Mahdollinen toteutumatta jäävä hoito hoitotyön johtajien näkökulmasta
Niemi, Katja (2023-06-11)
Mahdollinen toteutumatta jäävä hoito hoitotyön johtajien näkökulmasta
Niemi, Katja
(11.06.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061956850
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061956850
Tiivistelmä
Toteutumatta jäävällä hoidolla tarkoitetaan potilaan tarvitsemaa hoitoa, jota hoitajat joutuvat eri syistä johtuen siirtämään myöhemmin tehtäväksi, tai jättämään osittain tai kokonaan tekemättä. Tapahtumia esiintyy hoitotyön arjessa usein ja syynä ovat useimmiten henkilöstö- tai aikaresurssit tai henkilöstöön ja heidän toimintaansa liittyvät syyt. Toteutumatta jäävä hoito heikentää hoidon laatua ja aiheuttaa negatiivisia seurauksia osallisille. Hoitotyön johtajien rooli ja toiminta on aiemmissa tutkimuksissa tunnistettu tärkeäksi liittyen toteutumatta jäävään hoitoon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata erikoissairaanhoidossa toimivien hoitotyön johtajien näkemyksiä mahdollisesta toteutumatta jäävästä hoidosta ja heidän keinoista vähentää toteutumatta jäävää hoitoa yksiköissään. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa mahdollisesta toteutumatta jäävästä hoidosta hoitotyön johtajien näkökulmasta ja lisätä kokonaiskäsitystä toteutumatta jäävästä hoidosta. Tutkimus on kuvaileva laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja yksilöhaastatteluja ja tutkimukseen osallistujat valittiin harkinnanvaraisella otannalla yhdestä sairaanhoitopiiristä. Tutkittavat työskentelivät erikoissairaanhoidossa hoitotyön johtajina (n=4). Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tulosten perusteella toteutumatta jäävää hoitoa tapahtuu, kun potilas ei saa tarvitsemaansa hoitoa johtuen muun muassa resursseista, hoitajien toiminnasta tai organisaatiotasoisista syistä. Johtajien mukaan toteutumatta jäävää hoitoa tapahtuu usein, mutta määrän arviointi ja toisaalta myös tunnistaminen on haastavaa. Johtajat kuvasivat monia keinoja toteutumatta jäävän hoidon vähentämiseksi ja ennaltaehkäisyksi yksiköissään. He voisivat asettaa yksikköönsä hoidolle tietyn laatutason, seurata sen toteutumista sekä kehittää yksikkönsä toimintaa yhdessä työntekijöiden kanssa. Yksiköissä olisi tarpeen tukea ja helpottaa hoitajien työtekoa muun muassa edistämällä positiivista työhön suhtautumista, kehittämällä ja sujuvoittamalla toimintatapoja, työtehtäviä ja työnkuvia sekä lisäämällä moniammatillista yhteistyötä. Myös riittävien henkilöstöresurssien takaaminen, yksikön työilmapiirin sekä laadukkaan hoitotyön tukeminen olisivat keinoja toteutumatta jäävän hoidon välttämiseksi. Johtajien toiminta ja heidän kuvaamiensa keinojen toteuttaminen yksiköissä olisivat tärkeitä menetelmiä toteutumatta jäävän hoidon vähentämiseksi ja ennaltaehkäisyksi. Keinojen toteuttaminen vaatisi toiminnan uudistuksia ja myös organisaatiotasolta tekoja. Lisää tutkimusta tarvitaan vielä laajentamaan ymmärrystä toteutumatta jäävästä hoidosta ja vähentämiskeinojen käytäntöön viemisestä. Missed care, or unfinished nursing care, means care that patients would have needed, but nurses are forced to postpone or partly or fully left undone. These incidents happen in daily nursing often and these are most often caused for workforce or time resources or reasons relating to nurses or their actions at work. Missed care decreases the quality of care and causes negative consequences for everyone involved. Nurse manager`s role and their actions are recognized important regarding missed care in previous studies. The purpose of this study is to describe possible missed care from nurse managers’ point of view in specialized health care and nurse managers means to decrease missed care in their units. The aim of this study is adding knowledge of possible missed care from nurse managers’ point of view and add the knowledge of missed care overall.
The study is descriptive qualitative study. Data were gathered with semi-structured individual interviews and participants were chosen by convenience sample from one hospital district area. Participants worked as nurse managers or nurse leaders (n=4) in specialized health care. The results were analyzed using inductive content analysis. According to the results of this study, missed care happens when the patients do not get the care they would have needed, due to resources, the actions of nurses or organizational reasons. The managers thought that missed care happens often, but estimating and recognizing the phenomena is difficult. The managers described many ways how they could decrease and prevent missed care in their units. They could set the level of quality in their units and observe how it is enforced and improve the working methods together with nurses in their units. Moreover, nurses` work in the units could be supported and ease by increasing work motivation, improving and making easier work methods and adding multi-professional co-operation. Also, adequate staff resources, the work environment in the units and supporting high quality care would be important issues for decreasing missed care. The work of nurse managers and the ways they described would be priorities for decreasing and preventing missed care. Implementing these ways would need reorganization of work and actions from organizations as well. More research is needed to broaden the understanding about missed care and how to implement the ways to decrease it.
The study is descriptive qualitative study. Data were gathered with semi-structured individual interviews and participants were chosen by convenience sample from one hospital district area. Participants worked as nurse managers or nurse leaders (n=4) in specialized health care. The results were analyzed using inductive content analysis. According to the results of this study, missed care happens when the patients do not get the care they would have needed, due to resources, the actions of nurses or organizational reasons. The managers thought that missed care happens often, but estimating and recognizing the phenomena is difficult. The managers described many ways how they could decrease and prevent missed care in their units. They could set the level of quality in their units and observe how it is enforced and improve the working methods together with nurses in their units. Moreover, nurses` work in the units could be supported and ease by increasing work motivation, improving and making easier work methods and adding multi-professional co-operation. Also, adequate staff resources, the work environment in the units and supporting high quality care would be important issues for decreasing missed care. The work of nurse managers and the ways they described would be priorities for decreasing and preventing missed care. Implementing these ways would need reorganization of work and actions from organizations as well. More research is needed to broaden the understanding about missed care and how to implement the ways to decrease it.