Viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijoiden koetut valmiudet opettaa erityisen ja tehostetun tuen oppilaita yleisopetuksen luokassa : Antaako luokanopettajaopinnot riittävät valmiudet inkluusivisessa koulumaailmassa kaikkien oppilaiden opettamiseen?
Aalto, Alisa; Luoto, Laura (2023-06-23)
Viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijoiden koetut valmiudet opettaa erityisen ja tehostetun tuen oppilaita yleisopetuksen luokassa : Antaako luokanopettajaopinnot riittävät valmiudet inkluusivisessa koulumaailmassa kaikkien oppilaiden opettamiseen?
Aalto, Alisa
Luoto, Laura
(23.06.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023073192178
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023073192178
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Turun yliopiston viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijoiden koettuja valmiuksia opettaa erityisen ja tehostetun tuen oppilaita yleisopetuksen luokassa sekä sitä, antaako luokanopettajaopinnot riittävät valmiudet inklusiivisessa koulumaailmassa kaikkien oppilaiden opettamiseen. Inklusiivisessa koulumaailmassa yhä enemmän tehostettua tai erityistä tukea tarvitsevia oppilaita integroidaan yleisopetuksen luokkiin. Tulevilla luokanopettajilla tulisi olla valmiudet opettaa ja kohdata moninaisia oppilasryhmiä, ja tarvittavat valmiudet tulisi saada luokanopettajankoulutuksesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin Turun yliopiston viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijoilta verkkokyselyn avulla. Aineiston sisältö analysoitiin SPSS-menetelmän avulla ja sisällön analyysillä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mistä luokanopettajaopiskelijat kokevat saaneensa valmiuksia opettaa erityisen ja tehostetun tuen oppilaita sekä antaako luokanopettajaopinnot riittävät valmiudet inklusiivisessa koulumaailmassa kaikkien oppilaiden opettamiseen. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että luokanopettajaopinnot eivät valmista tulevia opettajia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden opettamiseen. Mielenkiintoista kuitenkin oli se, että opiskelijat kokivat omat valmiutensa suhteellisen hyväksi, joten valmiudet opettaa erityisen ja tehostetun tuen oppilaita on saatu pääosin muualta kuin luokanopettajaopinnoista. Tutkimus antaa tietoa valmistuvien luokanopettajien koetuista valmiuksista ja siitä, mitä luokanopettajaopinnoilta toivotaan lisää. Lisäksi olisi tärkeää tutkia tarkemmin, vaikuttaako se miksi oppilas saa erityistä tai tehostettua tukea siihen millaiseksi luokanopettaja kokee omat valmiutensa. Myös eri yliopistojen välisiä mahdollisia eroja aiheen tiimoilta olisi mielekästä selvittää.