Didaktisen kolmion osa-alueiden painottuminen erityisopettajaopiskelijoiden opetusharjoitteluraporteissa : "Osaanks mä?"
Nätkin, Laura (2017-10-02)
Didaktisen kolmion osa-alueiden painottuminen erityisopettajaopiskelijoiden opetusharjoitteluraporteissa : "Osaanks mä?"
Nätkin, Laura
(02.10.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017110650533
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017110650533
Tiivistelmä
TURUN YLIOPISTO Rauman opettajankoulutuslaitos, kasvatustieteiden tiedekunta
COLLANDER KATI & NÄTKIN LAURA: ”Osaanks mä?” – Didaktisen kolmion osaalueiden painottuminen erityisopettajaopiskelijoiden opetusharjoitteluraporteissa Pro gradu -tutkielma, 59 s. Kasvatustiede Lokakuu 2017
______________________________________________________________________
TIIVISTELMÄ
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on päästä selville siitä, mitä asioita erityisopettajaopiskelijat nostavat opetusharjoitteluistaan esille. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, missä määrin erityisopettajaopiskelijat painottavat opetusharjoitteluraporteissaan mahdollisesti näkyviä didaktisen kolmion osa-alueita: didaktista osaamista, pedagogista osaamista sekä sisältöosaamista. Didaktisen osaamisen alaluokat ovat eri opetusmetodit, opetustaito ja opetuksen tavoitteet. Vuorovaikutus, kasvattava opetus ja opetuksen haasteet ovat pedagogisen osaamisen alaluokat. Sisältöosaamisen alaluokat ovat opetusaineen hallinta, motivaatio ja asiantuntemus. Pää- ja alaluokat muodostettiin teoriaohjaavasti.
Tutkimus toteutettiin analysoimalla teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla erityisopettajaopiskelijoiden valmiita opetusharjoitteluraportteja. Opetusharjoitteluraportit olivat yhden suomalaisen opettajankoulutuslaitoksen kahden eri vuosikurssin oppilaiden tuottamia. Opetusharjoitteluraporteista etsittiin alaluokkiin sopivia samankaltaisuuksia. Aineiston analyysissa käytettiin NVivo 11-ohjelmaa (QRS International Pty Ltd, versio 11, 2015).
Tutkimustulosten mukaan erityisopettajaopiskelijoiden opetusharjoitteluraporteissa painottui eniten didaktinen osaaminen (55,8 %), toiseksi eniten pedagoginen osaaminen (27,5 %) ja vähiten sisältöosaaminen (16,7 %). Alaluokista korostui selkeästi muita enemmän opetustaito. Toiseksi eniten mainintoja oli opetuksen haasteisiin liittyen. Vähinten mainintoja oli opetusaineen hallintaan liittyen. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että erityisopettajaopiskelijoita mietityttää se, miten osaa opettaa ja kohdata opetukseen liittyviä haasteita. Vähiten he nostivat opetusharjoitteluraporteissaan esille sisältöosaamiseen liittyviä asioita.
______________________________________________________________________
ASIASANAT: Didaktinen kolmio, didaktinen osaaminen, pedagoginen osaaminen, sisältöosaaminen, erityisopetus
COLLANDER KATI & NÄTKIN LAURA: ”Osaanks mä?” – Didaktisen kolmion osaalueiden painottuminen erityisopettajaopiskelijoiden opetusharjoitteluraporteissa Pro gradu -tutkielma, 59 s. Kasvatustiede Lokakuu 2017
______________________________________________________________________
TIIVISTELMÄ
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on päästä selville siitä, mitä asioita erityisopettajaopiskelijat nostavat opetusharjoitteluistaan esille. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, missä määrin erityisopettajaopiskelijat painottavat opetusharjoitteluraporteissaan mahdollisesti näkyviä didaktisen kolmion osa-alueita: didaktista osaamista, pedagogista osaamista sekä sisältöosaamista. Didaktisen osaamisen alaluokat ovat eri opetusmetodit, opetustaito ja opetuksen tavoitteet. Vuorovaikutus, kasvattava opetus ja opetuksen haasteet ovat pedagogisen osaamisen alaluokat. Sisältöosaamisen alaluokat ovat opetusaineen hallinta, motivaatio ja asiantuntemus. Pää- ja alaluokat muodostettiin teoriaohjaavasti.
Tutkimus toteutettiin analysoimalla teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla erityisopettajaopiskelijoiden valmiita opetusharjoitteluraportteja. Opetusharjoitteluraportit olivat yhden suomalaisen opettajankoulutuslaitoksen kahden eri vuosikurssin oppilaiden tuottamia. Opetusharjoitteluraporteista etsittiin alaluokkiin sopivia samankaltaisuuksia. Aineiston analyysissa käytettiin NVivo 11-ohjelmaa (QRS International Pty Ltd, versio 11, 2015).
Tutkimustulosten mukaan erityisopettajaopiskelijoiden opetusharjoitteluraporteissa painottui eniten didaktinen osaaminen (55,8 %), toiseksi eniten pedagoginen osaaminen (27,5 %) ja vähiten sisältöosaaminen (16,7 %). Alaluokista korostui selkeästi muita enemmän opetustaito. Toiseksi eniten mainintoja oli opetuksen haasteisiin liittyen. Vähinten mainintoja oli opetusaineen hallintaan liittyen. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että erityisopettajaopiskelijoita mietityttää se, miten osaa opettaa ja kohdata opetukseen liittyviä haasteita. Vähiten he nostivat opetusharjoitteluraporteissaan esille sisältöosaamiseen liittyviä asioita.
______________________________________________________________________
ASIASANAT: Didaktinen kolmio, didaktinen osaaminen, pedagoginen osaaminen, sisältöosaaminen, erityisopetus