Toiminnanohjausjärjestelmän mobiilikäytettävyyden arviointi ja parantaminen
Kontturi, Jenni (2023-11-15)
Toiminnanohjausjärjestelmän mobiilikäytettävyyden arviointi ja parantaminen
Kontturi, Jenni
(15.11.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231117147363
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231117147363
Tiivistelmä
Toiminnanohjausjärjestelmistä on tullut kriittinen osa yritysten liiketoimintaa. Vastauksena nopeatempoisen liiketoimintaympäristön muuttuviin vaatimuksiin toiminnanohjausjärjestelmien mobiilikäytön merkitys on kasvanut. Tämän tutkielman tavoitteena on arvioida ja parantaa toiminnanohjausjärjestelmän mobiilikäytettävyyttä hyödyntämällä esimerkkinä Ecom-ohjelmistoa.
Toiminnanohjausjärjestelmien mobiilikäytettävyyden arvioimiseksi hyödynnettiin kahta lähestymistapaa. Ensin suoritettiin arviointi käytettävyysongelmien tunnistamiseksi ja dokumentoimiseksi Ecom-ohjelmiston mobiiliversiossa käyttäen heuristista analyysia. Tämän jälkeen suoritettiin etnografisia haastatteluja, joiden tarkoituksena oli saada syvempää ymmärrystä käyttäjien kokemuksista ja haasteista ohjelmiston käytössä. Nämä haastattelut antoivat näkemyksiä todellisista käyttöskenaarioista ja käyttäjien tarpeista.
Heuristisessa analyysissa löytyi useita käytettävyysongelmia, muuan muassa navigointiin ja epäjohdonmukaisiin suunnitteluelementteihin liittyen. Etnografiset haastattelut antoivat syvällisempää tietoa käyttäjien kohtaamista ongelmista, jotka sisälsivät osittain myös samoja asioita kuin heuristinen analyysi. Näiden havaintojen perusteella ehdotettiin joukko suunnitteluparannuksia toiminnanohjausjärjestelmän mobiilikäytettävyyden parantamiseksi. Ehdotusten perusteella osa ohjelman näkymistä suunniteltiin uudelleen pitäen mielessä yksinkertaisuuden, johdonmukaisuuden ja tunnistettavuuden. Lopuksi kerättiin vielä kertaalleen palautetta suunnitelmien validoimiseksi. Tällä prosessilla pyrittiin parantamaan käytön tehokkuutta sekä varmistamaan paremman käyttökokemuksen.
Tutkielma korostaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun merkitystä toiminnanohjausjärjestelmien mobiilikäytettävyyden kehittämisessä. Alustavan analyysin, haastatteluiden ja iteratiivisen prosessin avulla voidaan päästä aidosti käyttäjän tarpeet huomioivaan ohjelmistoon. Tutkielmassa tehdyt havainnot ovat arvokas resurssi organisaatioille, jotka pyrkivät optimoimaan mobiilitoiminnanohjausjärjestelmiään ja mukauttamaan ne yritysten ja käyttäjien muuttuviin tarpeisiin.
Toiminnanohjausjärjestelmien mobiilikäytettävyyden arvioimiseksi hyödynnettiin kahta lähestymistapaa. Ensin suoritettiin arviointi käytettävyysongelmien tunnistamiseksi ja dokumentoimiseksi Ecom-ohjelmiston mobiiliversiossa käyttäen heuristista analyysia. Tämän jälkeen suoritettiin etnografisia haastatteluja, joiden tarkoituksena oli saada syvempää ymmärrystä käyttäjien kokemuksista ja haasteista ohjelmiston käytössä. Nämä haastattelut antoivat näkemyksiä todellisista käyttöskenaarioista ja käyttäjien tarpeista.
Heuristisessa analyysissa löytyi useita käytettävyysongelmia, muuan muassa navigointiin ja epäjohdonmukaisiin suunnitteluelementteihin liittyen. Etnografiset haastattelut antoivat syvällisempää tietoa käyttäjien kohtaamista ongelmista, jotka sisälsivät osittain myös samoja asioita kuin heuristinen analyysi. Näiden havaintojen perusteella ehdotettiin joukko suunnitteluparannuksia toiminnanohjausjärjestelmän mobiilikäytettävyyden parantamiseksi. Ehdotusten perusteella osa ohjelman näkymistä suunniteltiin uudelleen pitäen mielessä yksinkertaisuuden, johdonmukaisuuden ja tunnistettavuuden. Lopuksi kerättiin vielä kertaalleen palautetta suunnitelmien validoimiseksi. Tällä prosessilla pyrittiin parantamaan käytön tehokkuutta sekä varmistamaan paremman käyttökokemuksen.
Tutkielma korostaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun merkitystä toiminnanohjausjärjestelmien mobiilikäytettävyyden kehittämisessä. Alustavan analyysin, haastatteluiden ja iteratiivisen prosessin avulla voidaan päästä aidosti käyttäjän tarpeet huomioivaan ohjelmistoon. Tutkielmassa tehdyt havainnot ovat arvokas resurssi organisaatioille, jotka pyrkivät optimoimaan mobiilitoiminnanohjausjärjestelmiään ja mukauttamaan ne yritysten ja käyttäjien muuttuviin tarpeisiin.