Yritysvastuusidonnainen johdon palkitseminen vastuullisen liiketoiminnan edistämisessä : Suomalaisia suuryrityksiä tarkasteleva case-tutkimus
Wihuri, Sofia (2023-11-02)
Yritysvastuusidonnainen johdon palkitseminen vastuullisen liiketoiminnan edistämisessä : Suomalaisia suuryrityksiä tarkasteleva case-tutkimus
Wihuri, Sofia
(02.11.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231115146738
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231115146738
Tiivistelmä
Johdon ohjausjärjestelmien tutkimuksen juuret löytyvät johdon laskentatoimen kirjallisuudesta, ja
niillä tarkoitetaan laajaa joukkoa mekanismeja, joiden avulla pyritään saavuttamaan
tavoitekongruenssi ja ohjaamaan yrityksen jäseniä toimimaan yrityksen strategisten tavoitteiden
saavuttamiseksi. Yhä laajempi joukko tutkijoita pitää johdon ohjausjärjestelmiä oleellisina ja
välttämättöminä keinoina edistää yritysten vastuullista liiketoimintaa. Tässä tutkielmassa syvennytään
yhteen johdon ohjausjärjestelmätyyppiin eli palkitsemiseen ja sen rooliin yrityksen vastuullisuustyön
edistämisessä. Aiemmissa tutkimuksissa on selviä ristiriitaisuuksia sen suhteen, onko johdon
palkitsemisella merkitystä ja vaikuttavuutta vastuullisen liiketoiminnan edistämisessä. Keskustelua
herättää erityisesti se, että samanaikaisesti ihmiskuntaa uhkaavat ongelmat kuten ilmastonmuutos,
luonnonvarojen ehtyminen ja eriarvoisuuden kasvu ovat johtaneet yrityksiin kohdistuvan sääntelyn ja
sidosryhmäodotusten merkittävään kasvuun. Uusi sääntely tekee yritysten toiminnasta entistä
läpinäkyvämpää, ja yritykset etsivät aktiivisesti keinoja parantaa omaa legitimiteettiään. Aiemmat
ristiriitaiset tutkimustulokset sekä voimakkaasti lisääntynyt sääntely ja sidosryhmäodotukset ovat
saaneet tutkijat pohtimaan, ovatko hallinnolliset mekanismit, kuten yritysvastuusidonnaiset
palkitsemisjärjestelmät, yritysten vastaus lisääntyneisiin paineisiin sen sijaan, että niillä pyrittäisiin
parantamaan yritysvastuuta ja ohjaamaan johdon toimintaa. Aiempi tutkimustieto aiheesta keskittyy
pääosin yhdysvaltalaisiin suuryrityksiin ja on julkaistu ennen merkittävän uuden sääntelyn voimaan
astumista, millä voi olla vaikutusta tutkimustuloksiin. Uudelle empiiriselle tutkimukselle on näin ollen
tarvetta eri maantieteellisillä alueilla ja eri kokoluokan yrityksissä.
Tämä tutkielma on toteutettu kahta suomalaista suuryritystä tarkastelevana case-tutkimuksena ja
tarkoituksena on tutkia yritysvastuusidonnaisen johdon palkitsemisen merkitystä ja vaikuttavuutta
vastuullisen liiketoiminnan edistämisessä sekä syventyä siihen, millä tavoin yritysvastuutavoitteet on
linkitetty johdon palkitsemiseen suomalaisissa suuryrityksissä. Tutkielmassa
yritysvastuusidonnaisella palkitsemisjärjestelmällä tarkoitetaan palkitsemisjärjestelmää, jossa
yritysvastuutavoitteet ovat osana johdon palkitsemiskriteerejä. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena
haastattelututkimuksena ja teoreettinen viitekehys on muodostettu aiemman akateemisen
kirjallisuuden pohjalta. Haastatteluaineisto on kerätty puolistrukturoiduin haastatteluin
haastattelemalla yhteensä kuutta palkitsemisen ja vastuullisuuden asiantuntijaa. Tutkimuksen aikana
havaittiin, että tulokset ovat ristiriitaisia sen suhteen, millainen merkitys johdon palkitsemisella on
vastuullisen liiketoiminnan edistämisessä. Voidaan kuitenkin todeta, että palkitseminen on yksi
mahdollinen ohjausmekanismi ja sen avulla voidaan viestiä yrityksen arvoja ja strategisia tavoitteita
niin yrityksen sisällä kuin ulkoisesti. Tulosten mukaan mahdollisesti merkittävämpiä taustatekijöitä
ovat strategiatyö sekä johdon sisäänrakennetut asenteet ja arvot, joiden vaikuttavuutta voidaan
mahdollisesti tehostaa palkitsemisen avulla. Tutkimus osoittaa, että yritysten tulisi lisätä
yritysvastuumittarien painoarvoa kokonaispalkitsemisessa, kytkeä johdon palkitsemiseen ennen
kaikkea kvantitatiivisia mittareita ja välttää subjektiivista suorituksen arviointia yritysvastuun ja
johdon palkitsemisen välisen kytköksen vahvistamiseksi. Tutkimustulosten perusteella uusi sääntely
kuten CSR-direktiivi voi madaltaa kynnystä ottaa käyttöön yritysvastuusidonnaisia
palkitsemisjärjestelmiä ja ennen kaikkea kvantitatiivisia mittareita.
niillä tarkoitetaan laajaa joukkoa mekanismeja, joiden avulla pyritään saavuttamaan
tavoitekongruenssi ja ohjaamaan yrityksen jäseniä toimimaan yrityksen strategisten tavoitteiden
saavuttamiseksi. Yhä laajempi joukko tutkijoita pitää johdon ohjausjärjestelmiä oleellisina ja
välttämättöminä keinoina edistää yritysten vastuullista liiketoimintaa. Tässä tutkielmassa syvennytään
yhteen johdon ohjausjärjestelmätyyppiin eli palkitsemiseen ja sen rooliin yrityksen vastuullisuustyön
edistämisessä. Aiemmissa tutkimuksissa on selviä ristiriitaisuuksia sen suhteen, onko johdon
palkitsemisella merkitystä ja vaikuttavuutta vastuullisen liiketoiminnan edistämisessä. Keskustelua
herättää erityisesti se, että samanaikaisesti ihmiskuntaa uhkaavat ongelmat kuten ilmastonmuutos,
luonnonvarojen ehtyminen ja eriarvoisuuden kasvu ovat johtaneet yrityksiin kohdistuvan sääntelyn ja
sidosryhmäodotusten merkittävään kasvuun. Uusi sääntely tekee yritysten toiminnasta entistä
läpinäkyvämpää, ja yritykset etsivät aktiivisesti keinoja parantaa omaa legitimiteettiään. Aiemmat
ristiriitaiset tutkimustulokset sekä voimakkaasti lisääntynyt sääntely ja sidosryhmäodotukset ovat
saaneet tutkijat pohtimaan, ovatko hallinnolliset mekanismit, kuten yritysvastuusidonnaiset
palkitsemisjärjestelmät, yritysten vastaus lisääntyneisiin paineisiin sen sijaan, että niillä pyrittäisiin
parantamaan yritysvastuuta ja ohjaamaan johdon toimintaa. Aiempi tutkimustieto aiheesta keskittyy
pääosin yhdysvaltalaisiin suuryrityksiin ja on julkaistu ennen merkittävän uuden sääntelyn voimaan
astumista, millä voi olla vaikutusta tutkimustuloksiin. Uudelle empiiriselle tutkimukselle on näin ollen
tarvetta eri maantieteellisillä alueilla ja eri kokoluokan yrityksissä.
Tämä tutkielma on toteutettu kahta suomalaista suuryritystä tarkastelevana case-tutkimuksena ja
tarkoituksena on tutkia yritysvastuusidonnaisen johdon palkitsemisen merkitystä ja vaikuttavuutta
vastuullisen liiketoiminnan edistämisessä sekä syventyä siihen, millä tavoin yritysvastuutavoitteet on
linkitetty johdon palkitsemiseen suomalaisissa suuryrityksissä. Tutkielmassa
yritysvastuusidonnaisella palkitsemisjärjestelmällä tarkoitetaan palkitsemisjärjestelmää, jossa
yritysvastuutavoitteet ovat osana johdon palkitsemiskriteerejä. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena
haastattelututkimuksena ja teoreettinen viitekehys on muodostettu aiemman akateemisen
kirjallisuuden pohjalta. Haastatteluaineisto on kerätty puolistrukturoiduin haastatteluin
haastattelemalla yhteensä kuutta palkitsemisen ja vastuullisuuden asiantuntijaa. Tutkimuksen aikana
havaittiin, että tulokset ovat ristiriitaisia sen suhteen, millainen merkitys johdon palkitsemisella on
vastuullisen liiketoiminnan edistämisessä. Voidaan kuitenkin todeta, että palkitseminen on yksi
mahdollinen ohjausmekanismi ja sen avulla voidaan viestiä yrityksen arvoja ja strategisia tavoitteita
niin yrityksen sisällä kuin ulkoisesti. Tulosten mukaan mahdollisesti merkittävämpiä taustatekijöitä
ovat strategiatyö sekä johdon sisäänrakennetut asenteet ja arvot, joiden vaikuttavuutta voidaan
mahdollisesti tehostaa palkitsemisen avulla. Tutkimus osoittaa, että yritysten tulisi lisätä
yritysvastuumittarien painoarvoa kokonaispalkitsemisessa, kytkeä johdon palkitsemiseen ennen
kaikkea kvantitatiivisia mittareita ja välttää subjektiivista suorituksen arviointia yritysvastuun ja
johdon palkitsemisen välisen kytköksen vahvistamiseksi. Tutkimustulosten perusteella uusi sääntely
kuten CSR-direktiivi voi madaltaa kynnystä ottaa käyttöön yritysvastuusidonnaisia
palkitsemisjärjestelmiä ja ennen kaikkea kvantitatiivisia mittareita.