Scrumin haasteet ketterässä ohjelmistokehityksessä : Asiakkaan ja IT-toimittajan roolista ketterissä ohjelmistoprojekteissa
Chandi, Sunny (2017-10-05)
Scrumin haasteet ketterässä ohjelmistokehityksessä : Asiakkaan ja IT-toimittajan roolista ketterissä ohjelmistoprojekteissa
Chandi, Sunny
(05.10.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017110850557
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017110850557
Tiivistelmä
Viimeisen 20-vuoden aikana ohjelmistokehitys on muuttunut yhä ihmiskeskeisemmäksi, herkemmin muutokseen reagoivaksi ja iteratiivisemmaksi. Ketteriä projektimenetelmiä, eritoten suosituinta niistä, Scrumia, on pidetty epäonnistuneiden IT-projektien pelastajana. Viime aikoina on kuitenkin myös kiinnitetty huomiota siihen, että ketterätkään menetelmät itsessään eivät tarjoa varmasti onnistunutta lopputulosta. Vain muutamat tutkimukset ovat ottaneet kantaa epäonnistuneiden ketterien projektien syihin. Haasteita on esitetty yleensä hyvin yleisellä tasolla eikä varsinaisiin syihin näiden haasteiden takana ole pureuduttu kuin muutamissa tieteellisissä artikkeleissa. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää ohjelmistokehityksessä käytetyn ketterän Scrum-menetelmän haasteiden ja epäonnistumisten syitä ohjelmistoprojekteissa. Tavoitteena on ymmärtää mitkä syyt aiheuttavat näitä haasteita, mitkä syyt edistävät niitä sekä miten niitä voisi ennaltaehkäistä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin neljältä ohjelmistoalan asiantuntijalta puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Asiantuntijoita edustivat neljä kokenutta, ketterään ohjelmistokehitykseen erikoistunutta henkilöä. Tutkmus antaa huomattavaa painoarvoa haastateltavien yhteisille mielipiteille Scrum-mallisen ohjelmistokehityksen haasteista heidän omien kokemustensa perusteella.
Tutkimuksen lopputulemana voidaan todeta, että luottamuksen ja kommunikaation puute ketterissä ohjelmistokehitysprojekteissa vaikuttavat koko projektiin ja johtavat ennen pitkää projektien epäonnistumiseen. On hyvä huomata, että Scrum ei sisällä roolia ”Asiakas”. Asiakas on usein kuitenkin Product Ownerin roolissa, joka on tärkeimpiä, ellei tärkein rooli Scrumissa. Osaamaton PO lisää huomattavasti riskiä projektien epäonnistumiseen. Jokaisen projektiin osallistuvan tulisi olla perillä käytetyn menetelmän käytännöistä ja heillä tulisi olla projektissa selkeä rooli. Scrumia itsessään tulisi harjoittaa lähtökohtaisesti ortodoksisesti sen periaatteiden mukaan, varmistaakseen projektien sujuvan läpimenon. Tietyissä tapauksissa Scrum voi myös menetelmänä olla jo hieman vanhentunut ja kankea lyhytkestoisiin ohjelmistoprojekteihin. Scrum ei myöskään sovi ketteräksi projektimenetelmäksi kiinteähintaisiin projekteihin. Yleisellä tasolla syyt epäonnistumisiin kuitenkin vaihtelevat, mutta tutkimuksen perusteella Scrum ei itsessään ole kaiken pelastaja, vaan ketterä projektimenetelmä tulisi valita aina projektikohtaisesti ja menetelmän käytäntöjä sekä periaatteita tulisi noudattaa alusta loppuun.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin neljältä ohjelmistoalan asiantuntijalta puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Asiantuntijoita edustivat neljä kokenutta, ketterään ohjelmistokehitykseen erikoistunutta henkilöä. Tutkmus antaa huomattavaa painoarvoa haastateltavien yhteisille mielipiteille Scrum-mallisen ohjelmistokehityksen haasteista heidän omien kokemustensa perusteella.
Tutkimuksen lopputulemana voidaan todeta, että luottamuksen ja kommunikaation puute ketterissä ohjelmistokehitysprojekteissa vaikuttavat koko projektiin ja johtavat ennen pitkää projektien epäonnistumiseen. On hyvä huomata, että Scrum ei sisällä roolia ”Asiakas”. Asiakas on usein kuitenkin Product Ownerin roolissa, joka on tärkeimpiä, ellei tärkein rooli Scrumissa. Osaamaton PO lisää huomattavasti riskiä projektien epäonnistumiseen. Jokaisen projektiin osallistuvan tulisi olla perillä käytetyn menetelmän käytännöistä ja heillä tulisi olla projektissa selkeä rooli. Scrumia itsessään tulisi harjoittaa lähtökohtaisesti ortodoksisesti sen periaatteiden mukaan, varmistaakseen projektien sujuvan läpimenon. Tietyissä tapauksissa Scrum voi myös menetelmänä olla jo hieman vanhentunut ja kankea lyhytkestoisiin ohjelmistoprojekteihin. Scrum ei myöskään sovi ketteräksi projektimenetelmäksi kiinteähintaisiin projekteihin. Yleisellä tasolla syyt epäonnistumisiin kuitenkin vaihtelevat, mutta tutkimuksen perusteella Scrum ei itsessään ole kaiken pelastaja, vaan ketterä projektimenetelmä tulisi valita aina projektikohtaisesti ja menetelmän käytäntöjä sekä periaatteita tulisi noudattaa alusta loppuun.