Ammatillinen osaamisperustainen koulutusjärjestelmä ja arviointi hallintana
Virtanen, Karoliina (2023-08-11)
Ammatillinen osaamisperustainen koulutusjärjestelmä ja arviointi hallintana
Virtanen, Karoliina
(11.08.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230831114951
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230831114951
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on analyysi ammatillisesta osaamisperustaisesta koulutuksesta ja ammatillisen koulutuksen arvioinnista hallinnan muotona. Tutkielmassa perehdytään ammatilliseen osaamisperustaiseen koulutusjärjestelmään, arviointiin sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin. Arvioinnin avulla voidaan kertoa, mitä milloinkin pidetään yhteiskunnassa tärkeänä ja osoittaa opiskelijoille mihin heidän tulisi pyrkiä. Arviointi on myös osa opetusta ja sitä säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta ja hallintolaki.
Koulutusta ohjataan koulutuspolitiikan avulla, joka on osa yhteiskuntapolitiikkaa. Koulutuksen liittyvästä lainsäädännöstä ja rahoituksesta päättää eduskunta, koulutuspoliittisista suuntaviivoista opetus- ja kulttuuriministeriö ja kehittämistyöstä Opetushallitus. Koulutuksella on paljon valtaa väestöön, sen hallinnoidessa ihmisten tarvitsemia ja yhteiskunnan edellyttämiä todistuksia ja tutkintoja. Hallinnan käsitteeseen tutustutaan eri tutkijoiden tekemän tutkimuksen pohjalta. Hallinta koulutuksessa näyttäytyy hyväntahtoisena väestön ohjailuna, jonka avulla ihminen ohjataan haluamaan yhteiskunnallisesti tärkeäksi koettuja asioita muun muassa tarjoamalla hyvinvointia, aineellista hyötyä ja arvostusta.
Tutkielmassa perehdytään Opetushallituksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön tavoittelemiin yrittäjyyskasvatuksen ihanteisiin ja elinikäisen oppimisen taitoihin ja niiden saamaan kritiikkiin sekä ammatillisen koulutuksen ja arviointikriteereiden kohtaamaan kritiikkiin. Kritiikissä esiintyvät käsitteet muodostavat pohjan arviointikriteereiden analyysille. Tutkimuksessa halutaan selvittää, millaisia asioita ammatillisen koulutuksen perustutkintojen pakollisissa tutkinnonosissa arvioidaan sekä millaisia hallinnanmuotoja arviointi ja ammatillisen koulutuksen toimintatavat heijastelevat.
Tutkimus tehtiin teoriaohjaavasti luokittelemalla valittujen ammatillisen perustutkintojen pakollisten tutkinnonosien arviointikriteerejä. Osa tutkimukseni teemoista muodostui lukemani tutkimuskirjallisuuden pohjalta, osa arviointikriteereiden analyysin pohjalta. Teemoja ovat: yrittäjyyskasvatus, elinikäisen oppimisen taidot, tietokykykapitalismi, yhteistyökykyisyys, ammattitaidot ja tietoon ja yleisiin työelämävalmiuksiin liittyvät taidot. Analyysin pohjalta muodostettiin pylväsdiagrammeja ja kuvia, jotka helpottavat tulosten tarkastelua. Lopuksi tutkielmassa pohditaan ammatillisen koulutuksen toimintatapoja ja arviointia hallinnan muotona sekä arviointikriteereiden analyysissa esiin tulleiden tuloksien merkitystä.
Koulutusta ohjataan koulutuspolitiikan avulla, joka on osa yhteiskuntapolitiikkaa. Koulutuksen liittyvästä lainsäädännöstä ja rahoituksesta päättää eduskunta, koulutuspoliittisista suuntaviivoista opetus- ja kulttuuriministeriö ja kehittämistyöstä Opetushallitus. Koulutuksella on paljon valtaa väestöön, sen hallinnoidessa ihmisten tarvitsemia ja yhteiskunnan edellyttämiä todistuksia ja tutkintoja. Hallinnan käsitteeseen tutustutaan eri tutkijoiden tekemän tutkimuksen pohjalta. Hallinta koulutuksessa näyttäytyy hyväntahtoisena väestön ohjailuna, jonka avulla ihminen ohjataan haluamaan yhteiskunnallisesti tärkeäksi koettuja asioita muun muassa tarjoamalla hyvinvointia, aineellista hyötyä ja arvostusta.
Tutkielmassa perehdytään Opetushallituksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön tavoittelemiin yrittäjyyskasvatuksen ihanteisiin ja elinikäisen oppimisen taitoihin ja niiden saamaan kritiikkiin sekä ammatillisen koulutuksen ja arviointikriteereiden kohtaamaan kritiikkiin. Kritiikissä esiintyvät käsitteet muodostavat pohjan arviointikriteereiden analyysille. Tutkimuksessa halutaan selvittää, millaisia asioita ammatillisen koulutuksen perustutkintojen pakollisissa tutkinnonosissa arvioidaan sekä millaisia hallinnanmuotoja arviointi ja ammatillisen koulutuksen toimintatavat heijastelevat.
Tutkimus tehtiin teoriaohjaavasti luokittelemalla valittujen ammatillisen perustutkintojen pakollisten tutkinnonosien arviointikriteerejä. Osa tutkimukseni teemoista muodostui lukemani tutkimuskirjallisuuden pohjalta, osa arviointikriteereiden analyysin pohjalta. Teemoja ovat: yrittäjyyskasvatus, elinikäisen oppimisen taidot, tietokykykapitalismi, yhteistyökykyisyys, ammattitaidot ja tietoon ja yleisiin työelämävalmiuksiin liittyvät taidot. Analyysin pohjalta muodostettiin pylväsdiagrammeja ja kuvia, jotka helpottavat tulosten tarkastelua. Lopuksi tutkielmassa pohditaan ammatillisen koulutuksen toimintatapoja ja arviointia hallinnan muotona sekä arviointikriteereiden analyysissa esiin tulleiden tuloksien merkitystä.