ERP-järjestelmien implementoinnin kriittiset epäonnistumistekijät
Kankkunen, Justus (2023-08-21)
ERP-järjestelmien implementoinnin kriittiset epäonnistumistekijät
Kankkunen, Justus
(21.08.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230904117066
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230904117066
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli edistää ERP-järjestelmien implementoinnin kriittisten epäonnistumistekijöiden ymmärrystä. Tutkimusta taustoittaa ERP-järjestelmien suuri riski epäonnistumisille sekä niiden merkitys yritysten liiketoiminnan kannalta. Vaikka selkeä problematiikka ERP-järjestelmien implementoinnissa on yleisesti havaittu ovat epäonnistumiset silti äärimmäisen tyypillisiä ja epäonnistumisiin johtavat merkittävimmät tekijät eivät ole täysin selkeitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on täydentää tutkimusaukkoa ERP-järjestelmien implementoinnin kriittisissä epäonnistumistekijöissä ja tuottaa käytännön ERP-projektien tueksi selkeitä suuntaviivoja huomioitavista kriittisistä tekijöistä. Tutkimuskysymyksenä oli ” Mitkä ovat merkittävimmät kriittiset epäonnistumistekijät, jotka vaikuttavat ERP-järjestelmien implementointien epäonnistumisiin?”
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka tavoitteena on syventää ja täydentää olemassa olevaa tutkimusta ERP-järjestelmien implementoinnin kriittisistä epäonnistumistekijöistä. Tutkimuksen kohteeksi valittiin kaksi yritystä, joiden ERP-projektit olivat epäonnistuneet.Yrityksille oli tehty implementointiprojektin nykytila-analyysi, joissa arvioitiin hankkeen epäonnistumista. ERP-järjestelmähankkeiden epäonnistumiset sallivat järjestelmähankkeen epäonnistumiseen johtaneiden kriittisten tekijöiden kattavan analysoinnin. Näiden spesifien tapausten tulkinnalla pyrittiin tuottamaan käytännössä ja tieteellisesti merkittävää tietoa tutkittavan ilmiön selkeyttämiseksi sekä siihen liittyvien tekijöiden moninaisuuden selkeyttämiseksi. Aineistona hyödynnettiin tapausyrityksille tehtyjen nykytila-analyysien dokumentaatiota. Nykytila-analyysit oli laadittu Deloitte Consulting Oy:n toimesta ja niiden tarkoituksena oli tarjota tapausyrityksille näkemys projektin nykytilasta, kriittisistä kipukohdista ja ehdotetuista toimenpiteistä ERP-projektin epäonnistumisten välttämiseksi.
Tutkimus osoittaa ERP-järjestelmien implementoinnin olevan kompleksi ja haastava kokonaisuus, jota ei voida pitää normaalina ohjelmistohankkeena, ERP-järjestelmän koskettaen koko organisaatiota sen liiketoimintaprosesseja ja henkilöstöä myöden. Kriittisiä epäonnistumistekijöitä ERP-järjestelmien implementoinneissa havaittiin seitsemän, joista neljä olivat strategisia ja kolme taktisia. Strategisia tekijöitä olivat liikkeenjohdon tuki, projektinjohto ja hallinta, muutosjohtaminen sekä visiointi ja suunnittelu. Taktisia tekijöitä olivat taas liiketoimintaprosessien uudelleenjärjestely ja kustomointi, henkilöstön sisällyttäminen ja koulutus sekä ERP-projektitiimin osaaminen ja kommunikointi.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka tavoitteena on syventää ja täydentää olemassa olevaa tutkimusta ERP-järjestelmien implementoinnin kriittisistä epäonnistumistekijöistä. Tutkimuksen kohteeksi valittiin kaksi yritystä, joiden ERP-projektit olivat epäonnistuneet.Yrityksille oli tehty implementointiprojektin nykytila-analyysi, joissa arvioitiin hankkeen epäonnistumista. ERP-järjestelmähankkeiden epäonnistumiset sallivat järjestelmähankkeen epäonnistumiseen johtaneiden kriittisten tekijöiden kattavan analysoinnin. Näiden spesifien tapausten tulkinnalla pyrittiin tuottamaan käytännössä ja tieteellisesti merkittävää tietoa tutkittavan ilmiön selkeyttämiseksi sekä siihen liittyvien tekijöiden moninaisuuden selkeyttämiseksi. Aineistona hyödynnettiin tapausyrityksille tehtyjen nykytila-analyysien dokumentaatiota. Nykytila-analyysit oli laadittu Deloitte Consulting Oy:n toimesta ja niiden tarkoituksena oli tarjota tapausyrityksille näkemys projektin nykytilasta, kriittisistä kipukohdista ja ehdotetuista toimenpiteistä ERP-projektin epäonnistumisten välttämiseksi.
Tutkimus osoittaa ERP-järjestelmien implementoinnin olevan kompleksi ja haastava kokonaisuus, jota ei voida pitää normaalina ohjelmistohankkeena, ERP-järjestelmän koskettaen koko organisaatiota sen liiketoimintaprosesseja ja henkilöstöä myöden. Kriittisiä epäonnistumistekijöitä ERP-järjestelmien implementoinneissa havaittiin seitsemän, joista neljä olivat strategisia ja kolme taktisia. Strategisia tekijöitä olivat liikkeenjohdon tuki, projektinjohto ja hallinta, muutosjohtaminen sekä visiointi ja suunnittelu. Taktisia tekijöitä olivat taas liiketoimintaprosessien uudelleenjärjestely ja kustomointi, henkilöstön sisällyttäminen ja koulutus sekä ERP-projektitiimin osaaminen ja kommunikointi.