Tietojärjestelmä tiedolla johtamisen tukena vaikuttavuuden arvioinnin näkökulmasta : Case Lastensuojelun rakennemuutos, Turun kaupunki, hyvinvointitoimiala
Yli-Junnila, Sari (2017-12-05)
Tietojärjestelmä tiedolla johtamisen tukena vaikuttavuuden arvioinnin näkökulmasta : Case Lastensuojelun rakennemuutos, Turun kaupunki, hyvinvointitoimiala
Yli-Junnila, Sari
(05.12.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017121255739
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017121255739
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten Turun kaupungin hyvinvointitoimialalla lastensuojelun palvelutehtävään liittyvä tietojärjestelmä tukee tiedolla johtamista vaikuttavuuden arvioinnin näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää, mitä vaikuttavuuden arviointi tässä yhteydessä tarkoittaa ja miten tietojärjestelmän tulisi tukea tätä prosessia. Tavoitteena on tutkia miten nykyistä tietojärjestelmää tulisi kehittää, jotta se tukisi lastensuojelun tiedolla johtamista vaikuttavuuden arvioinnin näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys rajataan tietojärjestelmän ja tietojohtamisen käsitteisiin, teorioihin ja malleihin. Tiedolla johtamista tarkastellaan vaikuttavuuden arvioinnin näkökulmasta.
Teemahaastattelut ja olemassa oleva dokumentaatio toimivat tiedonkeruumenetelminä. Haastateltavien valinnassa oli tavoitteena saada mahdollisimman kattava ja eri näkökulmia sisältävä käsitys tietojärjestelmän sekä nyky- että tavoitetilanteesta. Kaikilla haastateltavilla oli jonkinlainen liittymäkohta substanssiin, mutta myös tiedonhallinnan eri vaiheisiin. Sekä haastattelujen että dokumentaation sisältö analysoitiin teoriaohjaavasti. Tietojohtaminen on sekä tiedon johtamista että tiedolla johtamista. Tietojärjestelmän tulee tiedonhallinnan näkökulmasta tuottaa tiedot asiakkaan hyvinvoinnin tilanteesta ja muutoksesta, jotta vaikuttavuuden arviointi olisi mahdollista. Tietojärjestelmän tulee edistää ymmärrystä siitä, miksi vaikuttavuuden arviointia tehdään, ja miten muutos asiakkaan hyvinvoinnissa syntyy. Tiedolla johtamisen näkökulmasta tärkeää on kuitenkin myös vaikuttavuuden arvioinnin hyödyntäminen päätöksenteon tukena ja toiminnan kehittämiseen.
Hyvinvointitoimialan strategisessa sopimuksessa tavoitteena on tuottaa vaikuttavia lastensuojelun palveluita. Tätä edellyttää myös sosiaalihuoltolaki. Palvelu on ollut vaikuttavaa, kun asiakkaan hyvinvoinnissa on tapahtunut asetettujen tavoitteiden mukainen muutos. Vaikuttavuutta tässä tutkimuksessa käytetyn määritelmän mukaan ei kuitenkaan arvioida. Sopimusohjausprosessissa operatiiviset mittarit on määritelty rakennemuutostavoitteiden mukaisesti, mutta ne eivät kerro palveluiden vaikuttavuudesta. Lastensuojelun tietojärjestelmä yhdistettynä tietojohtamisen prosesseihin ja malleihin kuitenkin kuvastaa, miten olemassa olevalla tietojärjestelmällä on hyvät edellytykset tukea vaikuttavuuden arviointia. Ensisijaisesti tulee määritellä lastensuojelun omat vaikuttavuuden arvioinnin tavoitteet ja mittarit hyödyntäen organisaatiossa olevaa osaamista, mutta myös vaikuttavuuden arviointiin liittyvää tutkimusta. Tämän jälkeen voidaan tarkastella tietoteknisiä ratkaisuja sekä kehittää tieto- ja työprosesseja tiedonhallinnan prosessin näkökulmasta. Tietojohtamisen kulttuurin ja vaikuttavuuden arvioinnin kehittämiseksi tarvittavat tekijät ovat organisaatiossa olemassa.
Teemahaastattelut ja olemassa oleva dokumentaatio toimivat tiedonkeruumenetelminä. Haastateltavien valinnassa oli tavoitteena saada mahdollisimman kattava ja eri näkökulmia sisältävä käsitys tietojärjestelmän sekä nyky- että tavoitetilanteesta. Kaikilla haastateltavilla oli jonkinlainen liittymäkohta substanssiin, mutta myös tiedonhallinnan eri vaiheisiin. Sekä haastattelujen että dokumentaation sisältö analysoitiin teoriaohjaavasti. Tietojohtaminen on sekä tiedon johtamista että tiedolla johtamista. Tietojärjestelmän tulee tiedonhallinnan näkökulmasta tuottaa tiedot asiakkaan hyvinvoinnin tilanteesta ja muutoksesta, jotta vaikuttavuuden arviointi olisi mahdollista. Tietojärjestelmän tulee edistää ymmärrystä siitä, miksi vaikuttavuuden arviointia tehdään, ja miten muutos asiakkaan hyvinvoinnissa syntyy. Tiedolla johtamisen näkökulmasta tärkeää on kuitenkin myös vaikuttavuuden arvioinnin hyödyntäminen päätöksenteon tukena ja toiminnan kehittämiseen.
Hyvinvointitoimialan strategisessa sopimuksessa tavoitteena on tuottaa vaikuttavia lastensuojelun palveluita. Tätä edellyttää myös sosiaalihuoltolaki. Palvelu on ollut vaikuttavaa, kun asiakkaan hyvinvoinnissa on tapahtunut asetettujen tavoitteiden mukainen muutos. Vaikuttavuutta tässä tutkimuksessa käytetyn määritelmän mukaan ei kuitenkaan arvioida. Sopimusohjausprosessissa operatiiviset mittarit on määritelty rakennemuutostavoitteiden mukaisesti, mutta ne eivät kerro palveluiden vaikuttavuudesta. Lastensuojelun tietojärjestelmä yhdistettynä tietojohtamisen prosesseihin ja malleihin kuitenkin kuvastaa, miten olemassa olevalla tietojärjestelmällä on hyvät edellytykset tukea vaikuttavuuden arviointia. Ensisijaisesti tulee määritellä lastensuojelun omat vaikuttavuuden arvioinnin tavoitteet ja mittarit hyödyntäen organisaatiossa olevaa osaamista, mutta myös vaikuttavuuden arviointiin liittyvää tutkimusta. Tämän jälkeen voidaan tarkastella tietoteknisiä ratkaisuja sekä kehittää tieto- ja työprosesseja tiedonhallinnan prosessin näkökulmasta. Tietojohtamisen kulttuurin ja vaikuttavuuden arvioinnin kehittämiseksi tarvittavat tekijät ovat organisaatiossa olemassa.