yritysten on tärkeä valmistautua toimitusketjuun ja lähtölogistiikkaan kohdistuviin riskeihin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia mitä riskejä lähtölogistiikkaan kohdistuu ja millä menetelmillä näitä riskejä voidaan hallita. Aihetta tutkitaan engineer to order -valmistustavan kontekstissa. Tutkimusongelmaa selvitetään kahden tutkimuskysymyksen avulla; Millaisia riskejä yrityksen lähtölogistiikassa tunnistetaan? ja Miten lähtölogistiikan riskeihin varaudutaan? Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin tapaustutkimuksena. Empiria kerättiin teknologiateollisuuden case-yrityksestä puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastateltavina olivat yrityksen lähtölogistiikan keskeisten toimintojen edustajat.
Tutkimuksen tulokset tukevat tutkielman teoriaosuutta. Ne osoittavat, että lähtölogistiikkaan kohdistuu ulkoisia ja sisäisiä riskejä. Myös itse tuotantotapa aiheuttaa riskejä lähtölogistiikalle. Keskeisiksi riskeiksi nousivat turvallisuuteen, oikea-aikaisuuteen, huonoon ennustettavuuteen, asiakasmuutoksiin, toimitusehtoihin ja epävarmaan maailmantilanteeseen liittyvät riskit. Riskienhallintaprosessia ei yrityksessä suoraan tunnistettu, mutta keskeisimmiksi riskienhallintamenetelmiksi nimettiin ennakointi, operatiivisen kyvykkyyden varmistaminen ja hyvä kommunikaatio keskeisimpien sidosryhmien kesken.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että engineer to order -valmistustapa aiheuttaa useita riskejä koko toimitusketjulle ja lähtölogistiikalle. Tutkimuksessa tunnistettiin myös valmistustavasta riippumattomia riskejä, mutta itse valmistustavan sekä yrityksen käyttämien pitkien asiakasketjujen tuomat riskit olivat merkittävässä osassa koettua kokonaisriskiä. Riskejä pystytään hallitsemaan yhteistyöllä, hyvällä kommunikaatiolla, ennakoinnilla ja operatiivisen kyvykkyyden varmistamisella.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia mitä riskejä lähtölogistiikkaan kohdistuu ja millä menetelmillä näitä riskejä voidaan hallita. Aihetta tutkitaan engineer to order -valmistustavan kontekstissa. Tutkimusongelmaa selvitetään kahden tutkimuskysymyksen avulla; Millaisia riskejä yrityksen lähtölogistiikassa tunnistetaan? ja Miten lähtölogistiikan riskeihin varaudutaan? Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin tapaustutkimuksena. Empiria kerättiin teknologiateollisuuden case-yrityksestä puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastateltavina olivat yrityksen lähtölogistiikan keskeisten toimintojen edustajat.
Tutkimuksen tulokset tukevat tutkielman teoriaosuutta. Ne osoittavat, että lähtölogistiikkaan kohdistuu ulkoisia ja sisäisiä riskejä. Myös itse tuotantotapa aiheuttaa riskejä lähtölogistiikalle. Keskeisiksi riskeiksi nousivat turvallisuuteen, oikea-aikaisuuteen, huonoon ennustettavuuteen, asiakasmuutoksiin, toimitusehtoihin ja epävarmaan maailmantilanteeseen liittyvät riskit. Riskienhallintaprosessia ei yrityksessä suoraan tunnistettu, mutta keskeisimmiksi riskienhallintamenetelmiksi nimettiin ennakointi, operatiivisen kyvykkyyden varmistaminen ja hyvä kommunikaatio keskeisimpien sidosryhmien kesken.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että engineer to order -valmistustapa aiheuttaa useita riskejä koko toimitusketjulle ja lähtölogistiikalle. Tutkimuksessa tunnistettiin myös valmistustavasta riippumattomia riskejä, mutta itse valmistustavan sekä yrityksen käyttämien pitkien asiakasketjujen tuomat riskit olivat merkittävässä osassa koettua kokonaisriskiä. Riskejä pystytään hallitsemaan yhteistyöllä, hyvällä kommunikaatiolla, ennakoinnilla ja operatiivisen kyvykkyyden varmistamisella.