Käydään puolitiehen taloksi – Ulkoistuskumppanuuden laatuun vaikuttavat tekijät HR ulkoistuksen kontekstissa
Valtonen, Julia (2023-08-29)
Käydään puolitiehen taloksi – Ulkoistuskumppanuuden laatuun vaikuttavat tekijät HR ulkoistuksen kontekstissa
Valtonen, Julia
(29.08.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230915126827
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230915126827
Tiivistelmä
Globalisaatio, yritysten välinen hyperkilpailu sekä nopeat muutokset markkinoissa pakottavat
yrityksiä fokusoitumaan omaan ydinliiketoimintaansa. (Hanafizadeh & Ravasan 2018, 146;
Chang ym. 2020, 2; Liu ym. 2021;). Tähän jatkuvasti yleistyvänä ratkaisuna yritykset ulkoistavat
liiketoimintojaan ulkopuolisille palveluntarjoajille. Ulkoistamien on yritykselle strateginen liike,
joka tarjoaa uudenlaista joustavuutta käsitellä muuttuvia liiketoimintaympäristöjä aikaisempaa
tehokkaammin (Sandhu ym. 2018, 2198). Tällaista ulkoistusta voidaan tarkastella
nykykirjallisuuden valossa ulkoistuskumppanuutena.
Viime vuosina on laajennettu käsitystä kumppanuuden laadusta monitahoisena käsitteenä, joka
pitää sisällään useita muuttujia. Ymmärrystä kumppanuuden laadusta on moniulotteisen
rakenteensa vuoksi tärkeä lisätä. (Kim ym. 2022, 25.) Ulkoistuskumppanuuden tutkiminen on
tärkeää niin palveluntarjoajan kuin asiakkaankin organisaation menestyksen ja kilpailukyvyn
kannalta. Ulkoistamiskumppanuuden tutkiminen on perusteltua useasta näkökulmasta. Näitä ovat
esimerkiksi: (1) kumppanuuden onnistumisen varmistaminen, (2) riskien hallinta, (3) kumppanin
valinta, (4) suorituskyvyn seuranta sekä (5) asiakastyytyväisyys.
Tässä tutkielmassa tutkitaan ulkoistuskumppanuutta sekä sen laatuun vaikuttavia tekijöitä
asiakkaan ja palveluntarjoajan välillä, HR-toimintojen ulkoistamiskontekstissa. Tutkielman
tavoitteena on laajentaa näkemystä ulkoistuskumppanuudesta sekä ymmärtää tarkemmin
kumppanuuden näkemykseen ja kokemukseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkielman toteutus on laadullinen tapaustutkimus, jonka empiriaan on puolistrukturoidulla
teemahaastattelulla haastateltu tutkielman toimeksiantajan Adeccon olemassa olevia asiakkaita,
jotka ovat ulkoistaneet henkilöstön hankinnan palvelukokonaisuuden Adeccolle. Tutkielma
keskittyy pääasiassa selittämään ulkoistavan organisaation näkemystä ulkoistuskumppanuudesta.
Kerättyä aineistoa peilataan olemassa olevaan tutkimuskirjallisuuteen, joka käsittelee ulkoistusta
sekä kumppanuutta ja niiden laatuun vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuskirjallisuudesta tehdyt
havainnot ohjaavat tutkielmaa teoriasidonnaisen aineiston analyysin avulla peilaten aineiston
havaintoja aikaisempiin tutkimustuloksiin.
Tutkielman johtopäätöksenä voidaan tunnistaa erilaisia kumppanuuden laatuun vaikuttavia
tekijöitä, joiden heijastumista kumppanuuteen voidaan tarkastella joko positiivisten tai
negatiivisten vaikutusten kautta. Tutkielmassa havaittuja laatuun vaikuttavia tekijöitä selittää
pääasiallisesti haastateltavien kokemukset kumppanuudesta sekä olemassa oleva
tutkimuskirjallisuus. Tutkielma tunnistaa kumppanuuden laatuun vaikuttaviksi tekijöiksi
esimerkiksi luottamuksen ja sitoutumisen, kommunikaation, tehokkuuden ja ammattitaidon,
tiedon jakamisen sekä hyvän palvelumuotoilun. Näiden tekijöiden ilmentymistä peilataan riskien
ja haasteiden, sekä onnistumisien kautta haastateltavien omiin näkemyksiin sekä kokemuksiin.
Tällaisen tutkimuksen jälkeen pystytään ymmärtämään ulkoistuskumppanuuksien
moniuloitteisuutta sekä perustelemaan laatuun vaikuttavia tekijöitä.
yrityksiä fokusoitumaan omaan ydinliiketoimintaansa. (Hanafizadeh & Ravasan 2018, 146;
Chang ym. 2020, 2; Liu ym. 2021;). Tähän jatkuvasti yleistyvänä ratkaisuna yritykset ulkoistavat
liiketoimintojaan ulkopuolisille palveluntarjoajille. Ulkoistamien on yritykselle strateginen liike,
joka tarjoaa uudenlaista joustavuutta käsitellä muuttuvia liiketoimintaympäristöjä aikaisempaa
tehokkaammin (Sandhu ym. 2018, 2198). Tällaista ulkoistusta voidaan tarkastella
nykykirjallisuuden valossa ulkoistuskumppanuutena.
Viime vuosina on laajennettu käsitystä kumppanuuden laadusta monitahoisena käsitteenä, joka
pitää sisällään useita muuttujia. Ymmärrystä kumppanuuden laadusta on moniulotteisen
rakenteensa vuoksi tärkeä lisätä. (Kim ym. 2022, 25.) Ulkoistuskumppanuuden tutkiminen on
tärkeää niin palveluntarjoajan kuin asiakkaankin organisaation menestyksen ja kilpailukyvyn
kannalta. Ulkoistamiskumppanuuden tutkiminen on perusteltua useasta näkökulmasta. Näitä ovat
esimerkiksi: (1) kumppanuuden onnistumisen varmistaminen, (2) riskien hallinta, (3) kumppanin
valinta, (4) suorituskyvyn seuranta sekä (5) asiakastyytyväisyys.
Tässä tutkielmassa tutkitaan ulkoistuskumppanuutta sekä sen laatuun vaikuttavia tekijöitä
asiakkaan ja palveluntarjoajan välillä, HR-toimintojen ulkoistamiskontekstissa. Tutkielman
tavoitteena on laajentaa näkemystä ulkoistuskumppanuudesta sekä ymmärtää tarkemmin
kumppanuuden näkemykseen ja kokemukseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkielman toteutus on laadullinen tapaustutkimus, jonka empiriaan on puolistrukturoidulla
teemahaastattelulla haastateltu tutkielman toimeksiantajan Adeccon olemassa olevia asiakkaita,
jotka ovat ulkoistaneet henkilöstön hankinnan palvelukokonaisuuden Adeccolle. Tutkielma
keskittyy pääasiassa selittämään ulkoistavan organisaation näkemystä ulkoistuskumppanuudesta.
Kerättyä aineistoa peilataan olemassa olevaan tutkimuskirjallisuuteen, joka käsittelee ulkoistusta
sekä kumppanuutta ja niiden laatuun vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuskirjallisuudesta tehdyt
havainnot ohjaavat tutkielmaa teoriasidonnaisen aineiston analyysin avulla peilaten aineiston
havaintoja aikaisempiin tutkimustuloksiin.
Tutkielman johtopäätöksenä voidaan tunnistaa erilaisia kumppanuuden laatuun vaikuttavia
tekijöitä, joiden heijastumista kumppanuuteen voidaan tarkastella joko positiivisten tai
negatiivisten vaikutusten kautta. Tutkielmassa havaittuja laatuun vaikuttavia tekijöitä selittää
pääasiallisesti haastateltavien kokemukset kumppanuudesta sekä olemassa oleva
tutkimuskirjallisuus. Tutkielma tunnistaa kumppanuuden laatuun vaikuttaviksi tekijöiksi
esimerkiksi luottamuksen ja sitoutumisen, kommunikaation, tehokkuuden ja ammattitaidon,
tiedon jakamisen sekä hyvän palvelumuotoilun. Näiden tekijöiden ilmentymistä peilataan riskien
ja haasteiden, sekä onnistumisien kautta haastateltavien omiin näkemyksiin sekä kokemuksiin.
Tällaisen tutkimuksen jälkeen pystytään ymmärtämään ulkoistuskumppanuuksien
moniuloitteisuutta sekä perustelemaan laatuun vaikuttavia tekijöitä.