Avoin opetti kantapään kautta opiskeluun: Turun yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden kokemukset avoimen yliopiston opetuksesta oppimisen tukena ja oppimisprosessin kehittäjänä
Pöllänen, Anton (2023-06-01)
Avoin opetti kantapään kautta opiskeluun: Turun yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden kokemukset avoimen yliopiston opetuksesta oppimisen tukena ja oppimisprosessin kehittäjänä
Pöllänen, Anton
(01.06.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061555140
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061555140
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Turun yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden kokemuksia avoimen yliopiston opetuksesta oppimisen tukena ja oppimisprosessin kehittäjänä. Avoimen väylän kautta yliopistoon päässeet opiskelijat ovat aikaisempien tutkimusten perusteella kokeneet saaneensa suurta hyötyä avoimen yliopiston opetuksesta. Opiskelukokemukset ovat olleet myönteisiä ja lisänneet halua kouluttautua pidemmälle.
Tutkimuksen aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui kuusitoista 23-55-vuotiasta opiskelijaa. Tutkimukseen tulosten perusteella avoimen opinnot olivat tarjonneet voimaantumisen tunteita ja vahvistaneet opiskelijoiden käsitystä itsestään oppijana. Avoimen yliopiston opintojen koettiin kehittäneen heistä enemmän itsenäisiä ja itseohjautuvia opiskelijoita. Avoimen opiskelijat kokivat myös saaneensa varmuutta opinnoissaan. Tutkimuksessa nousi esiin useita toiveita avoimen väylän opiskelijoiden tukemiseksi. Suurimmat huomiot keskittyivät tiedottamiseen ja ohjaukseen. Myös joustavampia, paremmin opiskelijoiden aikatauluihin sopivia opintojen suorittamismenetelmiä toivottiin lisättävän yliopiston opintotarjontaan.
Tutkimuksen aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui kuusitoista 23-55-vuotiasta opiskelijaa. Tutkimukseen tulosten perusteella avoimen opinnot olivat tarjonneet voimaantumisen tunteita ja vahvistaneet opiskelijoiden käsitystä itsestään oppijana. Avoimen yliopiston opintojen koettiin kehittäneen heistä enemmän itsenäisiä ja itseohjautuvia opiskelijoita. Avoimen opiskelijat kokivat myös saaneensa varmuutta opinnoissaan. Tutkimuksessa nousi esiin useita toiveita avoimen väylän opiskelijoiden tukemiseksi. Suurimmat huomiot keskittyivät tiedottamiseen ja ohjaukseen. Myös joustavampia, paremmin opiskelijoiden aikatauluihin sopivia opintojen suorittamismenetelmiä toivottiin lisättävän yliopiston opintotarjontaan.